Gå til innhold

NHD er dette sant om posttraumatisk stresslidelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har masse traumer fra ungsomsårene. Stemmer det at for å få denne diagnosen må man ha opplevd noe så ekstremt at man har holdt på å dø eller se andre dø? Det er rart. Hvis man har mye truamer fra isolasjon er ikke det nokk for denne diagnosen?

Skrevet

Feks satt jeg i isolasjon i fengsel som var traumatisk. Jeg begynte å sove hos mamma etter det. Så redd ble jeg. Et annet eksempel er at jeg hadde derealisasjon anfall i skjermet enhet på akutt psyk i 5-6 timer. Gikk ut og inn av rommet i så mange timer. Følte jeg skulle dø. Hadde kraftig angst. Får flashbacks og hjertebank av dette i etterkant. Kan jeg få en ptsd? Nhd håper du svarer

Skrevet (endret)

En kamerat av meg har ptsd etter mye mobbing i oppveksten. Han holdt ikke på å dø.

Jeg har ptsd etter en slalomulykke, holdt ikke på å dø, men det visste jeg jo ikke. Er traumet "stort" eller alvorlig nok så kan det være nok(?)

så min kamerat har type 2 traume og jeg type 1 traume etter hva som sto i linken over.

Endret av Maw87
Skrevet
1 time siden, Anonymesen skrev:

Feks satt jeg i isolasjon i fengsel som var traumatisk. Jeg begynte å sove hos mamma etter det. Så redd ble jeg. Et annet eksempel er at jeg hadde derealisasjon anfall i skjermet enhet på akutt psyk i 5-6 timer. Gikk ut og inn av rommet i så mange timer. Følte jeg skulle dø. Hadde kraftig angst. Får flashbacks og hjertebank av dette i etterkant. Kan jeg få en ptsd? Nhd håper du svarer

Det kan godt være du har ptsd, det er en diagnose som snart er vannet ut så mye at nesten alle har den. Det er verdt å merke seg at vi kan oppleve ufattelig og jævlige hendelser,- og at det hører livet til. Alt som er vondt og ubehagelig er ikke ptsd.

Skrevet
11 minutter siden, XbellaX skrev:

Det kan godt være du har ptsd, det er en diagnose som snart er vannet ut så mye at nesten alle har den. Det er verdt å merke seg at vi kan oppleve ufattelig og jævlige hendelser,- og at det hører livet til. Alt som er vondt og ubehagelig er ikke ptsd.

Hvorfor er den vannet ut så mye? Bare lurer :) 

Skrevet
15 minutter siden, XbellaX skrev:

Kilde? Eller en påstand?

Skrevet
17 minutter siden, XbellaX skrev:

Om det som er vondt og ubehagelig ikke går over i lang tid. Da er det sykdom og dermed ptsd

Skrevet
5 minutter siden, MxxM skrev:

Hvorfor er den vannet ut så mye? Bare lurer :) 

Du kan så si. I blant lurer jeg på om vi lever i et samfunn som ikke tåler smerte, som om vi glemmer hvor ufattelig rått og brutalt livet kan være. Det er i mine øyne blitt så lett å si at man har opplevd et traume. Å være rammet av et traume må være forbeholdt de som faktisk har opplevd et (evt flere, alt ettersom man ser det). Men, så får man se det positive i det. K-ptsd har kommet langt mer frem i lyset. Mennesker som tidligere fikk både det ene og det andre av diffuse lidelser får nå faktisk (etterhvert) en egen diagnose, og slikt er uhyre viktig i kampen for å bli bedre, og samarbeidet (evt kampen) med nav.

Akkurat nå, Anonymesen skrev:

Om det som er vondt og ubehagelig ikke går over i lang tid. Da er det sykdom og dermed ptsd

Neida, det trenger det ikke være. Å oppleve noe vondt og grusomt betyr ikke at man i løpet av kort tid bare fortsetter som før, selvsagt blir man preget uten at det trenger å bety at man er traumatisert. PTSD har klare symptomer som må være tilstede for å få innvilget diagnosen. Hvorvidt du har det eller ikke kan ingen her svare på, det får du ta med din lege. 

Skrevet
52 minutter siden, XbellaX skrev:

Du kan så si. I blant lurer jeg på om vi lever i et samfunn som ikke tåler smerte, som om vi glemmer hvor ufattelig rått og brutalt livet kan være. Det er i mine øyne blitt så lett å si at man har opplevd et traume. Å være rammet av et traume må være forbeholdt de som faktisk har opplevd et (evt flere, alt ettersom man ser det). Men, så får man se det positive i det. K-ptsd har kommet langt mer frem i lyset. Mennesker som tidligere fikk både det ene og det andre av diffuse lidelser får nå faktisk (etterhvert) en egen diagnose, og slikt er uhyre viktig i kampen for å bli bedre, og samarbeidet (evt kampen) med nav.

Neida, det trenger det ikke være. Å oppleve noe vondt og grusomt betyr ikke at man i løpet av kort tid bare fortsetter som før, selvsagt blir man preget uten at det trenger å bety at man er traumatisert. PTSD har klare symptomer som må være tilstede for å få innvilget diagnosen. Hvorvidt du har det eller ikke kan ingen her svare på, det får du ta med din lege. 

Jeg har feks opplevd mye vonde ting. Men de tingene jeg skrev over er en ren traumer som er ptsd..

Skrevet

Til deg som lurer på om du har PTSD. Opplevde selv at psykologen skulle vurdere om det jeg hadde vært igjennom  var alvorlig nok.... Men etter hvert måtte man jo se på reaksjonene mine og ettervirkningene av traumene mer en hva jeg hadde opplevd. Jeg tror nok det er mulig at du har en PTSD men uansett må en psykolog / psykiater avgjøre det. Terapeuten må bli kjent med deg , gjerne gjennom tester. Syns uansett at det du har opplevd er så vanskelig at jeg håper du får god hjelp. 

Anonymkode: 77b86...cfb

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...