Gå til innhold

NHD: Rett til å reservere seg mot deltagelse i religiøs aktivitet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen arbeidsmarkedsfirmaer forlanger av en del av de som er på arbeidsmarkedstiltak at skal delta på øvelser med mindfullness og yoga. Presset til å delta på slike samlinger opplever en del arbeidssøkende som veldig stort, krenkende og er urolige for potensialet til manipulering og dårligere egen mentale helse.

I følge Wikipedia er mindfullness knyttet til buddhisme og yoga knyttet til buddhisme og hinduisme. På et slikt arbeidsmarkedsfirma påstår de at deres aktivitet ikke er knyttet til religiøs utøvelse. Sett for utenforstående, er en slik vurdering vanskelig, for her kan de være gråsoner der skille mellom psykoterapi og religionsutøvelse er utydelig.

1. Kan her være andre argumenter basert på psykologi til at man burde avstå fra å delta i slike aktiviteter?

2. Hva er en arbeidssøkendes rett til å reservere seg mot deltagelse på samlinger med mindfulness og yoga?

Anonymkode: 216b9...227

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er mye korrekt i det du skriver. Jeg kjøpte en bok om mindfullness som var det rene religiøse sludder. Men både basert på mindfullness og yoga finnes det moderne utgaver som er helt rensket for religiøsitet. Eksempel er autogen trening som har mye fra meditasjon i seg, men som er helt religionsfri.

Jeg kjenner ikke dokumentasjon på bruk av yoga. Men når det gjelder (religionsfri) mindfullness, er det god dokumentasjon på positiv effekt.

1. Ved tidligere psykose vil jeg hevde at det er faglige grunner til å være forsiktig med denne type behandlinger.

2. Litt unnvikende svar: Arbeidssøkende må ha en rett til å se begrunnelsen/dokumentasjonen for at et tiltak er fornuftig. Hvis det ikke kan fremlegges slik dokumentasjon, mener jeg at det vil være vanskelig å kreve deltagelse.

Skrevet
34 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det er mye korrekt i det du skriver. Jeg kjøpte en bok om mindfullness som var det rene religiøse sludder. Men både basert på mindfullness og yoga finnes det moderne utgaver som er helt rensket for religiøsitet. Eksempel er autogen trening som har mye fra meditasjon i seg, men som er helt religionsfri.

Jeg kjenner ikke dokumentasjon på bruk av yoga. Men når det gjelder (religionsfri) mindfullness, er det god dokumentasjon på positiv effekt.

1. Ved tidligere psykose vil jeg hevde at det er faglige grunner til å være forsiktig med denne type behandlinger.

2. Litt unnvikende svar: Arbeidssøkende må ha en rett til å se begrunnelsen/dokumentasjonen for at et tiltak er fornuftig. Hvis det ikke kan fremlegges slik dokumentasjon, mener jeg at det vil være vanskelig å kreve deltagelse.

Mange takk for svar.

1. En person som denne situasjonen er aktuell for, har slitt med psykiske problem. Jeg kjenner ikke mer deltaljer om denne personens metale helse. Derfor var det interessant det du skrev på dette punktet. Da lurer jeg på hvordan mindfullness og yoga kan gjøre livssituasjonen værre når forhistorien er psykiske problem. Kan du forklare litt mer?

( 2. Bare supplerende bakgrunnsinformasjon:

Omtalen fra møtet med dette arbeidsmarkedsfirmaet, var overraskende og veldig skremmende. Det var ikke formet som et frivillig tilbud til hjelp bedre livskvalitet, men derimot et bortimot obligatorisk anliggende der religionsaspektet var umulig å kjenne til på forhånd. De påstod at det var religionsfritt, men hadde ingen beskrivelse på hvorledes religionsaspektet var holdt utenfor og hvordan det ble påstått å være til noen fordel. Det er ikke religionsaspektet i seg selv som skremmer, men derimot presset/tvangen til å delta i noe som vekker avsky.

