Gå til innhold

Medisin mot depresjon og sosial angst

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, jeg er 53 år gammel kvnne som har slitt med sosial angst og en del depresjon fra jeg var barn. Gikk ikke i behandling før jeg var 30 år fordi jeg kjempet og håpet alt skulle bli bedre. Tatt utdannelse og jobbet, men klarte aldri være mer enn et halvt til ett år i jobben pga sosial angst og slik prøvde jeg  jobb etter jobb uten at det ble bedre. Følte meg nesten alltid utenfor og annerledes, mitt selvbilde var så dårlig. Til slutt ble jeg uføretrygdet grunnet sosial angst, jeg klarte ikke mer.

Er veldig utadvent, men ikke når jeg får angst med andre, noe jeg hyppig får hvis jeg ikke føler meg veldig trygg og jeg er også veldig følsom og tror fort at jeg ikke er god nok i forhold til andre,  Har gått hos dykige psykiatere og psykologer i mange år og snakket og jobbet alt jeg kan med meg selv, men selvbildet mitt forblir veldig dårlig uansett  grunnet utrygghet og mange svik i oppveksten i hjemmet og jeg følte aldri  at mine foreldre var glad i meg, de viste det i hvert fall ikke slik at jeg kunne føle det), så jeg ser ingen annen utvei enn å prøve annen medisin enn det jeg har tatt i mange år og det er Cipralex daglig og vival nesten daglig grunnet angst. Men, det hjelper meg ikke nok og jeg blir psykisk dårligere av å ha så mye sosial angst, mye jeg ikke klarer å være med på. Og jeg har prøvd i årevis å utfordre angsten, men det har aldri blitt varig virkning. Jeg ville bli veldig takknemlig om noen av dere her inne på forumet kunne komme med forslag til medisin som kunne bedre livskvaliteten min uten at det er for mange bivirkinger. Jeg vet at medisiner kan virke ulikt på mennesker selv om de har like lidelser, men jeg er villig til å prøve medisiner som kan hjelpe meg.

Endret av sonate48
ordfeil
Skrevet
10 minutter siden, sonate48 skrev:

Hei, jeg er 53 år gammel kvnne som har slitt med sosial angst og en del depresjon fra jeg var barn. Gikk ikke i behandling før jeg var 30 år fordi jeg kjempet og håpet alt skulle bli bedre. Tatt utdannelse og jobbet, men klarte aldri være mer enn et halvt til ett år i jobben pga sosial angst og slik prøvde jeg  jobb etter jobb uten at det ble bedre. Følte meg nesten alltid utenfor og annerledes, mitt selvbilde var så dårlig. Til slutt ble jeg uføretrygdet grunnet sosial angst, jeg klarte ikke mer.

Er veldig utadvent, men ikke når jeg får angst med andre, noe jeg hyppig får hvis jeg ikke føler meg veldig trygg og jeg er også veldig følsom og tror fort at jeg ikke er god nok i forhold til andre,  Har gått hos dykige psykiatere og psykologer i mange år og snakket og jobbet alt jeg kan med meg selv, men selvbildet mitt forblir veldig dårlig uansett  grunnet utrygghet og mange svik i oppveksten i hjemmet og jeg følte aldri  at mine foreldre var glad i meg, de viste det i hvert fall ikke slik at jeg kunne føle det), så jeg ser ingen annen utvei enn å prøve annen medisin enn det jeg har tatt i mange år og det er Cipralex daglig og vival nesten daglig grunnet angst. Men, det hjelper meg ikke nok og jeg blir psykisk dårligere av å ha så mye sosial angst, mye jeg ikke klarer å være med på. Og jeg har prøvd i årevis å utfordre angsten, men det har aldri blitt varig virkning. Jeg ville bli veldig takknemlig om noen av dere her inne på forumet kunne komme med forslag til medisin som kunne bedre livskvaliteten min uten at det er for mange bivirkinger. Jeg vet at medisiner kan virke ulikt på mennesker selv om de har like lidelser, men jeg er villig til å prøve medisiner som kan hjelpe meg.

Vil anbefale deg å prøve brintellix.

Anonymkode: 07456...52e

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er medisiner som virker på serotoninsystemet som er virksomme mot sosial angst. Cipralex er en slik medisin. Du skriver ingenting om dose. Kanskje det er noe å gå på her? Ellers støtter jeg forrige innlegg som anbefaler at du prøver Brintellix.

Skrevet
16 minutes ago, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

Det er medisiner som virker på serotoninsystemet som er virksomme mot sosial angst. Cipralex er en slik medisin. Du skriver ingenting om dose. Kanskje det er noe å gå på her? Ellers støtter jeg forrige innlegg som anbefaler at du prøver Brintellix.

Hvorfor er det da så mange som fortsatt sliter med dette etter 10-talls år på div. SSRI og andre "serotoninfremmende preparater"? 

Anonymkode: b480e...63b

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det da så mange som fortsatt sliter med dette etter 10-talls år på div. SSRI og andre "serotoninfremmende preparater"? 

Anonymkode: b480e...63b

Fordi SSRI ikke kurerer angst, men kun demper den, og i verste fall blir en "sovepute" mot å jobbe hardt i psykoterapien. Hovedbehandlingen for angst er (meta)kognitiv terapi. Jo mer personen er i retning unnvikende pf, jo viktigere blir tillegg med eksponering. Dessverre virker ikke eksponering om den skjer under påvirkning av benzo.

http://www.abcnyheter.no/livet/2016/12/04/195260291/har-funnet-kur-mot-sosiale-angstlidelser

Skrevet
16 hours ago, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

Hei og tusen takk for svar. Jeg bruker 10 mg cipralex daglig, har forsøkt å øke til både 15 og 20 mg, men det har ikke virket hensiktsmessig, det har derimot stresset kroppen og hjernen min mye. Men, jeg må si at jeg ikke vil bli sløvet på en slik måte at jeg ikke kan tenke raskt osv. fordi jeg liker å kjenne at jeg beholder min egen personlighet, men ikke angst og tomhetsfølelse. *Det er nok ikke lett å få til det optimalt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...