bibben Skrevet 13. desember 2016 Skrevet 13. desember 2016 NHD: Jeg leste dette som du skrev før i dag (limt inn under) og vil gjerne si takk for at du skriver dette så tydelig. Med dette mener jeg at jeg ble realt lettet og "glad" for at du skriver det jeg alltid har følt nemlig at det er skummelt å drive med meditasjon og lignende når man har tendens til psykose/grensepsykose. Jeg har alltid vært redd for at noen i helsevesenet skulle presse meg til å drive med meditasjonslignende aktiviteter. Jeg har i mange sammenhenger temmelig ukritisk blitt instruert i dette. Det har da gjerne vært når det har vært i en gruppesammenheng men også alene. Jeg har alltid blitt redd for å forsvinne. Det kjennes som jeg forsvinner ut i sfæren. Jeg går i oppløsning. Omkretsen rundt kroppen blir borte. Jeg er plutselig ingenting. Det samme gjelder allskens avslapningsøvelser. Hode forsvinner langt vekk fra kroppen. Slik kjennes det. Jeg blir skikkelig redd og kan få ubehagelige forestillinger og blir veldig redd for andre mennesker. Jeg ble glad for det du skrev for nå ser jeg det svart på hvitt at det ikke er bra for personer i min situasjon og drive med slikt. Det er bare å ta en sjanse. Det vil jeg ikke. 1. "Psykiske problem" er jo et meget vidt begrep. Ved f.eks. depresjon og angst, de to desidert vanligste psykiske lidelser, er det dekning for å si at mindfullness kan være nyttig. Hvis det derimot dreier seg om tidligere psykoser, kan den tilstanden av meditasjon som en hensetter seg i ved yoga, føre til skremmende opplevelser og i verste fall nye psykotiske gjennombrudd. 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.