Gå til innhold

Kan man merke selv om man er manisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært hypoman en stund. Det var bra. Var happy, effektiv og alt gikk fint. Nå begynner det å bli litt annerledes. Får ikke sove i det hele tatt, begynt å hallusinere, ikke lyst på mat, og føler meg fysisk uvel. Klarer likevel ikke slappe av, må gjøre noe hele tiden, og tankene bare raser av gårde, kejnnes ut som om hodet mitt skal sprenge snart, og som om jeg ikke får puste ordentlig. Fortsatt hypomani, eller er dette mani, eller hva? Man er vel ikke klar over at man er manisk hvis man er det? Kan hypomani gå over til å ikke vært positivt? 

Anonymkode: d9e60...54f

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det kan man merke. Hypomani får en ofte til å utnytte konstruktivt - en får gjort mye. I en mani blir en bare stående å "slure" uten å få produsert noe. Søvnløshet er et alvorlig varseltegn.

Skrevet

Hypomani merker jeg ikke, men mani og psykose hr jeg begynt å merke selv. 

Skrevet

De rundt merker det i hvert fall godt, er det ingen som kam fortelle deg om du har mani? En i familien er bipolar, og jeg kan bli direkte flau over vedkommende.

Anonymkode: 94c62...6ba

Skrevet

Det er et svært viktig steg om en kommer dit at en har en person en stoler på slik at når denne sier at en er manisk, så skal en akseptere det og snarest ta kontakt med behandlingsapparatet.

Skrevet

Greia er at jeg ikke vil bli innlagt. De i huset merker at det er noe, de tror jeg er hypoman. Det er ok. Jeg sier bare til de at det går fint, og det tror de vel på. Psykologen måtte avlyse ukens time, så jeg sa til han hat det går fint også. Vil komme gjennom det selv uten hjelp, hva det nå enn er...

Skrevet

Hvis man er manisk, er man like ille hele døgnet?

Skrevet

Nei, det er mindre ille perioder innimellom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...