Gå til innhold

Kan medisin " maskere" følelser ved et traume?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opplevde noe veldig vanskelig i sommer. Psykologen  og legen sier  stadig :"dere har jammen hatt det tøfft". Bortsett fra at jeg den første tiden måtte legge meg ned flere ganger om dagen fordi jeg ikke fikk puste har jeg ingen følelser ang saken. Kan det at jeg gikk på cipralex og sobril ha gjort at jeg rett og slett er ferdig med det?. Forstår ikke hvorfor jeg overhode ikke føler noe... 

Anonymkode: c26de...ad5

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, hvis en først blir utsatt for et traume, må en håpe at det er under påvirkning av benzo. Om du kan tenke deg at minner består av en mer rasjonell/intellektuell del dvs at en husker fakta av det som hendte og en mer emosjonell del der følelsene rundt det som hendte er det sterkeste. Benzo gir det vi kaller emosjonell amnesi (en glemmer det emosjonelle). Det reduserer risiko for PTSD i meget stor grad.

Dette er bl.a. grunnen til at en gir barn benzo før ubehagelige intervensjoner i helsetjenesten. Da slipper de å få lege/sykehusskrekk.

Skrevet
2 hours ago, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

Ja, hvis en først blir utsatt for et traume, må en håpe at det er under påvirkning av benzo. Om du kan tenke deg at minner består av en mer rasjonell/intellektuell del dvs at en husker fakta av det som hendte og en mer emosjonell del der følelsene rundt det som hendte er det sterkeste. Benzo gir det vi kaller emosjonell amnesi (en glemmer det emosjonelle). Det reduserer risiko for PTSD i meget stor grad.

Dette er bl.a. grunnen til at en gir barn benzo før ubehagelige intervensjoner i helsetjenesten. Da slipper de å få lege/sykehusskrekk.

Samsvarer godt med min erfaring. Jeg har erfart at stemningsstabiliserende, som Lamictal, også har en positiv virkning ifht dette,, og reduserer behov for benzo.

Anonymkode: f0c26...6e1

Skrevet

Jeg ble voldtatt av to afghanere i fylla, har ingen traumer liksom , gikk på litium og abilify. Eller kanskje det er normalt å ikke ha traumer når man bare husker litt 

Anonymkode: d53af...974

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...