Gå til innhold

Pefofil ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at dette er et ømtålig tema innpå her. Et nært familiemedlem var avisoverskrift i vår. Skyldig i seksuelle  handlinger mot barn..( blotting) Alle er sjokkert fordi dette er så ulikt han. Han angrer oppriktig .. Han bor alene nå, mistet jobben.  Konen og de tre barna hans blir anbefalt å ikke bo med han. Hun spør meg om det er håp om forandring. Naboer og familie kaller han pedofil?? . Alle sier :"en gang pedofil , alltid pedofil. "?. Stemmer dette? . 

Anonymkode: 1a883...88a

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Pedofili er en seksuell legning. Det er meget sjelden at noen skifter legning. 

Skrevet

Men er " blotting" og seksuelle bevegelser foran barn nødvendigvis pedofili? 

Skrevet

Det er et godt spørsmål som jeg også stilte meg. Pedofili er seksuell tiltrekning til et ikke kjønnsmodent menneske. 

Vanligvis blir blotting definert som en egen type seksuelt avvik uavhengig av hvem en blotter seg for.  Har for eksempel aldri hørt at blottere blir underklassifisert i heterofile og homofile. 

Skrevet

Mange fordommer "der ute" om dette. Syns oppriktig synd på dem. Om blotting for barn er pedofili, tja om personen tenner seksuelt på å gjøre det er det vel det?

Skrevet

Blottere tenner på handlingen/blotting og ikke på dem en blotter seg for. 

Skrevet
7 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Blottere tenner på handlingen/blotting og ikke på dem en blotter seg for. 

Men om blotteren tenner kun på handlingen mot barn da?

Skrevet

Blotting er ekshibisjonisme, dvs. at man liker å vise seg frem og tiltrekke seg oppmerksomhet.

Skrevet

Klart det er overraskende og ulikt han ,for deg ,folk som har noe å sjule gjør nettopp det til de blir avslørt .Og deres mørke sider stemmer ikke med den personen de gir seg ut  for å være. Har vært der og opplevd det.

Men jeg har også erfaring med blotter.

Der jeg bor ble jeg og flere andre kvinner utsatt for en blottet,det som skjedde var at han snek seg inntil stuevindueene om kvelden hos kvinner som var alene hjemme og blottet seg.Det var ingen hyggelig opplevelse for å si det sånn ,det å plutselig oppdage at en vildt fremmed mann står utenfor vinduet ditt med utstyret i hånda.

Jeg tror ikke det er tilfeldig at det var bare  kvinner som ble utsatt for denne blotteren, da han tydeligvis må ha vist at de var alene, han blottet seg  aldri for  menn, barn eller ektepar. 

Hadde det vært selve blotting uten innblanding av seksuell preferanser ,han tente på så hadde vel menn i nabolaget også blitt utsatt?

Så en blotter velger nok sine offer etter sin legning og pedofile er som nevnt en legning. ..

Samme hva du måtte synes om dette familiemet ditt så er det din og andre sin plikt å sørge for å holde familiens barn trygge .

Hilsen en som har et familiemedlem som har sittet flere år i fengsel for seksuelle overgrep 

Anonymkode: 6f068...354

Skrevet (endret)

Er vel ikke noe spennende for en mannlig blotter å blotte seg for en annen mann? Det er bare å dra på en fellesdusj. Må være det obskøne/provokative knyttet til det? Men jeg bare gjetter, jeg er ingen psykolog akkurat.

Endret av Kanonføde
Skrevet
6 timer siden, Maw87 skrev:

Men om blotteren tenner kun på handlingen mot barn da?

Uansett tenker jeg at diagnosen blir: 

F65.2 Blotting

Gjentatt eller vedvarende tendens til å blotte kjønnsorganene for fremmede (vanligvis av motsatt kjønn) eller for personer på offentlig sted uten å invitere til, eller ha noe ønske om, nærmere kontakt. Personen føler vanligvis, men ikke alltid, seksuell opphisselse på tidspunktet for blottingen, som vanligvis etterfølges av onani.

Jeg har ikke stor erfaring med dette, men mitt inntrykk er at personer som blotter seg for barn er mer "stusslige/stakkarslige", mindre sterke og selvhevdende. Uansett gjør de mer skade siden barn lettere skremmes og krenkes av blottingen.
Friske voksne kan synes det er ekkelt, men tar det vanligvis greit jfr Flettfrid Andresen og Tutta Mørk.
Skrevet

Kan terapi hjelpe ????? . Uansett så er dette vondt for vår familie. Folk er så svart hvitt i sine dommer. Som en moderne form for " gapestokk" der hvem som helst har rett til å hate han. .En enorm belastning for konen og barna . MYE skam . Som om det ikke finnes noen løsning på dette .. Jeg er fortsatt glad i min bror og har ikke tenkt å snu han ryggen ... Jeg kan forstå at mennesker som har opplevd overgrep synes dette er vanskelig. ( har selv opplevd det). Vil selvfølgelig passe på mine egne barn.... 

Skrevet

Ja, jeg mener det finnes hjelp. Men det forutsetter at han selv ser at dette er uønskede handlinger og at han virkelig ønsker å endre seg. Ikke bare for at andre skal få et bedre bilde av han.

Skrevet

Han ser at dette er uønskede handlinger og ønsker virkelig å endre seg . La seg helt flat ovenfor politi og media. Innrømmet alt, prøvde ikke å pynte på noe...... 

Skrevet

Vil bare tilføye. Han var høyt aktet person i nærmiljøet. Med i politikken ... 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...