Gå til innhold

Typisk for EUPF?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer gjennom lang tid har eupf. Han har endret seg mye for min skyld, men enkelte ting klarer han ikke å endre, noe jeg har akseptert. Tenker man kan ikke få i både pose og sekk. 

Men jeg lurer på hva som skjer: Plutselig og helt uten forvarsel bare "klikker" det i hodet på han og han blir drittsekk. Da drar jeg ut, og når det har gått noen timer angrer han og sier unnskyld (men er denne unnskyldningen verdt noe når det gjentar seg flere ganger i året?).

Er dette typisk for en med hans diagnose? 

Jeg prøver å forstå hva som skjer fordi det gjør det lettere for meg å akseptere hans adferd.

Anonymkode: 964f4...b8a

Skrevet

I generell forstand så handler det om noe mer enn diagnose. Alle mennesker har evnen til å prøve å endre adferd, selv om det ikke nødvendigvis er noe helt "ektefølt", eller egosyntont. Da kan det skje at man "sprekker".

F.eks. hvis man avstår fra usunn mat. Det er som regel ikke sånn at man mister lysten på usunn mat. Da er det mange som sprekker iblant, selv om man i ettertid angrer på det.

Skrevet

har en venninne med adhd og eupf og hun brukte meg, jeg gjorde alt for henne, for jeg sliter med å si nei, eller jeg gjorde det før, og plutselig uten grunn, eller pga av VELDIG små ting, så trakkaserte hun meg på det groveste. vi bodde sammen i et år mnd.

Jeg kuttet kontakten og et år etterpå la hun seg flat og ba om unnskyldning. Så jeg gir henne EN sjanse til.... men bare en. Har hørt hun skriker jævla hore osv til andre venner og sånn. men jeg er sikker på andre med samme diagnose aldri ville gjort sånn også...

kjenner etterhvert mange unge damer med den diagnosen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Med eupf blir lett små "krenkelser" store, små irritasjonsmoment blir enorme og det kommer en emosjonell storm der fornuften tar feire og følelsene får hindret spillerom. Da gjør og sier en mye som en i ettertid angrer. Mange med eupf forakter seg selv pga dette, men det er ikke så lett å hindre at det gjentar seg.

Unnskyldningene skal en ta på alvor da de ofte er ærlig ment, og personen angrer seg og skammer seg.

Skrevet

Takk for svar. Mye av hans adferd er sikkert min skyld også, men jeg jobber hardt i terapi og prøver så godt jeg kan å endre meg så han ikke skal ha noen grunn til å oppføre seg sånn. 

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Mye av hans adferd er sikkert min skyld også, men jeg jobber hardt i terapi og prøver så godt jeg kan å endre meg så han ikke skal ha noen grunn til å oppføre seg sånn. 

Det du skriver her er helt typisk for omtrent alle som opplever psykisk eller fysisk mishandling.

Det er akkurat som å skrive "det er min skyld at han slår meg" eller "det er min skyld at jeg ble misbrukt".

Dessverre tror jeg at du sitter så dypt i dette at du ikke helt ser ting objektivt. Man er aldri selv skyld i urimelig behandling fra partner. Han har en alvorlig psykisk lidelse. 

Skrevet
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Det du skriver her er helt typisk for omtrent alle som opplever psykisk eller fysisk mishandling.

Det er akkurat som å skrive "det er min skyld at han slår meg" eller "det er min skyld at jeg ble misbrukt".

Dessverre tror jeg at du sitter så dypt i dette at du ikke helt ser ting objektivt. Man er aldri selv skyld i urimelig behandling fra partner. Han har en alvorlig psykisk lidelse. 

Jeg vet at jeg har mange feil og mangler og at jeg er nødt til å endre på ting ved meg selv. 

Skrevet
På 17. desember 2016 den 20.39, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Med eupf blir lett små "krenkelser" store, små irritasjonsmoment blir enorme og det kommer en emosjonell storm der fornuften tar feire og følelsene får hindret spillerom. Da gjør og sier en mye som en i ettertid angrer. Mange med eupf forakter seg selv pga dette, men det er ikke så lett å hindre at det gjentar seg.

Unnskyldningene skal en ta på alvor da de ofte er ærlig ment, og personen angrer seg og skammer seg.

Jeg har gått med en konstant følelse av irritasjon og bitterhet i flere år. Jeg har ikke tatt unnskyldningene hans på alvor og klart å tilgi han. Tusen takk for svaret ditt, det betyr mye for meg (oss). 

Skrevet

Jeg kommer ikke til å klare å tilgi meg selv. Jeg kan ikke leve med at jeg har vært urimelig mot han i alle år. Det er best at jeg gir slipp på han fordi jeg påvirker han negativt. 

Nicklusheletida
Skrevet
På 17.12.2016 den 20.20, AnonymBruker skrev:

Min samboer gjennom lang tid har eupf. Han har endret seg mye for min skyld, men enkelte ting klarer han ikke å endre, noe jeg har akseptert. Tenker man kan ikke få i både pose og sekk. 

Men jeg lurer på hva som skjer: Plutselig og helt uten forvarsel bare "klikker" det i hodet på han og han blir drittsekk. Da drar jeg ut, og når det har gått noen timer angrer han og sier unnskyld (men er denne unnskyldningen verdt noe når det gjentar seg flere ganger i året?).

