Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos fastlegen forrige tirsdag og han sendte henvisning til DPS om behandlingsopphold og fikk i dag Mail fra DPS om at jeg var velkommen til innleggelse 5 januar (de har mailadressen min), men dette er første gang jeg skal ha planlagt innleggelse så lurer på hvordan jeg skal forberede meg. Avdelingen stenger 23 desember og åpner ikke før rett etter nyttår og var lite informasjon i mailen. Trenger jeg å ta med medisiner eller kun oversikt over de jeg bruker? Og det DPSet har vanligvis lang ventetid, men jeg kom til veldig raskt. Kan det ha noe å si at jeg har vært akutt innlagt to ganger der tidligere i år og har brukerstyrt seng på samme avdeling? 

Skrevet

Det virker som om du har veldig mange spørsmål som surrer rundt i hodet ditt angående dette. På DOL kan vi bare gi deg generelle svar, som kanskje skaper enda flere spørsmål.

Det virker som om du er motivert for at du skal få best mulig utbytte av dette oppholdet. Kan du formidle ditt behov for mer informasjon enten til den som henviste deg, eller direkte til avdelingen? Du har fortsatt resten av arbeidsuka på deg.

Hvordan de prioriterer er det bare de som vet.

Forsøk å få noen svar fra dem, og så konsentrer deg om det du vet, ikke om alt du ikke vet. Ingen forventer at du skal ha med deg annet enn motivasjon når du kommer.

Da jeg ble lagt inn på behandlingsopphold i fjor ante jeg ingenting. Hadde ikke vært i den byen, ante ikke hva et DPS var. Kom rett fra akuttpost. Det ordnet seg, det også. Jeg fikk all informasjon da jeg kom dit. Veien blir til mens man går også. Det er ikke mulig å forberede seg på alt. Du vil bruke noen dager på å lande i avdelingen, finne ut hva som er riktig for deg, i samråd med primærkontakt og behandler. Spør om det er noe spesielt du skal ha med deg - jeg måtte kjøpe både badedrakt, joggesko og regntøy, da jeg ikke fikk reise hjem på perm for å hente ting de første ukene.

Jeg har også vært på akuttopphold ved et annet DPS. Ante ingenting i forkant, men fikk fort klarlagt hva som var målsetning og ønsket forløp.

Av medisiner foretrekker sykehus å bruke sine egne. Ta med deg oversikt over hva du bruker, så blir det enklere for dem.

Det blir nok bra! :)

Skrevet (endret)
11 minutter siden, Tandorini skrev:

Det virker som om du har veldig mange spørsmål som surrer rundt i hodet ditt angående dette. På DOL kan vi bare gi deg generelle svar, som kanskje skaper enda flere spørsmål.

Det virker som om du er motivert for at du skal få best mulig utbytte av dette oppholdet. Kan du formidle ditt behov for mer informasjon enten til den som henviste deg, eller direkte til avdelingen? Du har fortsatt resten av arbeidsuka på deg.

Hvordan de prioriterer er det bare de som vet.

Forsøk å få noen svar fra dem, og så konsentrer deg om det du vet, ikke om alt du ikke vet. Ingen forventer at du skal ha med deg annet enn motivasjon når du kommer.

Da jeg ble lagt inn på behandlingsopphold i fjor ante jeg ingenting. Hadde ikke vært i den byen, ante ikke hva et DPS var. Kom rett fra akuttpost. Det ordnet seg, det også. Jeg fikk all informasjon da jeg kom dit. Veien blir til mens man går også. Det er ikke mulig å forberede seg på alt. Du vil bruke noen dager på å lande i avdelingen, finne ut hva som er riktig for deg, i samråd med primærkontakt og behandler. Spør om det er noe spesielt du skal ha med deg - jeg måtte kjøpe både badedrakt, joggesko og regntøy, da jeg ikke fikk reise hjem på perm for å hente ting de første ukene.

Jeg har også vært på akuttopphold ved et annet DPS. Ante ingenting i forkant, men fikk fort klarlagt hva som var målsetning og ønsket forløp.

Av medisiner foretrekker sykehus å bruke sine egne. Ta med deg oversikt over hva du bruker, så blir det enklere for dem.

Det blir nok bra! :)

Ja ska be de ringe meg så jeg får litt informasjon. Det er hva jeg trenger med meg og ikke trenger jeg mest trenger å vite og hva som skjer ved ankomst. Ellers tar jeg bare ta det som det kommer. Det er forøvrig kort vei mellom dps og hjemme så har kort reise. 

Endret av aa-k-j
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Toalettsaker, vanlige inneklær, treningstøy, klær for å gå tur ute. Medisinliste (skriftlig).

I tillegg er det fint om du har tanker om hva det er mest hensiktsmessig å bruke tiden på DPS til.

Husk at du er ekspert på deg selv, og de kan ikke lese tanker :-)

Skrevet
16 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Toalettsaker, vanlige inneklær, treningstøy, klær for å gå tur ute. Medisinliste (skriftlig).

I tillegg er det fint om du har tanker om hva det er mest hensiktsmessig å bruke tiden på DPS til.

Husk at du er ekspert på deg selv, og de kan ikke lese tanker :-)

Kommer nok til å bli endel tenking ja. Jeg er flinkere til å formulere meg skriftlig enn jeg er å ordlegge meg og det skulle brukes i behandlingen. Ska skrive ting ned som bl.a følelser som skal brukes. Lære å håndtere svært negative ting jeg har opplevd som mobbing og traumer. Vil snu det slik at jeg lettere kan se framover. 

Gjest Kanuttius
Skrevet

Hva med en notisbok og en penn. Jeg kan tenke med at mange tanker kommer på kvelden og da kan det være fint å skrive de ned. 

Skrevet
1 time siden, BamseLiten skrev:

Hva med en notisbok og en penn. Jeg kan tenke med at mange tanker kommer på kvelden og da kan det være fint å skrive de ned. 

Er det som er planen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...