Gå til innhold

Maxalt gir hjerneslag sa nevrologen? NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nevrologen sa at jeg skal slutte med maxalt, da denne kan gi hjerneslag, det var rart, hvis den gir det hvorfor selges den da?

Anonymkode: 957c1...897

Skrevet (endret)

Før triptaner brukes skal legen gjøre en vurdering av kardiovaskulær risiko, inkl risiko for hjerneslag.

For friske mennesker er det ikke farlig å bruke. Har man mye åreforkalkninger, er det forbundet med risiko. Om enn ikke veldig høy. Triptaner har som virkemåte å trekke sammen blodkar i hodet, og øker blodtrykket litt en kort periode. Det kan for disponerte føre til kardiovaskulære hendelser, i verste fall, men ikke for friske.

Endret av issomethingwrong
Skrevet
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Før triptaner brukes skal legen gjøre en vurdering av kardiovaskulær risiko, inkl risiko for hjerneslag.

For friske mennesker er det ikke farlig å bruke. Har man mye åreforkalkninger, er det forbundet med risiko. Om enn ikke veldig høy. Triptaner har som virkemåte å trekke sammen blodkar i hodet, og øker blodtrykket litt en kort periode. Det kan for disponerte føre til kardiovaskulære hendelser, i verste fall, men ikke for friske.

Er det farlig for en som har høy forekomst av hjerneslag i familien på mors-siden? Tror ikke nevrologen tok noen slike tester på meg for 22 år siden.. 

Skrevet
På 21.12.2016 den 22.28, issomethingwrong skrev:

Om alt er normalt er det farlig å bruke triptaner da? Han nevrologen mente det fremprovserer hjerne slag og at det er farlig å bruke slike medisiner, men da er spørsmålet hvorfor selges de ? Den fjerner anfallen min, og uten det skjønner jeg ikke hvordan det skal bli

Anonymkode: 957c1...897

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tror det er på dette nivået:

"Uansett hvor frisk jeg er, hvor pent jeg kjører og hvor bra bil jeg har, er det en viss fare for at jeg bli ihjelkjørt på neste tur"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...