Er dette typisk for en med hans diagnose? 

Jeg prøver å forstå hva som skjer fordi det gjør det lettere for meg å akseptere hans adferd.

Her er jeg ikke enig med Nhd.

Ikke prøv å forstå, du vil mest sannsynlig aldri klare å forstå. 

Ikke ta unnskyldningen på alvor. Den er null verd.

Ikke prøv å forandre DEG. Det vil du ikke klare .  Det vil komme nye ting. Det er i hans hode det er noe feil.

Jeg brukte over 20 år . ( diagnose vet jeg ikke ) Ikke gjør samme feilen.  Du kommer til å slite deg ut.

Ikke kast bort livet ditt på dette. Det finnes faktisk menn der ute det er mulig å ha det godt sammen med.

Skrevet
23 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Her er jeg ikke enig med Nhd.

Ikke prøv å forstå, du vil mest sannsynlig aldri klare å forstå. 

Ikke ta unnskyldningen på alvor. Den er null verd.

Ikke prøv å forandre DEG. Det vil du ikke klare .  Det vil komme nye ting. Det er i hans hode det er noe feil.

Jeg brukte over 20 år . ( diagnose vet jeg ikke ) Ikke gjør samme feilen.  Du kommer til å slite deg ut.

Ikke kast bort livet ditt på dette. Det finnes faktisk menn der ute det er mulig å ha det godt sammen med.

Hvordan kan du vurdere at ikke kjærestens gode kvaliteter overskygger de dårlige? Mener du at alle som er sammen med noen med EUPF kaster bort livene sine? Og ikke minst - hvordan i all verden går det an å si at unnskyldningene hans ikke er ektefølt??

Virker nesten som du sidestiller EUPF med psykopati, her. 

Anonymkode: dbd36...e78

Nicklusheletida
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du vurdere at ikke kjærestens gode kvaliteter overskygger de dårlige? Mener du at alle som er sammen med noen med EUPF kaster bort livene sine? Og ikke minst - hvordan i all verden går det an å si at unnskyldningene hans ikke er ektefølt??

Virker nesten som du sidestiller EUPF med psykopati, her. 

Anonymkode: dbd36...e78

Jeg forholder meg ikke til diagnosen. Jeg forholder meg til « klikker i hodet » og « klarer ikke å gjøre noe med » Det er oppførselen og hva det gjør med de nærmeste som merkes.

Unnskyldningen er sikkert ektefølt, men hjelper så lite når ikke « klarer å gjøre noe med. »

Skrevet
1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg forholder meg ikke til diagnosen. Jeg forholder meg til « klikker i hodet » og « klarer ikke å gjøre noe med » Det er oppførselen og hva det gjør med de nærmeste som merkes.

Unnskyldningen er sikkert ektefølt, men hjelper så lite når ikke « klarer å gjøre noe med. »

Det ER min skyld at han oppfører seg som han gjør. Jeg trigger han fordi jeg er som jeg er. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ER min skyld at han oppfører seg som han gjør. Jeg trigger han fordi jeg er som jeg er. 

Svaret ditt sier tydelig at han manipulerer deg, bevisst eller ikke.

Nicklusheletida
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvordan du er, så det kan jeg ikke svare på.

Jeg svarte på hovedinnlegget ditt hvor det sto : « Plutselig og helt uten forvarsel »

Nicklusheletida
Skrevet
På 17.12.2016 den 22.36, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at jeg har mange feil og mangler og at jeg er nødt til å endre på ting ved meg selv. 

Uansett så bør reaksjonen stå i forhold til « forbrytelsen » eller feilen du har gjort.

Om du f.eks har skåret osten i feil ende, bør du tåle at han påpeker det. Om det har gjentatt seg mange ganger, bør du kanskje også tåle en viss irritasjon, men du bør ikke akseptere at han klikker i hodet.

Innerst inne vet du nok selv når en reaksjon er berettighet eller ikke og også hva slags reaksjon. 

Hvis du stadig føler at han klikker i hodet og at det kommer helt ut av det blå, skal du føle deg trygg på at problemet ligger hos han.

Skrevet
26 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Uansett så bør reaksjonen stå i forhold til « forbrytelsen » eller feilen du har gjort.

Om du f.eks har skåret osten i feil ende, bør du tåle at han påpeker det. Om det har gjentatt seg mange ganger, bør du kanskje også tåle en viss irritasjon, men du bør ikke akseptere at han klikker i hodet.

Innerst inne vet du nok selv når en reaksjon er berettighet eller ikke og også hva slags reaksjon. 

Hvis du stadig føler at han klikker i hodet og at det kommer helt ut av det blå, skal du føle deg trygg på at problemet ligger hos han.

Det er en grunn til at jeg går i behandling. Jeg er ikke noe bedre selv. 

Nicklusheletida
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en grunn til at jeg går i behandling. Jeg er ikke noe bedre selv. 

Ok, da har dere en stor jobb å gjøre med forholdet. 

Lykke til :)

Skrevet
2 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Ok, da har dere en stor jobb å gjøre med forholdet. 

Lykke til :)

Jeg skal avslutte det etter jul. Det har aldri føltes så rett før. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...