Gå til innhold

Psykia eller andre: Topimax og bivirkninger på øyne

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heisann.

Jeg og psykiateren min vil utrede Topimax som et tillegg til Lamical. Dette fordi Lamictal alene ikke har tilfredsstillende effekt på stemningssvingningene mine. Jeg har merkelig nok reagert paradoksalt på doseøkning på 150mg (samlet døgndose 700mg). Serumspeil tatt 14 dager etter siste doseøkning 30, var helt plutselig helt nede på 21. Nå føler jeg meg bare MER ustabil enn tidligere, svinger mellom blandet, nedstemt og hypoman om hverandre. Tør imidlertid ikke gjøre mer med Lamical. Men Lamictal det er et medikament jeg  jeg ha, pga epilepsi som holdes i sjakk på denne medisinen (KPA, generalisering til GTK).

Det som slår meg er at det står en del stygge ting om potensielle bivirkninger på øyne/syn i FK. Jeg er sterkt synshemmet pga av pigmentmangel i øynene grunnet en genfeil. Har også diabetes 1, men denne er tifredsstillende regulsert igjennom 20,5 år med sykdommen. Ingen komplikasjoner. Jeg lurer derfor på om det er trygt å forsøke Topimax likevel - ev med tettere oppfølging av øyelege? Sliter og med overspising. Nå er jeg ganske desperat, og føler jeg heller vil miste synet enn å ha disse svingningene mer. Det er sterke og drastiske ord, men det er virkelig en risiko jeg er desperat nok til å forsøke. Miste synet eller tal livet av meg... Igjen sterke ord. Få tatt skikkelig knekken på migrene jeg sliter med ville være en fin bonus.

Psykiateren har og nevnt Orfiril, men jeg ser den er kinkig å kombinere med Lamictal. Ikke umulig, men med hjelp av en nevrolog som kan disse medisinene til fingerspissene vil kunne hjelpe.

Tidligere forsøkte medisiner:

- Litium, ble dårligere av det - avflatet og zombiaktig følelsesmessig

- Keppra (primært mot epilepsi), men merket ikke noe på min bp - noe min psykiater sier det kan for noen). Ikke tilfredsstillende effekt på epilepsi heller..

- Zyprexa, gjorde meg trøtt og utilpass. Fikk og gjenstridig høyt blodsukker av den.

Ymse antidepressiva. Virker på angst, men ikke stemningsleie. Stort sett bivirkninger.

Bruker nå:

- Seroquel depot, 300mg. Kan ikke sove uten, hindrer de verste oppturene

- Rivotril 3mg (helt nødvendig for å holde epilepsien i sjakk. Forsøkte å kutte det i samråd ded nevrolog, men det gikk galt).

- Lamictal 700mg. Den funket faktisk i starten (2005-2009).

- Metoprolol 50mg (opplever ikke at denne har forverret det depressive, og den er en vidundermedisin mot essensiell tremor og ekstrasystoli)

- Atacand + 32mg.

- Brintellix 15mg  vurderer å kutte ut denne.

Synspunkter mottas med stor takk :) Jeg er kvinne på 35 år, trolig hatt bp 2 siden midten av tenårene - diagnosen stilt førwst i 2006.

Endret av FjellOgDalar
Skrevet

Ville ha snakket med nevrolog angående Topimax, den brukes mest mot epilepsi og tror nevrologer har mer erfaring med sånne problemstillinger. Orfiril øker serumskonsentrasjon av Lamictal så man må redusere Lamictaldosen. Mange epileptikere som står på den kombinasjonen der.

Anonymkode: 95a99...fde

Skrevet
22 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Heisann.

Jeg og psykiateren min vil utrede Topimax som et tillegg til Lamical. Dette fordi Lamictal alene ikke har tilfredsstillende effekt på stemningssvingningene mine. Jeg har merkelig nok reagert paradoksalt på doseøkning på 150mg (samlet døgndose 700mg). Serumspeil tatt 14 dager etter siste doseøkning 30, var helt plutselig helt nede på 21. Nå føler jeg meg bare MER ustabil enn tidligere, svinger mellom blandet, nedstemt og hypoman om hverandre. Tør imidlertid ikke gjøre mer med Lamical. Men Lamictal det er et medikament jeg  jeg ha, pga epilepsi som holdes i sjakk på denne medisinen (KPA, generalisering til GTK).

