Gå til innhold

Arv? Miljø?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har OCD og GAD ( pluss depresjon) som hindrer meg fra å fungere i jobb. Min mann har også tvangstanker/ handlinger men fungerer i hverdagen og er i full jobb. Hvordan kan dette påvirke barna våre? Er det arv ? Miljø ?. Hvordan evt forebygge?. 

Anonymkode: 08a9f...5ee

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har OCD og GAD ( pluss depresjon) som hindrer meg fra å fungere i jobb. Min mann har også tvangstanker/ handlinger men fungerer i hverdagen og er i full jobb. Hvordan kan dette påvirke barna våre? Er det arv ? Miljø ?. Hvordan evt forebygge?. 

Angst er blant de mest smittsomme psykiske lidelsene, spesielt fra foreldre til barn. Flere studier viser at engstelige foreldre får engstelige barn. Dere forebygger best ved å motta virksom behandling og oppfølging. 

Skrevet

Jeg er syk men mine voksne barn er friske grunnen er selvfølgelig det at de ikke har opplevd det traumene som har gjort meg syk.

Men og fordi jeg har tatt meg sammen og gjort for dem hva friske foreldre gjør for sine barn,eks skole tilstelninger. 

Jeg har også holdt ungene utenfor mine problemer så godt det lar seg gjøre, og vis noen må forklares så har jeg forklart ordentlig. 

Ungene har også sluppet å få informasjon de ikke trenger å vite. 

Dette var en god oppskrift for meg. 

Anonymkode: 519ea...d8b

Skrevet

Fikk god men veldig utfordrende behandling ved OCDteamet.  Lærte mange gode teknikker i å møte både tvang og angst på der. Gjør det også lettere å tenke forbygging i forhold til ungene. 

Skrevet

Tenker også at om man ikke har den sterkeste formen for angst, og man er klar over hva man har angst for så kan mye løses her om man har barn. Ikke at angst og fobier er det samme, men vil uansett ta et eksempel som handler om fobi mot edderkopper- Jeg har sterk fobi mot de, hysterisk. Men når sønnen min på 3 kommer med en edderkopp, stolt og fornøyd så klarer jeg å beherske meg såpass at jeg vil si at jeg viser han at dette ikke er farlig, da jeg ikke ønsket å videreføre min fobi til han. Mte av det samme kan man gjøre med diverse angstdiagnoser, tenker nå jeg. Her snakker vi selvsagt ikke om de med meget sterk angst.

Skrevet

Jeg ante ikke at min mor slet psykisk. Det var noe hun aldri snakket om. Dessuten fungerte hun jo helt normalt i mine øyne. Samtidig hadde hun lite forståelse for mine psykiske plager. ( allerede som barn). Hun slo det vekk som " tull" og det ble ikke snakket om. Nå da vi begge er godt voksne har jeg turt å spørre min mor om hun har hatt psykiske plager . Det hun da forteller om depresjon og hva hun har angst for er helt likt mine plager!! To av mine døttre har også lignende plager selv om jeg har prøvd å skjule hva jeg strever med....Tror på åpenhet !!! Og god , virksom tilnærming til problemet !!!! 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...