Min bekjent var redd for at å nekte deltagelse kunne det føre til at NAV fikk så negativ tilbakemelding at de stopper økonomisk støtte. Akkurat dette skapte veldig stor bekymring.

Mangelen på tydelig frivillighet og at man da gikk inn i noe det var vanskelig å forstå konsekvensen av, virket veldig urovekkende. Nesten som å bli tvunget til å skrive under en kontrakt der motparten fritt kunne fylle inn innhold etterpå.)

Anonymkode: 216b9...227

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. "Psykiske problem" er jo et meget vidt begrep. Ved f.eks. depresjon og angst, de to desidert vanligste psykiske lidelser, er det dekning for å si at mindfullness kan være nyttig. Hvis det derimot dreier seg om tidligere psykoser, kan den tilstanden av meditasjon som en hensetter seg i ved yoga, føre til skremmende opplevelser og i verste fall nye psykotiske gjennombrudd.

2. Jeg har litt vansker med å følge med på den tanken/følelsen at minfullness eller yoga skal vekke avsky.

Generelt har jeg stor forståelse for at ikke alle tiltak fra NAV skal være frivillige. Jeg mener alle har en plikt til å gjøre forsøk på å komme i en situasjon der en kan forsørge seg selv. Men slike tiltak må være basert  på faktakunnskap om at tiltaket har positiv effekt.

Skrevet

Jeg har gått på yoga på et dagsenter og synes det var veldig bra for kroppen da jeg sliter med spenniger i muskulaturen. Der er yoga veldig bra. 

Men på slutten av yoga timen er det satt av 10-15 min til avslapping der en skal gå inn i seg selv og oppnå en totalt avslappet kropp, det går ikke så bra for meg som sliter med stemmer.Da begynner de å snakke høyt og skremmende og jeg skvetter til og sliter med å bli liggende stille og ikke lage en lyd.Og hele opplevelsen av yoga timen ender i stress.

Har tatt det opp med min behandler på dps som mener at jeg bare kan gå før avslappings delen begynner, men det er ikke så lett ,for midt i et rolig miljø skal jeg da pakke sammen matter,puter og pledd og liste meg ut døra,da blir jeg jo et uromoment hver time.

Så bra å lese det NHD mener for jeg har følt at det er jeg som er vanskelig når jeg har sagt at jeg føler at yoga ikke er helt bra for

meg.

Ellers er det ikke noe religion i yogaen jeg har vært med på  ,det eneste som minnet om noe fra en fremmed  kultur var musikken ,som var rolig med noe nesten messende som jeg ikke forstod noe av .Og det er så bra for kroppen, så sånn sett vil jeg anbefale å prøve. 

Skrevet

Jeg skjønner godt den praktiske utfordringen i en slik situasjon. En ønsker ikke å forstyrre sine omgivelser samtidig som en ønsker å beskytte seg selv mot noe som kan vippe en helt ut av balanse.

Det jeg selv har forsøkt i situasjoner der jeg er blitt presset inn i en avslapningssituasjon slik du beskriver er at jeg synger høyt inni meg, eller teller baklengs i alle fall så godt jeg kan. Jeg prøver å overdøve de kreftene som "stikker av" med meg. Jeg stritter mot og bli myk og uformelig. Det hjelper også å påføre seg selv smerte. Det som i alle fall ikke hjelper, men som mer er et faremoment, er å lukke øynene. Det er i alle fall min erfaring.

Skrevet

Jeg har ikke psykos men opplevde likevel  mindfullness og basal kroppsfokus som ubehagelig. Brukte all min energi på å fortrenge et traume. Ved å slappe av og la tankene gå fikk jeg kraftige "flash back ". Det ble regnet som behandlingsvegring da jeg dpurte om å få slippe dette. Fikk også tvangstanker og kvaler for å måtte være med på noe som kunne være en annen religion. 

Anonymkode: 26eff...478

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...