Gå til innhold

Rettigheter

Anbefalte innlegg

Frøkenbekymra
Skrevet

Jeg har bipolar lidelse og har, etter flere års symptomsfrihet, hatt gjentatte tilbakefall i løpet av det siste året. Lurer på om det kan komme av at jeg har skiftet jobb og fått ny jobb som gjør at jeg må jobbe turnus. Det er mye kveldsjobbing, men det jeg sliter med er at jeg jobber sene vakter (til kl 22 - 23) og deretter dumper ned på ei tidlig vakt (kl. 7/7.30). Da jeg bruker ganske stor dose seroquel føre dette til at jeg har skikkelig "hangover" når jeg skal på dagvakt. Jeg sover også svært dårlig i forkant av disse dagvaktene. På seneste vakt er jeg hjemme kl. 23.30 og må opp igjen kl. 06.00 - 06.30. Har spurt om det er noe å gjøre med dette, men fått beskjed om at det er min turnus og sånn er det! Har også fått tilbud om et bipolarkurs som kom i konflikt med jobben og fått beskjedom at dette ikke er aktuelt da jeg må være på jobb disse dagene. Jeg fikk beskjed om at jeg fikk vente til vikariatet mitt var over og tolker dette slik at jeg ikke kommer til å bli tilbudt nytt vikariat og da blir jeg arbeidsledig. Når det gjelder bipolarkurs, legebesøk, psykologtimer etc: har man i hele tatt noen rettigheter. Det er ikke alltid man kan gjøre alt utenfor arbeidstid. Nå tør jeg ikke engang å be om fri til å dra på DPS som jeg i utgangspunktet har gjrt utenfor arbeidstid, men det er ikke mulig hver gang. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg blir både trist og forbannet når jeg leser slikt, men det hjelper deg lite.

1. Rettigheter. Jeg legger ved en link til lovdata. Siden det er ulike regler på ulike arbeidsplasser, må du snakke med din tillitsvalgte om hva som gjelder på ditt arbeidssted.

https://lovdata.no/artikkel/lege-_og_tannlegebesok_i_arbeidstiden/24

2. Arbeidstid. Det kan være ødeleggende for de med BP å jobbe turnus. Jeg har ofte gitt attest til slike, og alle har fått ønskene etterkommet av arbeidsgiver.

Jeg har dette som utgangspunkt: Personer med BP skal ikke arbeide nattevakt/skift. De fleste kan arbeide kveld, men skal unngå kombinasjonen kveld/dag. 

Det er forøvrig en vrangforestilling/gammel feilforestilling i pleiegruppen i helsevesenet at det er så stor fordel (ang pga kontinuitet) å arbeide kveld og deretter neste morgen. Hva med de som gikk av fredag 15.30 og kommer på jobb mandag 14.30, får de ikke gjort arbeidet sitt? Må de ha støttekontakt?

Skrevet

Det er ikke lov å sette opp en kveldsvakt med påfølgende morgenvakt neste dag. Da blir antallet arbeidstimer i løpet av 24 timer for høyt. Les mer i Arbeidsmiljøloven.

Dette gjelder uavhengig av om man har bipolar lidelse eller ikke. 

Skrevet
6 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det er ikke lov å sette opp en kveldsvakt med påfølgende morgenvakt neste dag. Da blir antallet arbeidstimer i løpet av 24 timer for høyt. Les mer i Arbeidsmiljøloven.

Det er i hvert fall hovedregelen på sykehus.

Skrevet
2 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det er i hvert fall hovedregelen på sykehus.

Leger har vel særskilt uavhengig stilling og er unntatt fra denne bestemmelsen i likhet med lederstillinger. 

Men arbeidsmiljøloven har bestemmelser om at man skal ha minst 11 timer sammenhengende fri i løpet av 24 timer, og at alminnelig arbeidstid ikke skal være mer enn 9 timer i løpet av 24 timer. Se kapittel 10. 

Frøkenbekymra
Skrevet

Takk for svar. Nå har jeg avlyst alt, både DPS-time og bipolarkurs. Veldig synd, for jeg gledet meg virkelig til å delta på kurset da jeg ikke kjenner noen andre med BP. hadde vært så hyggelig å blitt kjent med andre i samme situasjon.

Skrevet
3 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Leger har vel særskilt uavhengig stilling og er unntatt fra denne bestemmelsen i likhet med lederstillinger. 

Men arbeidsmiljøloven har bestemmelser om at man skal ha minst 11 timer sammenhengende fri i løpet av 24 timer, og at alminnelig arbeidstid ikke skal være mer enn 9 timer i løpet av 24 timer. Se kapittel 10. 

Funker ikke så bra hos oss..

Skrevet
14 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det finnes så mange unntak og hvisomatte dersomatte, så på et eller annet vis klarer de nok få det godkjent. Egentlig skal det jo være 11 timer mellom to hovedarbeidsperioder, men der finnes det også smutthull.

Skrevet
Akkurat nå, MxxM skrev:

Funker ikke så bra hos oss..

Nei, jeg tror det syndes mye mot arbeidsmiljøloven i norske bedrifter..

Frøkenbekymra
Skrevet

Skjønner jo at jeg aldri skulle satt meg i denne situasjonen, men hva gjør man ikke for å ha en jobb. Nå er jeg redd det blir sånn at dersom jeg ikke kommer meg gjennom dette vikariatet, kan jeg heller ikke bruke sjefen som referanse når jeg søker ny jobb. Hvem vil vel ha en person med BP i jobb når personen ikke kan ditt og ikke kan datt pga. sykdom?

Skrevet
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Dette gjelder i hovedsak pleiepersonalet: Sykepleiere og hjelpepleiere. Der er A/D mer regelen enn unntaket. (Aften/Dag).

Skrevet
1 time siden, Frøkenbekymra skrev:

Takk for svar. Nå har jeg avlyst alt, både DPS-time og bipolarkurs. Veldig synd, for jeg gledet meg virkelig til å delta på kurset da jeg ikke kjenner noen andre med BP. hadde vært så hyggelig å blitt kjent med andre i samme situasjon.

Veldig trist at du må velge bort din egen helse og anbefalte velferdstiltak for å blidgjøre arbeidsgiver. 

Skrevet
2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Det er nok lov (via søknad om dispensasjon/unntak/lokale bestemmelser). Jeg har arbeidet flere steder i helsesektoren, og alle steder har man gått fra kveld til dag. Der jeg jobber nå er de ekstremt nøye på at det aldri skal forekomme brudd på AML, så jeg tviler på at turnus er laget ulovlig.

Det blir som at man ikke skal jobbe mer enn 35,5 timers uke. Men står det i en turnus/kalenderplan, så er det tillatt med flere vakter.

Diverse fagforbund er jo hvert år i forhandlinger med arbeidsgivere for å etablere retningslinjer.

Se på ulike bofellesskap - der har de noen ganger 12-timers vakter for at dagen til beboerne ikke skal bli oppstykket pga vaktskifte. Da er det søkt om dispensasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...