AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 Skrevet 11. desember 2016 Sykemeldte Anita bakte julekaker. Da mener kommunen at hun kan jobbe mer. http://www.tv2.no/a/8792364/ Selv er jeg delvis uføretrygdet grunnet psykisk lidelse. Er det slik at de sitter å spionerer på alt vi gjør. I bedre perioder prøver jeg å gjøre ting som kan gi inspirasjon. I dårlige perioder prøver jeg å gjøre litt av det som kan få meg til å holde ut. Det gir inspirasjon å dele enkelte ting på facebook. Men denne artikkelen gir meg angst. Er det slik at syke og uføre ikke skal ha et liv. Da forstår jeg ikke hvorfor jeg skal kjempe meg igjennom livet. Anonymkode: 2d42d...bf2 0 Siter
Gjest Skrevet 11. desember 2016 Skrevet 11. desember 2016 Det var en lignende tråd om dette for ikke så lenge siden. Kanskje du kan finne noen råd i denne? Man må ha et liv når man er ufør også. http://forum.doktoronline.no/topic/413955-skal-uføre-bare-legge-seg-rett-ned/#comment-3725010 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 Skrevet 11. desember 2016 49 minutter siden, MxxM skrev: Det var en lignende tråd om dette for ikke så lenge siden. Kanskje du kan finne noen råd i denne? Man må ha et liv når man er ufør også. http://forum.doktoronline.no/topic/413955-skal-uføre-bare-legge-seg-rett-ned/#comment-3725010 Det gjør meg likevel redd og usikker hvis nav snoker i alt jeg foretar meg. Det er mye som er vanskelig for tiden, og jeg er sliten av livet. Anonymkode: 2d42d...bf2 0 Siter
Gjest Skrevet 11. desember 2016 Skrevet 11. desember 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det gjør meg likevel redd og usikker hvis nav snoker i alt jeg foretar meg. Det er mye som er vanskelig for tiden, og jeg er sliten av livet. Anonymkode: 2d42d...bf2 Hvor lenge har du vært ufør? 0 Siter
Kayia Skrevet 11. desember 2016 Skrevet 11. desember 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sykemeldte Anita bakte julekaker. Da mener kommunen at hun kan jobbe mer. http://www.tv2.no/a/8792364/ Selv er jeg delvis uføretrygdet grunnet psykisk lidelse. Er det slik at de sitter å spionerer på alt vi gjør. I bedre perioder prøver jeg å gjøre ting som kan gi inspirasjon. I dårlige perioder prøver jeg å gjøre litt av det som kan få meg til å holde ut. Det gir inspirasjon å dele enkelte ting på facebook. Men denne artikkelen gir meg angst. Er det slik at syke og uføre ikke skal ha et liv. Da forstår jeg ikke hvorfor jeg skal kjempe meg igjennom livet. Anonymkode: 2d42d...bf2 Prøv å ikke lese artikkelen med sort-hvite briller. Rådgivere på NAV har ikke tid til å sitte å spionere (som du sier) på alt deres klienter gjør, og gjør det heller ikke. Likevel - de gangene de avdekker at noen skulle kunne ha større arbeidskapasitet enn det de er registrert med, er det jobben deres å følge opp. Jeg får ikke helt tak på hva du får angst av når du leser artikkelen. Er du redd for at du er friskere enn det du er registrert som, og at du derfor burde kunne jobbe mer? Og at dette vil kunne avdekkes via spionasje fra NAV sin side? Dersom dette ikke er tilfelle, dvs du jobber det du har helse til- hvorfor la en enkeltsak du ikke kjenner de faktiske hendelsene rundt- bekymre deg? Endret 11. desember 2016 av Kayia 0 Siter
Gjest Skrevet 11. desember 2016 Skrevet 11. desember 2016 Om du er redd for dette, hold alle dine profiler på sosiale medier skjult da. Det er forøvrig ikke forbudt for en som er sykemeldt å gjøre ting hjemme. 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 11. desember 2016 Skrevet 11. desember 2016 Desverre er denne saken ikke satire. Og selv om dette skjedde i Danmark kunne det nok desverre skjedd i Norge også. Her er det ikke bare rådgiveren fra kommunen som viser manglende dømmekraft, det tyder også på problemer i organsisasjon/kultur som til syvende og sist antagelig skyldes politiske føringer. 0 Siter
