Gå til innhold

Nav, angst/depresjon og vanskelig saksbehandler.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Advarsel først om at dette kan bli et langt innlegg.
Men for å ta litt bakgrunnsinformasjon først. Jeg nærmer meg 40 år og har hatt en generell angstlidelse/depresjoner siden jeg var ca 12-14 år gammel, og på grunn av det så har jeg i mitt voksne liv aldri greid å ha noen fast jobb. Har hatt plenty av jobber opp gjennom årene, men som regel så har det vart alt fra et par uker til et halvt år før angsten har kommet til for fult, og vært av en slik grad at jeg ikke engang har kunnet si fra på jobb at jeg er syk.

Har de siste årene gått på aap, og begynte på sykepleier utdanning og de første 18 månedene av det gikk nokså bra, men så kom angsten tilbake, og i de tider ble også det forandringer på hvem som skulle være min saksbehandler på nav. Og det var da de virkelige problemene mine startet. Jeg måtte hoppe av 5 semester fordi angsten ble for stor, og tenkte at jeg kunne jo alltids begynne på 5 semester igjen året etter når angsten sikkert hadde begynt å gi seg. Tok kontakt med nav om dette, og fikk klar beskjed om at jeg måtte gå til behandling i mellomtiden, noe som for meg var helt greit. 
Behandlingen fungerte ikke så strålende, så jeg fikk aldri søkt om å fortsette på studiet året etter, men for ca 18 måneder siden så tok jeg meg selv i nakken og fant ut at jeg måtte bare prøve. Søkte, og kom inn, men fikk beskjed om at de hadde lagt om på studiet, og at jeg derfor ikke kunne få innpass på de fagene jeg hadde hatt, og derfor måtte begynne på nytt. 
Det føltes mildt sagt som et slag i trynet, men siden avtalen med saksbehandler var at året skulle brukes til å gå på behandling, så fant jeg ut at jeg også kunne gå første året for å friske opp kunnskapen og kanskje bygge opp relasjoner og trygghet i faget.
3-4 uker etter studiestart fant Navs veileder ut at jeg i tillegg til behandling hadde begynt på studiene og var mildt sagt rasende når hun ringte meg og fortalte at det var helt uakseptabelt. Jeg prøvde å forklare at jeg nå gikk første året igjen fordi jeg tenkte det ville være godt for angsten å prøve å bygge opp igjen litt selvtillit, men jeg fikk klar beskjed om at jeg måtte slutte, eller så kom de til å stoppe arbeidsavklaringpengene mine.

Etter den telefonsamtalen så kom angsten tilbake sterkere enn noensinne, og i tillegg noen helt grusomme migreneanfall som jeg ofte får i forbindelse med angsten min. Oppmøte hos behandler ble mer og mer sporadisk, og før sommeren fant saksbehandler ut at jeg hadde latt være å komme på en del av mine timer. Fikk da et brev som sa at jeg hadde 14 dager på å legge frem bevis fra lege om at jeg hadde blitt søkt på annen behandling, og også en klar fremgangsplan for det hele.
Depresjonen jeg hadde på det tidspunktet var for å si det mildt grusom og fastlegen vurderte om jeg kanskje burde legges inn, men vi kom i stedet frem til at han skulle ta kontakt med et DPS team. 
DPS teamet dukket opp dagen etter, og etter en måned med dem så hadde jeg i tillegg nå fått diagnosen ADHD (nå skal det være sagt at behandler virkelig hadde satt seg inn i mine gamle papirer). 

Begynte på ritalin i tillegg til zoloften min, og livet så med ett langt bedre ut. Dessverre så ble det til at siden dette var et akutt dps team, så ble jeg overført til ett annet som jeg ikke hadde helt samme samarbeidsevne med, i tillegg så oppsto brått et problem jeg aldri før har hatt, og det er at jeg har store problemer med å få i meg medisiner. Jeg begynner rett og slett ofte å kaste opp bare med tanken på medisiner, så på det tidspunktet ble det derfor bråstopp på zoloft, og ritalinen er mildt sagt sporadisk.

