Gå til innhold

Hvorfor sliter man kognitivt ved psykisk lidelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter litt kognitivt. Hodet låser seg i samtaler og jeg leiter etter å svare på helt enkle ting. Et eksempel: Var i dåp i går. Noen gjester spurte meg hvilket relasjon jeg har til dåpsbarnets far . Jeg klarte ikke å svare. Brukte lang tid før jeg klarte å tenke meg frem til at jeg er tanten. Jeg blir ufattelig sliten i samtaler generelt og har problemer med å konsentrere meg. Går bare på en liten dose cipralex . Har vært dårlig psykisk i noen år men bedre nå. Er depressiv men ikke suicidal . Hvorfor sliter jeg mer kognitivt nå ?. Er det medisinen ?. Eller ?  Dette å slite kognitivt er helt nytt for meg. 

Anonymkode: 54d5f...02f

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er et av symptomene ved depresjon. Brintellix har vist seg å ha gunstig effekt på dette.

Skrevet

Kan overgangsalder virke inn.?

Skrevet

Jeg opplever dette i depressive faser. Føler meg rett og slett utafor og mindre intelligent :(

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sliter litt kognitivt. Hodet låser seg i samtaler og jeg leiter etter å svare på helt enkle ting. Et eksempel: Var i dåp i går. Noen gjester spurte meg hvilket relasjon jeg har til dåpsbarnets far . Jeg klarte ikke å svare. Brukte lang tid før jeg klarte å tenke meg frem til at jeg er tanten. Jeg blir ufattelig sliten i samtaler generelt og har problemer med å konsentrere meg. Går bare på en liten dose cipralex . Har vært dårlig psykisk i noen år men bedre nå. Er depressiv men ikke suicidal . Hvorfor sliter jeg mer kognitivt nå ?. Er det medisinen ?. Eller ?  Dette å slite kognitivt er helt nytt for meg. 

Vil bare skrive under å at brintellix har hjulpet meg kognitivt, merket stor forskjell fra jeg byttet fra cipralex.

Skrevet

Jeg opplever også kognitiv svikt når jeg er depressiv. Jeg finner ikke ord og jeg husker dårlig. Det ender med at jeg isolerer meg. Kanskje det motsatte av det jeg burde gjort?

Skrevet
On 12/19/2016 at 11:03 PM, Underbar said:

Jeg opplever dette i depressive faser. Føler meg rett og slett utafor og mindre intelligent :(

Jeg føler jeg har to ulike former for depresjoner. Noen ganger føler jeg hodet fungerer svært godt, raskt, god hukommelse etc., men kan allikevel føle meg deprimert og sliten av egne tanker, følelser og inntrykk. Andre ganger føles det som om jeg skulle ha vært på fylla i 14 dager, og hodet og kroppen "kjennes ut som sirup".

Anonymkode: 2262b...99d

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...