Gå til innhold

Kan man tenke bort en følese

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så langt tilbake jeg kan huske har jeg hatt dette presset i brystet. Denne strammingen i halsen . Følelse av å ikke få puste. Den er konstant men varierer i intensitet. Tenker ikke så mye over det men kan konstantere at det er slik. Hver gang jeg tok heisen opp til jobb ble jeg svak i beina , problemer med å puste, ble helt tom i hodet og sterk angst. Så ble det litt bedre i løpet av arbeidsdagen men slapp ikke helt taket. Kroppen var alltid i alarmberedskap . Jobbet der i over 20 år. Da jeg nå i etterkant har tatt dette opp med psykolog mente han at det var slik fordi jeg tenkte at det var slik.? . At feks strammingen i halsen er der fordi jeg tenker at den er der . Kan ikke ting sitte på en måte automatisk i kroppen?. Er ALT tankestyrt. Kan jeg bare tenke bort en følelse.?. Enda en ting jeg ikke får til .... 

Anonymkode: 8a9e6...aa0

Skrevet

Nei, alle følelser er ikke tankestyrt, og man kan unasett ikke tenke bort en følelse. Stort sett vil det bare gjøre det verre å forsøke. Det som imidlertid kan hjelpe er å jobbe med hvordan man forholder seg til følelser og tanker. Stikkordet er å akseptere og slippe til, ikke forsøke å skyve unna.

Jeg syns du skal ta opp frustrasjonen og usikkerheten du føler rundt dette med psykologen din. Du kan si det samme til ham som du har skrevet her. Forhåpentligvis kan han klargjøre hva han har ment.

Skrevet

Takk for svar. Opplever egentlig at følelser ikke alltid blir tatt på alvor. Vet ikke hvor ofte jeg hørte ordene : " angst er bare en følelse , den er ikke farlig". Jeg har hatt eksponeringsterapi i åresvis og vært flink pike. Gjordt alt terapeutene sa... Jobbet med å stå i angsten til den " brenner ut" osv. Men jeg måtte ty til medisiner til slutt. 

Anonymkode: 8a9e6...aa0

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...