Gå til innhold

Selvinnsikt/sykdomsinnsikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kunne noen forklart eller gitt eksempler på redusert selvinnsikt/sykdomsinnsikt? Fastlegen min forteller meg ikke når den er dårlig kun at den er det i perioder. Vil gjerne jobbe litt med å bedre den. Eller bør jeg lese journalen min? 

Skrevet

Selvinnsikt har med måten du ser på deg selv og om den stemmer med hvordan andre ser på deg .

Sykdomsinnsikt er om du har god ,liten eller ingen innsikt i egen sykdom. 

Så det er to forskjellige ting selv om det kan henge sammen. 

Den beste måten å finne ut om din forståelse av deg selv stemmer med andre sin oppfatning er å lytte til andre sine meninger angående deg og se om de stemmer med din egen oppfatning. 

Journalen kan være til hjelp men kan også være det motsatte da noe kan være tolket/skrevet på en måte du ikke kjenner deg i gjenn i. 

Anonymkode: c3715...7c9

Skrevet (endret)

Eksempel redusert selvinnsikt: Alle liker meg, selv om de går når jeg kommer. Det er bare fordi de føler seg underlegne i forhold til meg og blir skremt av alle mine storslagne sider. - At det er mismatch mellom egne tanker om seg selv og objektive realiteter.

Eksempel redusert sykdomsinnsikt: Kommer an på sykdommen. Angst med redusert innsikt: "Det er livsfarlig å fly! Det er alle andre som ikke skjønner at flyet når som helst vil styrte". Depresjon med redusert innsikt: "Det er min skyld at alt mulig galt rundt meg skjer!" Psykose med null sykdomsinnsikt: "Jeg er Gud!" "Det som sies på TV er budskap til meg!" "Den rosa elefanten i hjørnet der prøver å trampe på meg!" Osv.. Å ikke skjønne at man er syk og tillegge det man opplever noe annet.

Endret av issomethingwrong
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvinnsikt har med måten du ser på deg selv og om den stemmer med hvordan andre ser på deg .

Sykdomsinnsikt er om du har god ,liten eller ingen innsikt i egen sykdom. 

Så det er to forskjellige ting selv om det kan henge sammen. 

Den beste måten å finne ut om din forståelse av deg selv stemmer med andre sin oppfatning er å lytte til andre sine meninger angående deg og se om de stemmer med din egen oppfatning. 

Journalen kan være til hjelp men kan også være det motsatte da noe kan være tolket/skrevet på en måte du ikke kjenner deg i gjenn i. 

Anonymkode: c3715...7c9

Ja oppfatning har mye å si har jeg funnet ut. Både fastlege og en sykepleier jeg gikk til var overbevist om at jeg hadde behov for miljøarbeidertjenesten og jeg forsøkte selv om jeg ikke forsto vitsen. Ga det en mulighet, men hadde absolutt ingen nytte av det. Og det hadde blitt avsluttet fra kommunens side uansett fordi jeg klarte meg såpass bra uten hjelp.

Skrevet

Hver gang jeg har søkt om hjelp i kommunen så har andre ment hva jeg trenger og har behov for. Ja så ble det søkt om det og resulterte at det overhode ikke hjalp, men gjorde det bare verre. En søker jo ikke om hjelp til "å mestre hverdagen" når det er andre ting som er problemet og har heller ikke fokuset på "her og nå" når det er ting i fortiden en trenger å få bearbeide. Har fremdeles til gode å høre spørsmålet om hva jeg selv trenger eller har behov for. 

Gjest Kanuttius
Skrevet

Må du vente til andre spør da? Hvis du vet hva du trenger av hjelp så må du si det. Kanskje de har hjelp å tilby men holder igjen fordi de ikke tror du vil ha nytte av den. 

Skrevet
4 minutter siden, BamseLiten skrev:

Må du vente til andre spør da? Hvis du vet hva du trenger av hjelp så må du si det. Kanskje de har hjelp å tilby men holder igjen fordi de ikke tror du vil ha nytte av den. 