Det som slår meg er at det står en del stygge ting om potensielle bivirkninger på øyne/syn i FK. Jeg er sterkt synshemmet pga av pigmentmangel i øynene grunnet en genfeil. Har også diabetes 1, men denne er tifredsstillende regulsert igjennom 20,5 år med sykdommen. Ingen komplikasjoner. Jeg lurer derfor på om det er trygt å forsøke Topimax likevel - ev med tettere oppfølging av øyelege? Sliter og med overspising. Nå er jeg ganske desperat, og føler jeg heller vil miste synet enn å ha disse svingningene mer. Det er sterke og drastiske ord, men det er virkelig en risiko jeg er desperat nok til å forsøke. Miste synet eller tal livet av meg... Igjen sterke ord. Få tatt skikkelig knekken på migrene jeg sliter med ville være en fin bonus.

Psykiateren har og nevnt Orfiril, men jeg ser den er kinkig å kombinere med Lamictal. Ikke umulig, men med hjelp av en nevrolog som kan disse medisinene til fingerspissene vil kunne hjelpe.

Tidligere forsøkte medisiner:

- Litium, ble dårligere av det - avflatet og zombiaktig følelsesmessig

- Keppra (primært mot epilepsi), men merket ikke noe på min bp - noe min psykiater sier det kan for noen). Ikke tilfredsstillende effekt på epilepsi heller..

- Zyprexa, gjorde meg trøtt og utilpass. Fikk og gjenstridig høyt blodsukker av den.

Ymse antidepressiva. Virker på angst, men ikke stemningsleie. Stort sett bivirkninger.

Bruker nå:

- Seroquel depot, 300mg. Kan ikke sove uten, hindrer de verste oppturene

- Rivotril 3mg (helt nødvendig for å holde epilepsien i sjakk. Forsøkte å kutte det i samråd ded nevrolog, men det gikk galt).

- Lamictal 700mg. Den funket faktisk i starten (2005-2009).

- Metoprolol 50mg (opplever ikke at denne har forverret det depressive, og den er en vidundermedisin mot essensiell tremor og ekstrasystoli)

- Atacand + 32mg.

- Brintellix 15mg  vurderer å kutte ut denne.

Synspunkter mottas med stor takk :) Jeg er kvinne på 35 år, trolig hatt bp 2 siden midten av tenårene - diagnosen stilt førwst i 2006.

Hvis du får bivirkninger av Topimax går disse tilbake ved reduksjon av dosen. I litt høyere dose på Topimax ser man av og til noe synsforstyrrelser.  

Jeg ville hvis mulig først prøvd å få mest mulig ut av Lamictal, i ditt tilfelle ville jeg tappet forsiktig opp til en serumverdi på 45-50 hvis mulig. 

Seroquel senker krampeterskelen og derfor bør dosen i allefall med epilepsi være så lav som mulig. Pga epilepsi ville jeg holdt Seroquel litt tilbake til i alle fall to antiepileptika (utenom Rivotril) i kombinasjon hadde vært forsøkt ut i maks tålbare doser. Dette burde da være Lamictal i kombinasjon med Topimax, Zonegran eller Epinat (fenytoin)

Orfiril vil mulig forverre overspisingen, noe vel og kanskje Seroquel gjør hos deg? Men begge disse har god  effekt på vanlige bipolare depresjoner. Ved epilepsi og BP samtidig kan Seroquel gjøre den bipolare lidelsen mer ustabil, men jeg har og opplevd god effekt av Seroquel hvis man er riktig medisinert med antiepileptika først.

Mot overspising og migrene et det Topimax som klart skiller seg ut som det beste alternativet å legge til Lamictal.  Zonegran er alternativ nr 2, deretter Epinat (men obs på interaksjon mellom Epinat og Lamictal) 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/19173373/?i=15&from=role of antiepileptic drug eating

Thor Kvakkestad

Skrevet

Bare en kommentar; de nevrologer jeg har snakket med unngår så godt det lar seg gjøre å bruke Epinat, da det er en gammel medisin med mye bivirkninger.

Anonymkode: 95a99...fde

Skrevet

Takk for et grundig svar!. Skal ta med dette til psykiateren min.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...