Gå til innhold

NHD: ECT, depresjon og PF

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ECT et alternativ når alvorlig, tilbakevendende depresjon antakelig stammer fra/opprettholdes av en uspesifisert personlighetsforstyrrelse? Personlighetsforstyrrelsen (F60.9) baserer seg hovedsaklig på uheldige forsvarsmekanismer og adferdsmønstre fra ung alder, som er vanskelig å bryte ut av nå, og krever langvarig samtaleterapi.

Depresjonen responderer dårlig på medikamentell behandling (innen alle grupper, mono- og kombinasjonsterapi), og samtaleterapi er utfordrende når depresjonen er verst.

Kan ECT ha god effekt? Er det i det hele tatt indikasjon for det?

Kan det eventuelt vurderes bare for å komme seg såpass opp at en klarer å få fullt utbytte av kognitiv/psykodynamisk terapi? På grunn av alvorlig depresjon og noen innleggelser er det vanskelig å få en kontinuitet i behandlingen, selv om det har en viss hjelp.

Min psykiske tilstand er uholdbar, det virker helt uoverkommelig å skulle ha det "sånn her" i mange måneder eller år til, mens jeg venter på effekt av samtaleterapi.

Anonymkode: 19766...f28

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Med en del forbehold da jeg kjenner deg for lite til å kunne svare godt på en slik vanskelig problemstilling.

En alvorlig depresjon er alltid en alvorlig belastning, fører til redusert funksjon og den gjør det vanskeligere å få utbytte av psykoterapi. Alvorlige depresjoner skal behandles aggressivt både for å komme ut av den aktuelle episoden, men også for å redusere den store risiko for stadige tilbakefall. Dette gjelder uavhengig av hva som er årsaken til depresjonen.

Så, ja. Om intet annet har ført frem, bør en vurdere ECT. Om det endelige svaret på ECT er ja eller nei, må jeg overlate til de spesialister som behandler deg.

Skrevet

Takk for svar!

Det er jo behandlerapparatet rundt meg som bestemmer, men ettersom jeg har vært så veldig i tvil angående ECT (om jeg ønsker det), så synes jeg det er greit med flere fagpersoners syn på saken. "Alt" annet enn pågående psykoterapi er forsøkt, så vidt jeg kan forstå. Det gjenstår ting som Orfiril og Nardil (nevnt tidligere i forløpet), men jeg vet ikke om det er aktuelt lenger.

Jeg har blitt anbefalt ECT gang på gang, men ikke de siste månedene, etter at jeg fikk diagnosen F60.9. Er usikker på om det er grunnen, eller om det er fordi jeg har blankt avvist det hver gang, at de til slutt har gitt seg.

Anonymkode: 19766...f28

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...