Gå til innhold

Hindre nedturer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det gjengs i psykoterapi "å beskytte " pasient ved å oppfordre til utelukkende fokus på behandling ?

Lurer noen ganger på om jeg blir "overbeskyttet", ved å få råd om og ikke utfordre meg før jeg er " klar ". Skal "de sårbare " bare få slippe flere nederlag om faren for dem er stor ?  Fått innsikt, men har vedvarende  plager og kan bli irrasjonell under press .

Anonymkode: 3ad99...bc1

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En skal utfordre seg gradvis og etter en plan. Ingen grunn til med fullt overlegg å utfordre på noe der risiko for å mislykkes er nær 100%.

Skrevet

Bekymret for at planen er å få meg til å akseptere  å kunne leve som  ufør . 

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bekymret for at planen er å få meg til å akseptere  å kunne leve som  ufør . 

I såfall må det jo kjennes bedre ut å konfrontere dem direkte med din bekymring fremfor å bruke tid på å engste seg. Få klarhet i om dere jobber i samme retning eller om dere har ulike planer for livet ditt.

Skrevet
17 minutter siden, XbellaX skrev:

I såfall må det jo kjennes bedre ut å konfrontere dem direkte med din bekymring fremfor å bruke tid på å engste seg. Få klarhet i om dere jobber i samme retning eller om dere har ulike planer for livet ditt.

Ufør ble nevnt nærsagt som et forslag i forbifarten , jeg ble sjokkert og begynte å gråte veldig .Så da ble det slik , etter at vi snakket om det ,at målet skal være arbeid "om det er det jeg vil ". Men selvtilliten brister når forventningen virker så lav til hva de  tror jeg kan klare . 

Selv er jeg helt forvirret og klarer ikke vite eller planlegge for psyken er dessverre uforutsigbar. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ufør ble nevnt nærsagt som et forslag i forbifarten , jeg ble sjokkert og begynte å gråte veldig .Så da ble det slik , etter at vi snakket om det ,at målet skal være arbeid "om det er det jeg vil ". Men selvtilliten brister når forventningen virker så lav til hva de  tror jeg kan klare . 

Selv er jeg helt forvirret og klarer ikke vite eller planlegge for psyken er dessverre uforutsigbar. 

Du leser det som: "Men selvtilliten brister når forventningen virker så lav til hva de  tror jeg kan klare . " - andre kan lese det som at de ikke ønsker å presse deg unødvendig dersom de opplever deg som skjør og "nede". Det kan virke som om du kanskje overtolker endel, man gjør gjerne det når man strever med livet. Jeg foreslår at du prøver deg på en langt mer åpen dialog med dem som hjelper deg, da slipper du endel unødvendige bekymringer.

Ta en dag av gangen, i blant kan man ikke gjøre noe mer enn det, og så får det være godt nok akkurat nå. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...