Gå til innhold

"Mangle noe"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva menes med å "mangle noe"? Er det noen spesielle diagnoser som er aktuelle?

Anonymkode: 7710e...612

Skrevet

Hva er det man mangler?

Anonymkode: a14e5...b07

Skrevet
7 minutes ago, AnonymBruker said:

Hva er det man mangler?

Jeg vet ikke, det er noe noen sier. At en "mangler noe".

Skrevet

Mangler man noe har man ikke noe som de fleste har, for eksempel "mangler" jeg empati, i seg selv er ikke det en psykdom men det kan bidra til at en oppfyller kriteriene for bla.a antisosial personlighetsforstyrrelse

Enkelte folk mangler evnen til logiske resonementer på enkelte områder , for eksempel paranoide folk som tror de er forfulgt av noe mafian eller bygdebeist, de mangler litt greier som er nyttig å ha og som ville gitt dem bedre livskvalitet

Håper dette var oppklarende

Anonymkode: 2f132...cb7

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Eller en mangler noe vesentlig i livet: En god venn, kjæreste, mening, meningsfylt aktivitet, osv osv

Skrevet

"Mangler noe" sagt nedsettende betyr vel at man fremstår som smådum/gjør dumme ting, annerledes, avviker fra normalen. Du må jo mangle noe er gjerne slik det blir sagt i en oppgitt eller irritert tone.

Anonymkode: d3f1a...bb0

Skrevet

Jeg ser for meg at det noen mener med dette er at man liksom mangler noe i hjernen. Kanskje empati-delen av hjernen (sagt veldig banalt, vet jo at det ikke er så avgrenset), eller det med å føle at ting gir mening / riktighet (hvis en kan si dette kan være organisk).

Jeg har hørt det om personer som blir sett på som "dagdrivere". At de "mangler noe". Jeg tenker at det som mentes kanskje var at personene manglet det med å føle mening med ting. Hvis man bare "driver" rundt, uten mål og mening, så er det kanskje det som er problemet, at de er likegyldige. De "mangler" det som har med å bry seg om noe.

Altså slik jeg tenker at det ble ment i denne sammenhengen, jeg vil nok selv kategoriseres som dagdriver av de fleste, så jeg mener ikke noe kritikk her, jeg bare filosoferer over hva som ble ment i denne sammenhengen av andre enn meg.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser for meg at det noen mener med dette er at man liksom mangler noe i hjernen. Kanskje empati-delen av hjernen (sagt veldig banalt, vet jo at det ikke er så avgrenset), eller det med å føle at ting gir mening / riktighet (hvis en kan si dette kan være organisk).

Jeg har hørt det om personer som blir sett på som "dagdrivere". At de "mangler noe". Jeg tenker at det som mentes kanskje var at personene manglet det med å føle mening med ting. Hvis man bare "driver" rundt, uten mål og mening, så er det kanskje det som er problemet, at de er likegyldige. De "mangler" det som har med å bry seg om noe.

Altså slik jeg tenker at det ble ment i denne sammenhengen, jeg vil nok selv kategoriseres som dagdriver av de fleste, så jeg mener ikke noe kritikk her, jeg bare filosoferer over hva som ble ment i denne sammenhengen av andre enn meg.

De mangler nok "drive".

Skrevet
7 minutes ago, AnonymBruker said:

De mangler nok "drive".

Sikkert mulig. At mange gjør det.

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert mulig. At mange gjør det.

Da er det ganske håpløst.

Skrevet
34 minutes ago, AnonymBruker said:

Da er det ganske håpløst.

Må vel være en grunn til at man mistet drive'n?

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må vel være en grunn til at man mistet drive'n?

Lite input fra "utsiden"?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...