Gå til innhold

Hvordan bli trygg på seg selv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter årevis mas fra andre om hva jeg bør gjøre og hva jeg trenger er jeg blitt veldig utrygg på meg selv. Fritidsinteresser, yrkesvalg, arbeidsplass osv har det alltid vært noen som skulle blande seg oppi. Hadde sunne fritidsinteresser (turning, svømming, hester og andre dyr osv), men var tydeligvis ikke godt nok. Dessverre fortsatte det selv om jeg ble voksen og er nå ganske usikker på meg selv. Har vanskelig med å ta avgjørelser for er ofte redd det ikke kommer til å være godt nok. Føler jeg stadig må tilfredsstille andre og hva jeg selv vil betyr liksom ingenting. Trodde voksne folk skulle få ta egne avgjørelser, men mine er visst ikke gode nok. Ikke for andre iallfall. Hvordan kan jeg bedre tryggheten på meg selv uten å måtte involvere for mange personer? Har blandet pf med paranoia, ustabile og umodne trekk, men har utryggheten en sammenheng med diagnosen eller er den uavhengig fra den? Skal til legen i morgen og greit å vite hva som kan gjøres. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Prøv å fri deg fra diagnoser akkurat nå. Tenk på hvordan hverdagen din og livskvaliteten er i dag og den siste tiden. Tenk så på hva som kan forbedre dette. Hva kan gjøre hverdagen din bedre? Det er det du trenger nå.

Skrevet
1 minutt siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Prøv å fri deg fra diagnoser akkurat nå. Tenk på hvordan hverdagen din og livskvaliteten er i dag og den siste tiden. Tenk så på hva som kan forbedre dette. Hva kan gjøre hverdagen din bedre? Det er det du trenger nå.

Er det som er problemet. Jeg vet ikke selv lenger. Hverdagen min handler mye om at jeg er usikker på meg selv. Klarer alle daglige gjøremål selv så problemet ligger ikke der. Men har mye ettervirkninger fra et traume og folk som stadig skulle debrife meg om traumet og har gjort det i flere år fordi de var overbevist om at det skulle hjelpe samme hva jeg sa. Tidligere kunne jeg legge det bak meg, men det ble så mye at nå klarer jeg det ikke lenger og påvirker meg omtrent daglig. Tør nesten ikke gå ut alene lenger. 

Skrevet

Forlang at denne "debriefingen" slutter umiddelbart. Det er en syk motesak dette at alt skal debreifes i stedet for å legge det bak seg. Det burde heller kalles retraumatisering.

Så til det andre: Hva savner du i hverdagen? Hvordan kan du få noe av dette? Hva trenger du for å øke din livskvalitet?

Skrevet (endret)
9 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Forlang at denne "debriefingen" slutter umiddelbart. Det er en syk motesak dette at alt skal debreifes i stedet for å legge det bak seg. Det burde heller kalles retraumatisering.

Så til det andre: Hva savner du i hverdagen? Hvordan kan du få noe av dette? Hva trenger du for å øke din livskvalitet?

Jeg trenger først og fremst hjelp til å kunne legge det vonde bak meg. Gjøre det til en vondt minne som jeg kan håndtere lettere og så når det er gjort vil jeg se på muligheter for jobb eventuelt varig tilrettelagt arbeid. Er iallfall det jeg håper på. De har forøvrig ikke debrifet på ei stund da jeg satte foten ned ganske hardt, men de er fremdeles sikre på de gjorde rett. 

Endret av aa-k-j
Skrevet

:-) Da har du allerede formulert et ønske til møtet dere skal ha. Lykke til :-)

Skrevet (endret)
6 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

:-) Da har du allerede formulert et ønske til møtet dere skal ha. Lykke til :-)

Tusen takk :) skal til fastlegen i morgen og be om henvisning til DPS. Skal be om behandling med innleggelse da legen på avdelingen jeg har brukerstyrt seng på var positiv til det :) blir der eller Modum bad. Vurderer å prøve psykiatrisk sykepleier igjen i mellomtiden bare en annen en hu jeg gikk til tidligere. 

Endret av aa-k-j
Skrevet
53 minutter siden, MxxM skrev:

Noen som vil si hva debriefing er? 

Oppsummering av hendelsesforløp.

Anonymkode: 28802...d24

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oppsummering av hendelsesforløp.

Anonymkode: 28802...d24

Snakke om eller gjenta og gjenta det som har skjedd? 

Skrevet
10 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Er ikke 80 mg propranolol etter en traumatisk hendelse dokumentert å være beste behandling? 

Eller hvordan var nå dette igjen? Mener jeg leste det en gang. 

Nye retningslinjer for krisehåndtering fra helsemyndighetene sier at sovemedisin aller helst ikke skal gis den første natten etter en potensielt traumatiserende hendelse. Deretter så lite som mulig.

Det er også indikasjoner på at mennesker som har opplevd en stor påkjenning ikke bør sove før det er gått minst 6 timer siden hendelsen. 

Anonymkode: cad53...3b2

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nye retningslinjer for krisehåndtering fra helsemyndighetene sier at sovemedisin aller helst ikke skal gis den første natten etter en potensielt traumatiserende hendelse. Deretter så lite som mulig.

Det er også indikasjoner på at mennesker som har opplevd en stor påkjenning ikke bør sove før det er gått minst 6 timer siden hendelsen. 

Anonymkode: cad53...3b2

Ja, men propranolol er ikke en sovemedisin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...