Gå til innhold

Depresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min fru (30 år) har nylig mistet sin far, 53 år gammel. Han var alkoholiker, de hadde lite kontakt men dette har min kjære tatt veldig hardt. Vi ryddet ut av NAV leiligheten og det så helt jævlig ut der. Tror hun skylder mye på seg selv, burde besøkt han oftere (bodde 650km unna) ringt og ja, bare hatt bedre kontakt. Skal sies at broren hennes er rusmisbruker og moren hennes har gått på en psykisk smell etter dødsfallet (selvom de hsr vært skilt i 28 år) For meg virker det som om de aldri har bearbeidet problemene deres inmellom under skilsmissen og alt. Uansett, er det vanlig å bli deprimert i en periode etter noe sånt? Forholdet vårt er litt, annerledes nå. Vi har vært gift i 8 år, sammen i 10. Hun trenger space, som i tid til å tenke for seg selv. Jeg trenger nærhet, da jeg er meget sår psykisk (angst osv) Bør jeg bare gi litt space? Ikke snakk om å flytte fra hverandre altså, bare rom for å være litt i fred hjemme. Vi har ikke hatt sex på mange uker, og hun sier at hun ikke vet hva som vil skje fremover, vet ikke om hun har følelser osv. Før dette skjedde hadde vi de fint, så kan det være depresjonen som snakker? Beklager for rotete innlegg, dysleksi.

Anonymkode: d8613...331

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er ikke uvanlig med slike reaksjoner etter dødsfall også der relasjonen har vært dårlig, eller kanskje nettopp derfor.

Mange trenger litt rom når de er deprimerte. Det kan bli anstrengende å ha noen tett innpå seg hele tiden. Særlig hvis en har følelse av at de "skal ha noe".

Det er helt vanlig at en får mindre lyst på sex når en er deprimert. Et annet symptom er anhedoni (google) som gjør at en ikke lenger føler noe positivt/glede - ei heller for partneren, venner eller hobbyer. Det betyr ikke at forholdet er over. Når depresjonen forsvinner, kommer følelsene tilbake.

Skrevet

Takk for raskt svar :) 

Anonymkode: d8613...331

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...