Gå til innhold

Mene noe mer enn det man sier bokstavelig talt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan vet man når andre mener noe mer enn det de sier bokstavelig talt? Jeg føler meg aldri trygg på dette, pga. at jeg sliter med overfortolkning.

F.eks. var det noen på butikken som snakket om katter, som bare sov og mjauet når de ville ha mat. Jeg tolker jo dette til å handle om meg, dvs. siden jeg er trygdet, men jeg er helt åpen for at dette er en overfortolkning. Men jeg føler meg ikke sikker på noe som helst.

Dette med katter var sikkert en overfortolkning, men "fenomenet" forekommer hele tiden i uformelle samtaler med andre, og jeg opplever det som et handicap at jeg ikke mestrer å forstå dette.

Anonymkode: 9e4b9...7d9

Skrevet

vet ikke om dette er direkte svar på det du spør om. Litt interessant det du sier der. Hvis man er veldig sårbar på spesielle ting tror jeg ikke det er så unormalt å reagere slik. Hvis man feks opplever skam eller mindreverdsfølelse vil man på en måte filtrere alt gjennom den følelsen. Da kan det meste folk sier oppleves som  en anklage mot deg. Har opplevd dette selv. Venner kunne komme med velmenende og gode ord men jeg gikk hjem og følte meg knust fordi jeg hadde tolket ting som noe annet. Tror kanskje jeg følte på skam. ( følelse av uverdighet , bli avslørt , kledd naken, avvist , ydmyket osv ). Men kunne også være stolthet. Du opplever det som et handikap . Kanskje du er følsom og var i sosiale sammenhenger. At du leser lettere mellom linjene og ser hvordan folk har det ?. Da kan du kanskje bruke dette på en positiv måte . At du forstår andre mennesker og hva de føler ?. I alle fall : du er bra !!! Og det er virkelig uforstand om noen anklager deg for å gå på trygd. Jeg klarte etter hvert å bry meg mindre om hva folk sa : " jeg var fri til å la være å bry meg ". Men jeg overtolker nok fremdeles en del . 

Anonymkode: f4ef1...04f

Skrevet

Jeg tror ikke jeg føler skam eller mindreverdighet. Hvis noen kommer med råd så føler ikke jeg meg krenket av det. Jeg tenker på forståelsen av hva folk kommuniserer. Hva samtalen handler om annet enn bokstavelig betydning. F.eks. hvis noen sier "reven er lur", at de mener det sarkastisk mot meg - men sånt føler jeg meg aldri sikker på. Mulig det egentlig ikke er sånn folk er, men at de i min omgangskrets sier sånt for å ødelegge meg psykisk.

Anonymkode: 9e4b9...7d9

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...