Gå til innhold

Når psykiateren kommer med fremmedord...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noe ganger under terapi har jeg fortalt ting og så nikker de bekreftende og kommer med et fint fremmedord. Eks . I åresvis opplevde jeg at da jeg skulle på jobb på sykehuset at jeg hadde så sterk angst at beina blei svake og sviktet under meg. Etter hvert opplevde jeg noen ganger at jeg var lammet i kroppen. Kunne stå utenfor døren uten å klare å bevege føttene. Det samme opplever jeg når noen hoster. ( har opplevd å gi noen en skive og han ble kvalt og døde). Hva kalles det?.  En annen gang fortalte jeg psykiateren at jeg alltid haster avgårde. Hvis familien skal noe er jeg i hodet alltid en annen plass. Går raskt noen steg foran min mann. Nyter ikke det som skjer her og nå men vil bare få ting overstått. Komme hjem og sove. Føler egentlig at jeg bare vil få livet overstått. Kan stå ved en gravplass og tenke :" så heldig du er som er ferdig ". (Jeg har ikke tanker om å ta livet mitt). Psykiater nikket og kom med et fremmedord da jeg fortalte dette. Lurer på hva han mente.... 

Anonymkode: db6fe...53b

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe ganger under terapi har jeg fortalt ting og så nikker de bekreftende og kommer med et fint fremmedord.

(...)

Psykiater nikket og kom med et fremmedord da jeg fortalte dette. Lurer på hva han mente.... 

Spør om h*n vil gjenta begrepet sakte og tydelig, skriv det ned og les om det etterpå, hvis h*n ikke utdyper?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis behandleren sier noe du ikke forstår, spør hva det betyr.

Skrevet

Er det greit å bry behandleren med det ?. Etter utredning på DPSen for noen år siden ramset psykologen opp noen diagnoser men forklarte aldri hva de betydde. Var for dårlig til å google. Satte bare i gang tvangstanker... Et spesialist team jeg gikk til noen år seinere brukte god tid på å undervise meg i en av diagnosene jeg har. Hadde utrolig god nytte av det. Forstod plutselig hva jeg " sloss" med. Nå går jeg til en ung kvinnelig psykiater som snakker veldig dårlig norsk. Hun er hyggelig og god på medisiner men er veldig anstrengende å snakke om ting. Blir litt flaut med alle misforståelsene...

Skrevet

Selvfølgelig er det greit? Hvorfor skulle det ikke være det? Du er jo ikke til bry, hun er jo der for å hjelpe deg. Hvilken hensikt har behandlingen for deg, om du ikke forstår det behandler sier til deg? Hvis behandleren din prater dårlig norsk tror jeg hun er takknemlig for at du spør og sier i fra, så du ikke skal misforstå. 

Anonymkode: d4b62...2e1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...