AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 Skrevet 14. desember 2016 15 minutes ago, Maw87 said: Ja, for ikke å snakke om "på tide" Fikk tak i avdelingsleder som skulle se på saken min. Tok en uke og hun ga med vedtak på klagen pg beklaget så mye. Så i morgen blir det en tur ned pø NAV for å skrive under meldekort frs juli. Brukte du advokat? Anonymkode: 75051...8a3 0 Siter
Gjest Skrevet 14. desember 2016 Skrevet 14. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Brukte du advokat? Anonymkode: 75051...8a3 Nei, faktisk ikke. Jeg spurte NAV om jeg trengte det, og sendte faktisk advokaten min som jeg bruker i forbindelse med forsikring og erstatningsoppgjør en mail dagen før vedtaket. Tror nok det hjalp å nevne advokat, for avdelingsleder beklaget veldig på avslaget og tiden det tok. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 Skrevet 14. desember 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Brukte du advokat? Anonymkode: 75051...8a3 Ikke siden februar? Anonymkode: 2c2b3...2d6 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 Skrevet 14. desember 2016 5 minutes ago, Maw87 said: Nei, faktisk ikke. Jeg spurte NAV om jeg trengte det, og sendte faktisk advokaten min som jeg bruker i forbindelse med forsikring og erstatningsoppgjør en mail dagen før vedtaket. Tror nok det hjalp å nevne advokat, for avdelingsleder beklaget veldig på avslaget og tiden det tok. Ja for deg med "2 jobber + studier" og årsomsetning på 2 millioner kr, så blir det nok bra igjen på forsikringa + 5G, vil jeg tippe. Anonymkode: 75051...8a3 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2016 Skrevet 14. desember 2016 Syns NAV skal være forbeholdt de som ikke har forsikring. Velferdsstaten går tross alt vanskelige tider i møte, og da er det ikke tid for "fete pensjoner" slik grekerne fucket opp med. Anonymkode: 75051...8a3 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. desember 2016 Skrevet 15. desember 2016 Dessverre har noen igjen kun sett sin egen navle og brakt en tråd "på viddene". Med kjedsomhet forstår jeg at en savner noe spenning, meningsfylt eller noe som skjer i livet. De flestes liv vil av og til inneholde slike perioder der det skjer for lite. Det er en del personlige egenskaper som skiller de som i slike perioder klarer å finne noe meningsfylt å drive med, og de som hengir seg til kjedsomheten. "Tror kanskje at den følelsen av likegyldighet , at ingenting betyr noe eller engasjerer meg lengre er mer depressivt." Ja, dette høres mer ut som anhedoni som er et viktig symptom ved depresjon. anhedoni 0 Siter
Gjest Skrevet 15. desember 2016 Skrevet 15. desember 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Syns NAV skal være forbeholdt de som ikke har forsikring. Velferdsstaten går tross alt vanskelige tider i møte, og da er det ikke tid for "fete pensjoner" slik grekerne fucket opp med. Anonymkode: 75051...8a3 Åja, for du tror jeg har sikret inntekt med kun forsikring? Alle kan ha forsikring, det kommer ann på hva man prioriterer. Ved ufør eller aap i 2år+ så får jeg utbetalt engangssummer, men de summene er på langt nær lik en evt inntekt jeg skulle hatt frem til pensjonsalder. At jeg har vært i en ulykke og har ulykkesforsikring betyr jo fanken ikke at jeg ikke skal ha muligheten til å få støtte fra NAV som alle andre med sykdom/skader osv. Så det er på langt nær noen fete pensjoner her! 0 Siter
Anettina Skrevet 15. desember 2016 Skrevet 15. desember 2016 Kjedsomhet er mangel på fantasi. Det hjelper masse å iverksette seg sjøl med noe som er lystbetont. 0 Siter
FGT Skrevet 15. desember 2016 Skrevet 15. desember 2016 (endret) Kjedsomhet kan komme av flere ting. Ja mangel på fantasi og tiltaksløshet kan jo spille inn her. Kanskje noen forventer eller er bitt avhengig av for mye tv, eller for mye av andre, at de skal underholde en. Det er viktig å bruke sine egne ressurser og evner også, og ha noe å glede seg til. Dessverre , så tror jeg latskap kan også dominere, for vi får så mye i fanget i disse tider som kan virke passiverende, og det blir ikke mindre kjedsomhet hvis en bare skal ta i mot . Endret 15. desember 2016 av FGT 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 Skrevet 15. desember 2016 Du har sikkert litt rett i dette. Men tror kanskje data og TV noen ganger kan bli en flukt når ting virker meningsløst. Tenker at man aldri kommer så langt med å dømme mennesker. Kanskje den late sure naboen eller familiemedlemmet egentlig sliter psykisk . Eller mistrives i livet... Tror kanskje at sånne typiske uttalelser og antagelser gjør det vanskeligere å være ærlig med hvordan man har det .... Anonymkode: b66e2...5c5 0 Siter
