Gå til innhold

NHD: Førerkortforskriften i Sør-Trøndelag

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

For et par måneder siden var det noen tråder om den nye førerkortforskriften her.

Både du og Psykia hevdet at det kun var medikamentene nevnt ved navn som gikk innunder følgende punkt:

§ 37. Bruk av flere legemidler opplistet i § 36

(...)

Helsekrav er ikke oppfylt ved bruk av tre eller flere legemidler opplistet i § 36.

-----

Dr. Kvakkestad anmerket til og med på sin nettside at dette kun gjaldt medikamenter opplistet i punkt 4 og 7.

Nå har imidlertid fylkesmannen i Sør-Trøndelag valgt at fylket, derunder St. Olavs hospital, skal legge seg på den strengeste linjen. Dvs. at førerkortkrav ikke er oppfylt ved min bruk av Seroquel/Lamictal/Lithionit. Denne informasjonen har jeg fått gjennom min behandler (LIS) på DPS.

Da er det vel ikke mer å gjøre? Når fylkesmannen har tatt denne avgjørelsen? Du anbefalte meg å klage til overlege på DPS, og så eventuelt videre til fylkeslegen.

Endret av Tandorini
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Har du en referanse/link?   Jeg finner det merkelig at en slik forskrift skal/kan tolkes ulikt i landets fylker.

Verre er det at jeg opplever dette som uten faglig dekning.

Skrevet
Akkurat nå, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Har du en referanse/link?   Jeg finner det merkelig at en slik forskrift skal/kan tolkes ulikt i landets fylker.

Nå endret jeg innlegget mitt ca. idet du svarte.

Dette er muntlig informasjon gitt fra LIS ved et DPS i Sør-Trøndelag. Hun sa at de nå hadde hatt kurs/informasjon på St. Olavs angående dette, og at det nå gjennom fylkesmannen var "landet", frem til tydeligere informasjon eventuelt ble gitt.

Jeg kan oppgi navn, sted og litt mer informasjon direkte til deg, om du vil. Jeg ønsker iallfall veldig gjerne at dette ikke skal bli tolket på denne måten, og om du tror du kan ha noen innflytelse, iallfall til å sette igang litt "rørelse", så hadde det vært suverent.

Skrevet

Helt vanvittig. Her tar man altså tre medikamenter man fungerer greit på, og som ikke har påvirket ens evne til å kjøre bil i det hele tatt. Så plutselig etter flere år på denne kombinasjonen ryker lappen over natten, og man er stemplet som uegnet i trafikken. Uten å ha gjort noe galt. Individuelle forhold betyr åpenbart nada for systemet. 

Jeg bor heldigvis ikke i sør-trøndelag, for da hadde lappen min blitt inndratt også. Jeg bruker 300 mg. Lamictal, 300 mg. Wellbutrin og 25 mg. Seroquel for å holde en stemningslidelse i ro. Dette har jeg gjort i nesten 10 år uten en ulykke eller fartsbot. En eksemplarisk sjåfør vil jeg faktisk kalle meg. Likevel tilfredsstiller jeg ikke de nye forskriftene. 

Kanskje jeg skal begynne å seponere f. eks Wellbutrin i morgen slik at jeg får beholde sertifikatet jeg er avhengig av. Tross alt best å være på den sikre siden. Jeg blir sikkert bedre til å kjøre bil også.

Anonymkode: 3e60a...d42

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helt vanvittig. Her tar man altså tre medikamenter man fungerer greit på, og som ikke har påvirket ens evne til å kjøre bil i det hele tatt. Så plutselig etter flere år på denne kombinasjonen ryker lappen over natten, og man er stemplet som uegnet i trafikken. Uten å ha gjort noe galt. Individuelle forhold betyr åpenbart nada for systemet. 