Right, det var bakgrunnen for det jeg skal komme til nå, og som er det jeg trenger råd/hjelp med.
Jeg fikk behandling hos det nye dps teamet fra juli/august i år, og alt gikk egentlig bra, men de spurte om jeg var villig til å heve taushetsplikten i forhold til nav så de kunne snakke med dem. Noe jeg sa nei til, da NAV er det som gir meg mest angst her i livet, og som jeg har hatt svært få gode opplevelser med. 
Natt til 4 oktober så våknet jeg på grunn av en massiv hodepine, og sendte melding til dps teamet om vi ikke kunne avlyse timen den dagen på grunn av det, og det var jo forståelig nok helt greit.
Hadde utenom det behandling med dem hver uke, bortsett fra i 10 dager der den faste behandleren min var bortreist, men hver gang vi hadde time, så spurte de om de kunne få tillatelse til å snakke med nav.
I begynnelsen av november ga jeg til slutt etter for presset og sa ja, noe som førte til angst og den vanlige migrenen.

Så i løpet av den kvelden ble hodepinen så grusom at jeg skrudde av mobilen og jeg lot den være av ca en hel uke til migrenen hadde gitt seg. I løpet av den uken så hadde de prøvd å få tak i meg to ganger for å prøve å avtale ny time, så jeg sendte dem øyeblikkelig en sms der jeg forklarte at mobilen hadde vært av, og hvorfor den hadde vært av og at jeg håpet de kunne avtale en ny time med meg snarest siden angsten min var kraftig.

Tiden gikk, og jeg hørte ingenting fra dem før et brev fra dem dukket opp i posten på onsdag i forrige uke der de skrev at de har besluttet å avbryte behandlingen min fordi jeg har avlyst så mange timer. Jeg skrev da raskt til dem at jeg faktisk bare har avlyst en time, og at den uken mobilen var avskrudd så hadde vi ikke avtalt noen time. Fikk da svar at kontinuitet var avgjørende for behandling, og at på grunn av migrenene mine så var det umulig å kunne gjennomføre noen behandling.

To dager etter dette fikk jeg brev fra NAV der de opplyste at de stopper aap fordi jeg hadde "avlyst flere timer, vært vanskelig å samarbeide med, ikke svart på mobilen (veldig vanskelig når den er avskrudd) og vistnok ikke vært motivert til behandling" Hun påpeker også at jeg har sluttet med medisinene mine, og fremstiller det som om det er noe jeg har gjort helt frivillig.
Problemet er bare som nevnt at jeg bare har avlyst en time, det eneste jeg har vært vanskelig med er å la dem få lov til å snakke med nav, nettopp i frykt for hva den saksbehandleren der kan finne på og i tillegg så har jeg vel strengt talt aldri vært med åpen og prøvende til behandling enn hva jeg har vært nå.

Skal også nevne at en av de andre grunnene til at jeg ikke liker nav saksbehandleren er fordi hun i samtaler med behandlere blant annet har sagt "han er vanskelig å ha med å gjøre, og det kan kanskje være lurt om dere undersøker han for en personlighetsforstyrrelse".

Så nå går aap ut om nøyaktig en uke og jeg har faktisk ingen anelse hva jeg skal gjøre mer. Angsten og depresjonene begynner igjen å bli verre, og fastlegen min prøvde å få tak i DPS teamet for å prøve få til et møte for å oppklare en del ting som han også reagerer på (takk gud jeg har tatt vare på all korrespondanse fra nav og dps), men de ga nokså klar beskjed på telefonen fra han i går om at de ikke er spesielt begeistret for tanken på et slikt møte, og det er derfor langt fra sikkert at de sier ja.

Ikke har jeg anelse hva jeg skal gjøre nå i form av videre behandling eller hva jeg skal gjøre med nav, for hun mener jeg får begynne å søke om sosialstøtte. Etter 4 1/2 år på aap, og to forskjellige leger som har sagt jeg bør uføretrygdes, så nekter hun fortsatt å ta noen som helst stilling til min arbeidsevne. Siden dette i tillegg er et lite sted så har jeg ikke våget å søke om å skifte saksbehandler siden jeg ser for meg at vist den søknaden ikke går gjennom så kommer hun bare til å bli enda vanskeligere å ha med å gjøre.

Beklager vist dette ble langt og sutrete, men akkurat nå er jeg både desperat, fortvilet og rådvill.

Endret av Ciedre
Skrevet

Få fastlegen din til å være med på et møte med NAV.

Skrevet (endret)

Først og fremst så kan ikke saksbehandler nekte deg å studere mens du går på aap uten grunn.

Du bør skaffe deg en advokat asap, regner med at du går under fri rettshjelp, inntektsgrensen der er rundt 250.000. Så er du under det beløpet, kjør på med en advokat som er god på det området.