Jeg rekker ikke å tenke på det engang før de sier hva jeg har behov for. Og det rare er jo at fastlegen har lenge skrytt av sykdomsinnsikten min, men samtidig forteller han meg hva jeg har behov for og spør ikke meg. Hvis jeg har så god sykdomsinnsikt burde jeg ikke da selv vite hva behov jeg har? 

Skrevet

Jeg tørr ikke lese journalen min... Mange ganger var jeg uenig i psykiater / lege/ psykolog sine konklusjoner. Mente at jeg hadde god selvinnsikt. Opplevde at det ikke var så populært å stille spørsmål ved ting . Psykologen brukte mye tid på å overbevise meg om st hun hadde rett... Til slutt ble min selvtillit mer og mer svekket og nå er jeg både forvirret og usikker. Har sluttet å mene noe ..,  men innser nå noe år senere at jeg skulle ha hørt på de. Jeg tok faktisk feil ang ting og det gjorde at jeg var veldig syk unødvendig lenge... 

Anonymkode: f1bad...3d3

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tørr ikke lese journalen min... Mange ganger var jeg uenig i psykiater / lege/ psykolog sine konklusjoner. Mente at jeg hadde god selvinnsikt. Opplevde at det ikke var så populært å stille spørsmål ved ting . Psykologen brukte mye tid på å overbevise meg om st hun hadde rett... Til slutt ble min selvtillit mer og mer svekket og nå er jeg både forvirret og usikker. Har sluttet å mene noe ..,  men innser nå noe år senere at jeg skulle ha hørt på de. Jeg tok faktisk feil ang ting og det gjorde at jeg var veldig syk unødvendig lenge... 

Anonymkode: f1bad...3d3

Slik ble det etter at fastlegen og psykepleieren maste på meg. Var støttesamtaler jeg gikk i for å endre usikkerheten min og gjøre meg mer trygg på meg selv. Resultatet ble det motsatte. Ble bedre etter jeg sluttet i samtalene. Maset ble til slutt et press jeg ikke taklet da det minte meg for mye om et traume jeg sliter med så fikk det dobbelt opp. Men ved forrige time hos fastlegen var jeg litt mer bestemt og konkret og ba om henvisning til DPS og fikk det. Siden jeg var blitt avvist for poliklinisk behandling flere ganger og dps sa innleggelse kunne prøves så var det jo en mulighet, men var forberedt på å bli avvist igjen, men fikk positivt svar ganske fort og rett over nyttår skal jeg inn til et behandlingsopphold på DPS. 

Skrevet (endret)
12 minutter siden, BamseLiten skrev:

Har du god selvfølelse da?

Endret av aa-k-j
Skrevet

Uff trykker stadig feil på mobilen...jaja...selvfølelse hm ja var nå det da.

Gjest Kanuttius
Skrevet
2 timer siden, aa-k-j skrev:

Uff trykker stadig feil på mobilen...jaja...selvfølelse hm ja var nå det da.

Ja den kan være litt vrien. Det er fullt mulig å ha hod selvtillit men lav selvfølelse. Da vil du kanskje fremstå som sikker og trygg mens du inni deg føler deg liten og at dine bidrag ikke betyr noe. Vet ikke om det var så godt forklart men en slik skjevhet kan gi problemer. Selvtilliten gjør ting feks foreslår aktiviteter mens selvfølelsen evaluerer alt omkring ditt forslag. Hvordan skal det gå da? Tror du virkelig at andre vil være med på aktiviteten? Hvem gidder å bry seg om det jeg foreslår. Selvfølelsen er FOR god, den justerer deg o fht andre FOR Mye. Hva hvis det kom mange på aktiviteten som koste seg og lo. Hva tenker selvfølelsen da og hva tenker selvtilliten?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...