Gå til innhold

Nhd: Lamictal bortkasta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man ikke kommer lenger opp i serumkonsentrasjon enn 12 ( 6 på 200 mg. gir vel ca 12  på 400 mg. (som står som maks i felleskatalogen)?), mener du at Lamictal er bortkasta da?

Hva er din erfaring? Har det LITT effekt om ikke optimal, på konsentrasjon mellom 10 og 20?

Aktuell indikasjon er depresjonsprofylakse ved bp2

Skrevet
9 minutter siden, Villanda skrev:

Hvis man ikke kommer lenger opp i serumkonsentrasjon enn 12 ( 6 på 200 mg. gir vel ca 12  på 400 mg. (som står som maks i felleskatalogen)?), mener du at Lamictal er bortkasta da?

Hva er din erfaring? Har det LITT effekt om ikke optimal, på konsentrasjon mellom 10 og 20?

Aktuell indikasjon er depresjonsprofylakse ved bp2

På medisiner som doseres etter serumkonsentrasjon, er dosene i Felleskatalogen bare veiledende.

Om du hadde trengt to gram om dagen for å komme opp i riktig konsentrasjon, kunne du tatt det. Det blir som med promille. Det er promillen som avgjør "effekten" du har av alkohol, ikke antallet pils du drikker. Dårlig eksempel, men det er sånn det er. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Neida, det er ikke bortkastet. Selv om du ikke har max antall pigger i piggdekket, er det langt bedre enn piggfritt :-)

Men 6-800 mg hadde vært langt bedre.

Skrevet
2 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Neida, det er ikke bortkastet. Selv om du ikke har max antall pigger i piggdekket, er det langt bedre enn piggfritt :-)

Ok. Takk!

Skrevet
9 minutter siden, issomethingwrong skrev:

På medisiner som doseres etter serumkonsentrasjon, er dosene i Felleskatalogen bare veiledende.

Om du hadde trengt to gram om dagen for å komme opp i riktig konsentrasjon, kunne du tatt det. Det blir som med promille. Det er promillen som avgjør "effekten" du har av alkohol, ikke antallet pils du drikker. Dårlig eksempel, men det er sånn det er. 

Jeg forstår det, med eller uten promilleligning , men tror en del av de som skriver resepter ser på tall i felleskatalogen,  og der står ikke noe om serumkonsentrasjon. Og noen følger andre retningslinjer hva s-lamotrigin angår,  som at den skal ligge mellom 10 og 40. 

Skrevet

12 er veldig lav konsentrasjon. Psykiatere vil helst at man ligger rundt 40. Jeg kan vise til noe NHD sa til meg ang. serumkonsentrasojon og dose. To psykiatere sa forskjellig til meg, så jeg følte meg usikker. Den ene sa at man ikke burde ta mer enn 500mg i døgnet, jeg tok da 550mg. Den andre psykiateren (min faste på DPS), sa at det som hadde betydning er serumsverdier når det kommer til dosering. Siden jeg ble usikker på hvem jeg skulle høre på, henvendte jeg mer her. Svaret var kort og godt at hjernecellene våre ikke vet noe om hvor mye man svelger innpå av et stoff. Der er det serumnivået som påvirker, ikke antall mg. Noen trenger adskillig større doser enn andre for å oppnå samme serumnivå. Selv tar jeg nå 700mg og hadde 30 (etter å ha stått på den dosen i 14 dager) da jeg målte for et par uker siden.

Skrevet
3 timer siden, FjellOgDalar skrev:

12 er veldig lav konsentrasjon. Psykiatere vil helst at man ligger rundt 40. Jeg kan vise til noe NHD sa til meg ang. serumkonsentrasojon og dose. To psykiatere sa forskjellig til meg, så jeg følte meg usikker. Den ene sa at man ikke burde ta mer enn 500mg i døgnet, jeg tok da 550mg. Den andre psykiateren (min faste på DPS), sa at det som hadde betydning er serumsverdier når det kommer til dosering. Siden jeg ble usikker på hvem jeg skulle høre på, henvendte jeg mer her. Svaret var kort og godt at hjernecellene våre ikke vet noe om hvor mye man svelger innpå av et stoff. Der er det serumnivået som påvirker, ikke antall mg. Noen trenger adskillig større doser enn andre for å oppnå samme serumnivå. Selv tar jeg nå 700mg og hadde 30 (etter å ha stått på den dosen i 14 dager) da jeg målte for et par uker 

Opplever at psykiatere har forskjellig syn på dette tema. Tror ikke dette med at s -lamotrigin helst skal være over 20 , står i nasjonale retningslinjer.

Takk fo informasjon. Forstår godt at hjernecellene ikke bryr seg om antall mg. , bortsett fra ved placeboeffekt da. 

Jeg har ikke autorisasjon til å skrive resepten mine selv. Vet ikke hvor stor dose jeg vil få. Vet heller ikke hvilken dose jeg vil tåle. Tror kroppen reagerer litt for hver opptrapping. Derfor er det fint å vite at medisinen gjør veigrepet LITT bedre, selv på lav konsentrasjon. Var usikker på om man måtte ha en viss serumkonsentrasjon før det var noe som helst effekt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nasjonale retningslinjer er vanligvis ok når de publiseres. Utfordringen er at det ikke er noe system for oppdateringer etter som en får ny viten. Oppdatering er opp til den enkelte lege, og noen avdelinger/klinikker har satt dette i system. De fleste har dessverre ikke det.

Tunge internasjonale institusjoner er NIMH, FDA, Cochrane, NICE, Harvard, Mayoklinikken og noen til. Google om du vil lese mer.

En del oppegående psykiatere og noen klinikker følger med på slikt og kan derfor gi bedre råd enn det som står i nasjonale retningslinjer. Forskjellen blir større mens tiden går. Om/når Norge har planer om å publisere en revidert utgave har jeg ikke hørt noe om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...