Kayia Skrevet 11. desember 2016 Skrevet 11. desember 2016 Akkurat nå, motorPrøysen skrev: Desverre er denne saken ikke satire. Og selv om dette skjedde i Danmark kunne det nok desverre skjedd i Norge også. Her er det ikke bare rådgiveren fra kommunen som viser manglende dømmekraft, det tyder også på problemer i organsisasjon/kultur som til syvende og sist antagelig skyldes politiske føringer. Er det noen som har antydet at saken er satire? Det har ikke jeg fått med meg. Ellers: utfordringen med slike saker er at de ofte er små utsnitt av en større historie leseren -dvs du og jeg og andre utenforstående- ikke kjenner. I svært mange saker som omfatter byråkratiet kan ikke sakene motsies offentlig heller, og dermed blir individ-historien stående igjen som sann. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 Skrevet 11. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Sykemeldte Anita bakte julekaker. Da mener kommunen at hun kan jobbe mer. http://www.tv2.no/a/8792364/ Selv er jeg delvis uføretrygdet grunnet psykisk lidelse. Er det slik at de sitter å spionerer på alt vi gjør. I bedre perioder prøver jeg å gjøre ting som kan gi inspirasjon. I dårlige perioder prøver jeg å gjøre litt av det som kan få meg til å holde ut. Det gir inspirasjon å dele enkelte ting på facebook. Men denne artikkelen gir meg angst. Er det slik at syke og uføre ikke skal ha et liv. Da forstår jeg ikke hvorfor jeg skal kjempe meg igjennom livet. Anonymkode: 2d42d...bf2 Fra tid til annen bruker NAV-ansatte aktivitet på fb eller i blogger som argument for at folk har større arbeidsevne enn du har gitt uttrykk for. Jeg synes dette viser en manglende innsikt i at selvfremstillinger på nett ikke nødvendigvis sier noe som helst om hvordan folk reelt sett har det. Jeg håper du fortsetter å dele ting du er glad for å ha gjennomført og prøver å stole på at helsepersonell og andre som kjenner deg vil kunne dokumentere at du har utfordringer av et slikt omfang at delvis uføretrygd er berettiget. Det er ikke meningen at du skal være nød til å synliggjøre dine vansker i hverdagen, din oppgave er å prøve å få til e hverdag som av og til gir deg mening eller glede. Anonymkode: 9c856...93b 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 Skrevet 11. desember 2016 1 time siden, Kayia skrev: Prøv å ikke lese artikkelen med sort-hvite briller. Rådgivere på NAV har ikke tid til å sitte å spionere (som du sier) på alt deres klienter gjør, og gjør det heller ikke. Likevel - de gangene de avdekker at noen skulle kunne ha større arbeidskapasitet enn det de er registrert med, er det jobben deres å følge opp. Jeg får ikke helt tak på hva du får angst av når du leser artikkelen. Er du redd for at du er friskere enn det du er registrert som, og at du derfor burde kunne jobbe mer? Og at dette vil kunne avdekkes via spionasje fra NAV sin side? Dersom dette ikke er tilfelle, dvs du jobber det du har helse til- hvorfor la en enkeltsak du ikke kjenner de faktiske hendelsene rundt- bekymre deg? Trygdeytelser avgjøres på grunnlag av blant annet NAV-ansattes vurderinger - og slike vurderinger kan ha betydelige innslag av skjønn (dessverre også av og til dårlig skjønn). Synes ikke det er rart at et slikt avisoppslag kan vekke usikkerhet og angst. Anonymkode: 9c856...93b 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 11. desember 2016 Skrevet 11. desember 2016 1 hour ago, Kayia said: Er det noen som har antydet at saken er satire? Det har ikke jeg fått med meg. Ellers: utfordringen med slike saker er at de ofte er små utsnitt av en større historie leseren -dvs du og jeg og andre utenforstående- ikke kjenner. I svært mange saker som omfatter byråkratiet kan ikke sakene motsies offentlig heller, og dermed blir individ-historien stående igjen som sann. Nei, det er ingen som har antydet at saken er satire — men den kunne vært det. Jeg er enig i at det godt kan være ting som ikke er belyst pga. taushetsplikt. Men det er en større tendens i Norge til å mistenkeliggjøre trygdemottakere, og her har mange politikere vært uansvarlige. Når det gjelder slike mediesaker generelt er de selvsagt ikke annet enn reklame for reklame. De er lagd for å generere klikk og fremstiller dermed ting på en måte som deler mediekonsumentene over en akse. For noen illustrerer denne saken en trygdemisbruker, for andre et tåpelig/umenneskelig system. Dette fører til diskusjon om en kuriositet mens oppmerksomheten ledes vekk fra mer overgripende spørsmål, saken deles på FB, klikkene genereres og alle er fornøyd. