Innelåst Skrevet 16. desember 2016 Skrevet 16. desember 2016 Har forsøkt Attentin nå i ca 6 måneder og har samtidig brukt samtidig brukt Olanzapine av og til for å ta 'toppene' på PTSD. Min psykiater sier at å bruke Attentin og Olanzapine regelmessig sammen er som 'å gi med ene hånda og ta med den andre', og jeg har derfor bare brukt Olanzapine på 'toppene'. Har nå forsøkt noen uker med å bruke begge legemidlene samtidig og jeg synes det har fungert veldig bra. Olanzapinen holder meg mer 'jordet' og samlet (hvor jeg kan bli litt tynn i nervene og utflytende med Attentin) samtidig som Jeg får konsentrasjon og energi til å gjøre noe (hvor jeg blir ellers blir helt matt og tiltaksløs av Olanzapine). Mitt spørsmål er altså: Er det egentlig noe i veien med å kombinere legemidlene eller er det i strid med alle manualer? Og kan det være at det faktisk gir en god og balansert effekt for meg å bruke begge? 0 Siter
ISW Skrevet 16. desember 2016 Skrevet 16. desember 2016 Der jeg så et sted en gang at å ta AP og sentralstimulerende sammen er som å tråkke på gassen og bremsen samtidig, så er ikke nødvendigvis hjernen sånn. Det handler om at signalstoffene kan ha ulik virkning ulike steder i hjernen og at både Attentin og Olanzapin gjør mer enn å bare hhv frigjøre og blokkere dopamin. Virker det, så er jo det bra? :-) 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 16. desember 2016 Skrevet 16. desember 2016 Hvis en har pasientens livskvalitet som fremste mål med mindre det medfører fare/skade, kan jeg ikke se at det er noe til hinder for at du bruker det. 0 Siter
Innelåst Skrevet 16. desember 2016 Forfatter Skrevet 16. desember 2016 Takk for gode innspill, spesielt NHD. Greit med 'autorative' impulser i denne jungelen. Jeg skal ta opp med min psykiater mine erfaringer fra sambruk av disse samt forhøre meg om muligheten for å fortsette utprøvingen av denne komboen. Han er sympatisk, faglig sterk og tillater eksperimentering så lenge han bare er 'trygg' på at jeg ikke blir psykotisk eller lider annen overlast. Det var fint å få disse innspillene nå da jeg så langt blindt har lagt til grunn min psykiaters 'formaninger' om å 'ta med ene hånda og gi med andre'. Dette er bare noe han nevnte i en bi-setning, men jeg forsøker uansett å forholde meg lojalt til det vi avtaler om bruk og doser samt det jeg 'leser' signaler om, jf. nevnte. Men jeg tar også noen vridninger og snurrepiperier innenfor forsvarlig ramme med å prøve ulike doseringer/kombinasjoner. Dette er for så vidt også akseptert fra hans side. Han innledet vår relasjon for halvannet år siden med å si at dette blir 'eksperimentelt', dog innenfor nevnte ramme om psykosenærhet og overlast. Etter mitt syn/mine opplevelser ligger kanskje noe av det 'fruktbare' terapeutiske utbytte nettopp i den psykosenære gråsonen (frem og tilbake over grensen), men det er et helt annet tema. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.