Sliter selv med NAV, problemet mitt er at jeg ikke får snakket med saksbehandler eller hennes leder. De ringer meg aldri opp som lovet.

Endret av Maw87
Skrevet
6 minutter siden, Trine skrev:

Få fastlegen din til å være med på et møte med NAV.

Nav har dessverre ingen interesse av å møte med meg, faktisk har jeg ikke møtt saksbehandleren jeg har nå en eneste gang, har bare fått telefoner fra henne, og da som regel får jeg høre hva jeg gjør feil, og mange andre klienter hun har og hvor mye arbeid det er.

Skrevet
8 minutter siden, Maw87 skrev:

Først og fremst så kan ikke saksbehandler nekte deg å studere mens du går på aap uten grunn.

Du bør skaffe deg en advokat asap, regner med at du går under fri rettshjelp, inntektsgrensen der er rundt 250.000. Så er du under det beløpet, kjør på med en advokat som er god på det området.

Sliter selv med NAV, problemet mitt er at jeg ikke får snakket med saksbehandler eller hennes leder. De ringer meg aldri opp som lovet.

Noen anelse for hvordan man går frem for å skaffe seg advokat/fri rettshjelp når det kommer til det med nav?
Er ikke akkurat som om nav er så særlig flinke til å fortelle om rettigheter man har som nav klient, men utrolig flinke til å fortelle hva man må gjøre ellers.

Skrevet
1 minutt siden, Ciedre skrev:

Nav har dessverre ingen interesse av å møte med meg, faktisk har jeg ikke møtt saksbehandleren jeg har nå en eneste gang, har bare fått telefoner fra henne, og da som regel får jeg høre hva jeg gjør feil, og mange andre klienter hun har og hvor mye arbeid det er.

Spiller ingen rolle hva de har interesse av, du har krav på å få et møte med dem og fastlegen din. Om de nekter møte så må det finnes en eller annen innstans å klage til.

Skrevet
4 minutter siden, Trine skrev:

Om de nekter møte så må det finnes en eller annen innstans å klage til.

Godt mulig, men de er jaggu ikke flinke til å informere om hvordan man skal klage på slikt.

Skrevet

Sliter også med å forstå hvordan de på DPS kan si til NAV at jeg ikke har møtt opp på flere timer når jeg kan bevise at jeg bare har måtte avlyse en time.
Føles for tiden som jeg står å stanger hodet mot en mur hvor jeg rett og slett ikke lengre har en sjanse til å vinne på noen som helst måte. Helt ærlig så vet jeg snart ikke om jeg orker å fortsette å kjempe mot dem mer.

Skrevet
9 minutter siden, Ciedre skrev:

Noen anelse for hvordan man går frem for å skaffe seg advokat/fri rettshjelp når det kommer til det med nav?
Er ikke akkurat som om nav er så særlig flinke til å fortelle om rettigheter man har som nav klient, men utrolig flinke til å fortelle hva man må gjøre ellers.

Bare søk på advokat på google, advokaten fikser fri rettshjelp biten. Trenger ikke å være en advokat som holder til der du bor. Jeg bruker Codex advokat i Oslo, har aldri møtt advokaten. Alt går på mail og telefon. De sender deg informasjon og noen papirer du må underskrive. Fullmakt og diverse.

Skrevet
2 minutter siden, Ciedre skrev:

Sliter også med å forstå hvordan de på DPS kan si til NAV at jeg ikke har møtt opp på flere timer når jeg kan bevise at jeg bare har måtte avlyse en time.
Føles for tiden som jeg står å stanger hodet mot en mur hvor jeg rett og slett ikke lengre har en sjanse til å vinne på noen som helst måte. Helt ærlig så vet jeg snart ikke om jeg orker å fortsette å kjempe mot dem mer.

Er det noe man aldri skal gjøre, så er det å gi opp! Jeg venter fortsatt på aap, søkte i februar. NAV har avlyst møte mellom meg, dem og legen. Har heller aldri møtt min saksbehandler, og jeg har hatt henne i snart 2 år. Ikke ett møte har jeg hatt. Nå kjemper jeg en kamp mot NAV, forsikringsselskapet mitt og sykehuset (feilbehandlet som resulterte i varig skade) Har og er tungt, men jeg er sta og lar ikke dem vinne på noen som helst måte. Jeg står fast på mine rettigheter og det jeg har krav på.

Så vær så snill, ikke gi deg. Vi som kjemper, kjempet en kamp for alle. NAV feilbehandler alt for mange søknader.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...