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 Skrevet 11. desember 2016 2 timer siden, Kayia skrev: Er det noen som har antydet at saken er satire? Det har ikke jeg fått med meg. Ellers: utfordringen med slike saker er at de ofte er små utsnitt av en større historie leseren -dvs du og jeg og andre utenforstående- ikke kjenner. I svært mange saker som omfatter byråkratiet kan ikke sakene motsies offentlig heller, og dermed blir individ-historien stående igjen som sann. På utsiden og på facebook er det også bare noe av den syke personen som viser. Den som prøver å ta seg sammen og gjøre så godt de kan. Prøver å finne noe som fremdeles kan gi livet litt mening. Jeg håper nav og mannen i gaten kan ha evne til å forstå at det finnes så mye mer som ikke vises før de fordømmer den syke. Anonymkode: 2d42d...bf2 0 Siter
Kayia Skrevet 11. desember 2016 Skrevet 11. desember 2016 (endret) 1 time siden, motorPrøysen skrev: Nei, det er ingen som har antydet at saken er satire — men den kunne vært det. Jeg er enig i at det godt kan være ting som ikke er belyst pga. taushetsplikt. Men det er en større tendens i Norge til å mistenkeliggjøre trygdemottakere, og her har mange politikere vært uansvarlige. Når det gjelder slike mediesaker generelt er de selvsagt ikke annet enn reklame for reklame. De er lagd for å generere klikk og fremstiller dermed ting på en måte som deler mediekonsumentene over en akse. For noen illustrerer denne saken en trygdemisbruker, for andre et tåpelig/umenneskelig system. Dette fører til diskusjon om en kuriositet mens oppmerksomheten ledes vekk fra mer overgripende spørsmål, saken deles på FB, klikkene genereres og alle er fornøyd. Det kan høres ut som vi begge misliker både klikkesaker og "invividet mot systemet"-saker, men kanskje av noe ulik grunn? Jeg tenker hverken "trygdemisbruk" eller "systemsvikt" når jeg leser denne konkrete saken, men tenker at nok en gang behandles en situasjon som er kompleks og med mange ubesvarte spørsmål uten nyanser i media. Nyansene forsvinner gjennom valg av vinkling og valg av ord. Om det er kvinnen selv som har kontaktet media eller om det er en ivrig journalist som har deltatt på et politisk møte i kommunen vet vi jo ikke, og hva saken egentlig handler om kan vi - som du også sier - heller ikke vite. I saken har rådgiveren spurt pr tlf om kvinnen kan øke sin arbeidstid fra 14 til 16 timer pr uke. Vi vet ikke hvordan spørsmålet er stilt, vi vet ikke om 2 timer for denne kvinnen er uoverkommelig og reell grunn til fortvilelse, vi vet ikke om dette kommer som ledd i en samtale om øking av arbeidstid, vi vet ikke hvordan legene har vurdert arbeidsevnen hennes, vi vet rett og slett nada - men saken skrives slik at vi blir programert til å lese at SYSTEMET KRENKER PRIVATLIVETS FRED! Dette tar imidlertid ikke jeg for god fisk uten videre, og tenker at det bør ikke andre (feks trådstarter) gjøre heller Og derfor svarer jeg som jeg gjør til trådstarter og sier "Dersom du ikke kjenner deg igjen i å ha restarbeidsevne du ikke bruker på arbeid, så angår ikke denne saken din situasjon". Endret 11. desember 2016 av Kayia 1 Siter
Lillemus Skrevet 11. desember 2016 Skrevet 11. desember 2016 For kort tid siden var jeg hjemme fra jobb pga smerter i hender og armer, men var ute og løp en tur. Dette tracker jeg med enodmondo og derfra deles det på fb. Jeg er venn med sjefen + mange på jobben på fb og endte opp med å skrive at de syntes kanskje det var rart at jeg var ute og løp når jeg var hjemme fra jobb, men grunnen til at jeg var hjemme var smerter i armer og hender og jeg løp jo med beina. Har bare fått positive tilbakemeldinger på det. Heldigvis. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 Skrevet 11. desember 2016 1 time siden, Lillemus skrev: For kort tid siden var jeg hjemme fra jobb pga smerter i hender og armer, men var ute og løp en tur. Dette tracker jeg med enodmondo og derfra deles det på fb. Og dette er såpass interessant for andre at det må deles på facebook? Anonymkode: 3de1f...42d 0 Siter