FGT Skrevet 15. desember 2016 Skrevet 15. desember 2016 (endret) En kan jo se det fra to sider dette selvfølgelig. Men kjedsomhet er noe som kan ramme friske mennesker også . Og spørsmålet dreide seg om "hva er egentlig kjedsomhet" ? Spørsmålet dreide seg ikke om "hvordan en kunne gi best hjelp til en som sliter psykisk med å unngå kjedsomhet. Er man psykisk syk, så kan nok kjedsomhet bare være en del av dette, og da betyr det ikke at en bare kan sette i gang med det ene og det andre, så kjeder man seg ikke. Sliter en med lett nedstemthet ( dystymi ) så har jeg erfart at det er viktig å opparbeide noe som jeg kan ha kontroll over, noe jeg kan mestre, noe kreativt., noe jeg kan se resultatet av. Kanskje trå starteren her har først og fremst et medisinsk problem, og at kjedsomhet kan være et symptom på noe ? Jeg vet ikke. Endret 15. desember 2016 av FGT 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2016 Skrevet 15. desember 2016 Ikke meningen å gjøre deg opprørt ... Men supert at du er så ærlig om hva du mener. Jeg startet tråen. Ønsker bare å vite hvordan jeg kunne skjelne mine psykiske plager fra kjedsomhet. Nå har jeg fått mange gode innspill og tror jeg vet svaret ... Anonymkode: b66e2...5c5 0 Siter
FGT Skrevet 15. desember 2016 Skrevet 15. desember 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke meningen å gjøre deg opprørt ... Men supert at du er så ærlig om hva du mener. Jeg startet tråen. Ønsker bare å vite hvordan jeg kunne skjelne mine psykiske plager fra kjedsomhet. Nå har jeg fått mange gode innspill og tror jeg vet svaret ... Anonymkode: b66e2...5c5 Flott, ja det er viktig å kunne skille dette. 0 Siter
Kanonføde Skrevet 15. desember 2016 Skrevet 15. desember 2016 Personer som liker vold, f.eks. blind vold eller vold relatert til større verdensproblemer som krig og terror, kan føle stor kjedsomhet på en slik måte at de onde handlingene kanskje ikke hatt fått utløp foruten kjedsomhetsfølelsen. Se filmen Fight Club. Det er en spennende film basert på et reellt og alvorlig tema. Når unger leilighetsvis "kjeder seg" så er det naturligvis noe annet, men kjedsomhet er i alle fall noe som kan være veldig ødeleggende for en selv og andre. 0 Siter
Inner self Skrevet 15. desember 2016 Skrevet 15. desember 2016 5 minutter siden, Kanonføde skrev: Personer som liker vold, f.eks. blind vold eller vold relatert til større verdensproblemer som krig og terror, kan føle stor kjedsomhet på en slik måte at de onde handlingene kanskje ikke hatt fått utløp foruten kjedsomhetsfølelsen. Se filmen Fight Club. Det er en spennende film basert på et reellt og alvorlig tema. Når unger leilighetsvis "kjeder seg" så er det naturligvis noe annet, men kjedsomhet er i alle fall noe som kan være veldig ødeleggende for en selv og andre. Fight club er en klassiker, men skuffende slutt. Kjedsomhet for meg, er feks å sitte på pc'n for lenge. Eller hvis det ikke er noe å se på tv. 0 Siter
Kanonføde Skrevet 15. desember 2016 Skrevet 15. desember 2016 (endret) 17 minutes ago, Inner self said: Fight club er en klassiker, men skuffende slutt. Kjedsomhet for meg, er feks å sitte på pc'n for lenge. Eller hvis det ikke er noe å se på tv. Den er veldig bra, men kan nesten ikke sees mer enn én gang. Det er en dyp film med mye vold. Endret 15. desember 2016 av Kanonføde 1 Siter
morsan Skrevet 16. desember 2016 Skrevet 16. desember 2016 På 14.12.2016 den 11.27, påskelilje skrev: Jeg kjeder meg aldri. Tror ikke at jeg kan finne en eneste situasjon der jeg har kjedet meg. Jo, forresten, i en 50 års dag for noen år siden der jeg bare kjente jubilanten og det var et langtekkelig selskap uten noe gøy som hendte. Slik har jeg det også: Kjeder med så og si aldri, og de gangene jeg gjør det er det fordi jeg befinner meg i en "låst" situasjon, som fx langtekkelig middagsselskap med kjedelige eller ukjente mennesker. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 16. desember 2016 Skrevet 16. desember 2016 På 14.12.2016 den 11.27, påskelilje skrev: Jeg kjeder meg aldri. Tror ikke at jeg kan finne en eneste situasjon der jeg har kjedet meg. Jo, forresten, i en 50 års dag for noen år siden der jeg bare kjente jubilanten og det var et langtekkelig selskap uten noe gøy som hendte. Hei! Jeg kjeder meg aldri når jeg er alene, eller får holde på med mine ting uforstyrret, så jeg holdt på å krysse av på liker/enig med/ på svaret ditt:-) Men så kom jeg på at jeg kjeder meg i selskaper, alltid, det var bare en kort tid, rett etter at jeg leste meg opp på smaltalk-systemet, og måtte installere dette, at