Jeg bor heldigvis ikke i sør-trøndelag, for da hadde lappen min blitt inndratt også. Jeg bruker 300 mg. Lamictal, 300 mg. Wellbutrin og 25 mg. Seroquel for å holde en stemningslidelse i ro. Dette har jeg gjort i nesten 10 år uten en ulykke eller fartsbot. En eksemplarisk sjåfør vil jeg faktisk kalle meg. Likevel tilfredsstiller jeg ikke de nye forskriftene. 

Kanskje jeg skal begynne å seponere f. eks Wellbutrin i morgen slik at jeg får beholde sertifikatet jeg er avhengig av. Tross alt best å være på den sikre siden. Jeg blir sikkert bedre til å kjøre bil også.

Du ville mistet lappen om du bodde i Sør-Trøndelag, ja. Det er jo ca. samme som jeg står på.

Én ting er at forskriften har blitt strengere. En annen ting er at ulike fylker tolker på ulike måter. Kanskje jeg får flytte noen mil nordover, til der NHD jobber.

Skrevet
36 minutter siden, Tandorini skrev:

Du ville mistet lappen om du bodde i Sør-Trøndelag, ja. Det er jo ca. samme som jeg står på.

Det er faktisk helt absurd å tenke på. Absurd. 

Jeg skal tenke på det når jeg kjører i morgen tidlig på E6 og ser umedisinerte tullinger dundre forbi én etter én i 140 km/t i sine nye Audier. 

Skrevet
22 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Har undersøkt litt nå. Det ser ut til at det i fylkemannens regi har blitt avholdt et kurs/informasjonsmøte ved St. Olavs hospital, hvor disse retningslinjene er lagt frem. Det har da vært jurist(er) inne og tolket forskriften. Dette har skjedd en gang mellom medio oktober og nå.

Som sagt, konkrete personer/sted kan jeg gi deg personlig, men det er ikke sikkert du trenger det.

Skrevet

Jeg kan ikke tenke meg at Fylkesmannen offisielt vil gå ut med noe slikt. Faglig sett er dette rent tøv. Be om en skriftlig uttalelse fra Fylkesmannen og Helsedirektoratet og legg ved denne tråden.

Hvis Lamictal og Wellbutrin skal stå på lista kan like gjerne hele Felleskatalogen føres opp.

Thor Kvakkestad, psykiater 

Skrevet
9 minutter siden, Psykia AS skrev:

Jeg kan ikke tenke meg at Fylkesmannen offisielt vil gå ut med noe slikt. Faglig sett er dette rent tøv. Be om en skriftlig uttalelse fra Fylkesmannen og Helsedirektoratet og legg ved denne tråden.

Hvis Lamictal og Wellbutrin skal stå på lista kan like gjerne hele Felleskatalogen føres opp.

Thor Kvakkestad, psykiater 

Takk for innspill. Ettersom jeg seponerer ett av medikamentene nå, så kommer jeg innenfor grensen, og får tilbake førerkortet. Jeg er i dårlig psykisk form og er nylig utskrevet fra psykiatrisk avdeling, så jeg orker ikke ta en kamp eller i det hele tatt forske på dette når det ikke lenger er nødvendig for meg. Jeg må fokusere på andre ting nå.

Men det hadde vært flott om du eller NHD ville undersøkt. Ettersom dere reagerer såpass sterkt på dette, så kanskje det ville vært interessant?

Som jeg sa til NHD så kan jeg oppgi noen flere detaljer, men ikke på et offentlig forum.

Skrevet

Problemstillingen på forhånd var altså hvorvidt en kunne regne § 36 pkt. 8 "Antipsykotika, Antiepileptika og Antidepressiva" som en opplisting av legemidler, noe som i så fall ville falle innunder siste linjen § 37.

Da jeg fikk muntlig pålegg om kjøreforbud var det fordi de ikke hadde fått avklaring på dette ennå.

Da jeg purret på svar fra legen sa hun at de hadde fått orientering nå, og at fylkesmannen hadde besluttet at inntil helsedirektoratet eventuelt kom med en ytterligere tydeliggjøring, så la de seg på strengeste linje.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...