Lillemus Skrevet 11. desember 2016 Skrevet 11. desember 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og dette er såpass interessant for andre at det må deles på facebook? Anonymkode: 3de1f...42d Har automatisk oppdatering på fb fra endomondo, det er min vegg på fb og kun jeg bestemmer hva som skal skrives der. Så ja. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 Skrevet 11. desember 2016 Jeg synes at NAV skulle snoke mye mer enn de gjør i dagliglivet til de som er sykemeldt .Kjenner flere som er sykemeldt titt og ofte for rygg plager samtidig som de fyller dagen med aktiviteter som vanskelig lar seg forene med en smertefull rygg .En drev med ridning,klatring og dans når h*n var sykemeldt . En annen pusset opp huset både innvendig og utvendig . Da er det ganske provoserende at de ikke kan gå på sin jobb som er mindre slitsomt fysisk enn det de holder på med når de er "syke' Det samme gjelder for folk på ufør vet om folk som jobber svart som bare det ved siden av trygd provoserende det og .Dessuten er det med på å undergrave trygdesystemet vårt og å mistenkeliggjøring av de som er virkelig syke. Men i saken om hun som bakte så virker det som om saksbehandler har vært litt vel ivrig i tjenesten Anonymkode: 98302...946 0 Siter
Gjest Skrevet 11. desember 2016 Skrevet 11. desember 2016 Det beste er å isolere seg fra omverdenen, både fra RL og nett, om man ikke kan jobbe! 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2016 Skrevet 11. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes at NAV skulle snoke mye mer enn de gjør i dagliglivet til de som er sykemeldt .Kjenner flere som er sykemeldt titt og ofte for rygg plager samtidig som de fyller dagen med aktiviteter som vanskelig lar seg forene med en smertefull rygg .En drev med ridning,klatring og dans når h*n var sykemeldt . En annen pusset opp huset både innvendig og utvendig . Da er det ganske provoserende at de ikke kan gå på sin jobb som er mindre slitsomt fysisk enn det de holder på med når de er "syke' Det samme gjelder for folk på ufør vet om folk som jobber svart som bare det ved siden av trygd provoserende det og .Dessuten er det med på å undergrave trygdesystemet vårt og å mistenkeliggjøring av de som er virkelig syke. Men i saken om hun som bakte så virker det som om saksbehandler har vært litt vel ivrig i tjenesten Anonymkode: 98302...946 Helt enig i dette. Anonymkode: 83ffd...a23 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2016 Skrevet 12. desember 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes at NAV skulle snoke mye mer enn de gjør i dagliglivet til de som er sykemeldt .Kjenner flere som er sykemeldt titt og ofte for rygg plager samtidig som de fyller dagen med aktiviteter som vanskelig lar seg forene med en smertefull rygg .En drev med ridning,klatring og dans når h*n var sykemeldt . En annen pusset opp huset både innvendig og utvendig . Da er det ganske provoserende at de ikke kan gå på sin jobb som er mindre slitsomt fysisk enn det de holder på med når de er "syke' Anonymkode: 98302...946 For ryggproblemer er inaktivitet ikke anbefalt. Ridning, klatring og dans høres imidlertid ut som ypperlige aktiviteter for en rygg som ikke tåler å sitte foran en pc-skjerm eller andre statiske belastninger dagen lang. Virker som denne personen gjør en aktiv innsats for å bli frisk. Og klassisk eksempel på at en bør holde nesa i egne saker istedet for å synse og mene om ting man ikke har greie på. Anonymkode: b8c00...9c9 3 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.