det nye systemet engasjerte meg.en stund... men så forstod jeg hvor enkelt det er, hvor overfladisk det er, det fins ikke utfordringer på en måte. (som regel er det slik)..., og det begynte da gradvis gå opp for meg, at systemet er mer kjedelig, enn å "snakke" med et teknisk system, der man jo kan forstå systemets logiske oppbygning, som medfører respons og svar. Når man så er sammen med andre mennesker, der man trodde systemet var avansert og utfordrende, men så oppdager at, det følger som regel (unntak fins) en meget enkel , mal, jeg mener oppskrift, som er mer forutsigbar enn jeg kunne tenkt, før jeg, "leste meg opp", så mistet jeg mye interesse. Men å snakke med et og et menneke, kan være ok, som regel kjeder jeg meg da også, om du skjønner, lengter etter å være alene, men det hender menneskene, enten kommer med noe jeg aldri har tenkt på før, en helt ny tanke, ide, da liksom spisser jeg konsentrasjonen, og fysisk, våkner jeg da opp, sånn føles det, også min hukommelse våkner, jeg kan da gå fra hvilemodus, til å bli heftig, krevende, utfordrende, og det andre oppfatter som sta, som om jeg slår på full styrke. Det er en god følelse, men batteriet går fort tomt, fra det blir gjentagelser, og jeg ikke hører noe nytt og interessant, slår jeg over i hvilemodus igjen. Jeg syns jeg trenger andre mennesker i livet mitt, jeg tror derfor å kjede seg er nødvendig og noe som er ok. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 16. desember 2016 Skrevet 16. desember 2016 På 15.12.2016 den 10.52, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Dessverre har noen igjen kun sett sin egen navle og brakt en tråd "på viddene". Med kjedsomhet forstår jeg at en savner noe spenning, meningsfylt eller noe som skjer i livet. De flestes liv vil av og til inneholde slike perioder der det skjer for lite. Det er en del personlige egenskaper som skiller de som i slike perioder klarer å finne noe meningsfylt å drive med, og de som hengir seg til kjedsomheten. "Tror kanskje at den følelsen av likegyldighet , at ingenting betyr noe eller engasjerer meg lengre er mer depressivt." Ja, dette høres mer ut som anhedoni som er et viktig symptom ved depresjon. anhedoni Hei! Du kommer her med "din" oppfatning, som du skriver selv, om kjedsomhet, ut i fra din navle:-) eller sfære, som er psykiatrien. Kjedsomhet for meg handler feks om å ikke ha noen kode å "knekke". Da blir det kjedelig, kjedelig gå i et selskap eler kjedelig sitte forran en PC. (syns jeg) Om det er koden for de mellommenneskelige relasjoner eller en kode for et program, har bare den forskjell at programmer, er vanskeligere i hovedregel å "forstå", enn mennesker....mens jeg før trodde de mellommenneskelige koder var de vanskelige...så er de langt enklere enn annen mer teknisk rettet koding. Her kommer unntak inn. Selv om la oss si 95-98% av mennesker har en basiskoding, medregnet utfall på forutsigbarhet opp mot 99%, så fins det en stor resten her, som tidvis kan være uforutsigbar og på den måten er bedre å spille sjakk med enn en PC. (dette var et eksempel) Så selv om det ikke fins noe rett eller galt her...så fins det ulike preferanser, oppfatninger av begreper,..... og ulike beslutninger, ulike oppfatninger, vil av den grunn være forskjellige for oss mennesker/avvike, men ikke være mer eller mindre riktige av den grunn. I så fall må utgangspunkt for en oppfatning, følelse, defineres klart før man starter en meningsutveksling, noe som selvsagt alltid vil være å foretrekke at man gjør før man starter en meningsutveksling, men det er ikke slik de mellommennskelige systemer i sin alminnelighet fungerer, de vil ofte være frabedt, å være så enkle at de er innenfor et enkelt system. Derfor vil man altid innenfor samhandling mellom mennesker måtte operere med en forståelse av at spontanitet, ...som regel..., antar jeg, utløst av følelser, også innebærer en viss upresishet, i dette kommer vi nære utfordringene ved å være menneske og ikke robot, samtidig gjør det oss sårbare fordi vi også mener mye basert på de følelser, og den historikk vi innehar. 0 Siter
Dorthe Skrevet 16. desember 2016 Skrevet 16. desember 2016 Jeg kjeder meg hvis jeg blir sittende inne over flere uker uten å se et annet menneske. Det er måte på hva man kan finne på over mange dager inne i en leilighet. Etter å ha sett ørten filmer, serier, lest et par bøker så har jeg bare lyst til å sove til jeg kan komme meg ut igjen. Jeg var alene to uker nå og kunne ikke gå ut og skjønner ikke hvordan jeg overlevde flere måneder mange år på rad for noen år siden. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.