Gå til innhold

NHD: temesta mot bp1 blandet episode

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har nå vært innlagt i ei uke, og i tillegg til litium får jeg nå 3-4 temesta pr døgn. Leser at temesta kan forverre mani (?) Så hvorfor får jeg dette? Er det vanlig å behandle en blandet episode slik? Har forøvrig god effekt av temesta. Ikke for sløv, sover godt. bp sympt blomstrer opp litt her og der da...

Anonymkode: 45e26...dc2

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du leser/tolker Felleskatalogen slik alt for mage amatører tolker den. KAN gi betyr kan gi - det betyr ikke vil gi. Jeg har gitt Temesta/lorazepam til utallige manikere med god effekt. Aldri har jeg sett forverring selv om det kan forekomme.

Ved manibehandling observeres pasienten 24/7. Hvis en observerer at en medisin gir forverring, vil den selvsagt straks bli tatt bort.

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg har nå vært innlagt i ei uke, og i tillegg til litium får jeg nå 3-4 temesta pr døgn. Leser at temesta kan forverre mani (?) Så hvorfor får jeg dette? Er det vanlig å behandle en blandet episode slik? Har forøvrig god effekt av temesta. Ikke for sløv, sover godt. bp sympt blomstrer opp litt her og der da...

Anonymkode: 45e26...dc2

Jeg tror odusentene av legemidler i felleskatalogen vil  helgardere seg, så alt som KAN skje, blir listet opp. Relis er kanskje mer nøytral.(Vet ikke hva der står om akkurat Temesta)

Skrevet

Heldig du som kan sove godt med temesta, virket ikke på søvnen min så klikket nesten da jeg var innlagt og ikke fikk ha mobilen om natten. Eneste som slår meg ned er zyprexa og den har gjort meg feit

Skrevet

Tamiflu (antiviralt middel mot influensa og til forebygging av influensa) har influensa som bivirkning i Felleskatalogen.

Om det heller var regelen enn unntaket, tror jeg neppe medisinen hadde vært i bruk som influensaforebyggende. 

Det samme gjelder de fleste andre medisiner. Ikke minst psykofarmaka. Les Felleskatalogen med en viss sunn fornuft. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...