Gå til innhold

NHD - Vanlig bivirkning hvor stor sjans er det for å oppleve bivirkning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det står inntil 1 av 10 personer.

På topimax står det at man kan få vektøkning og hårtap som en vanlig bivirkning. Hvor stor sjans er det for å få det? Siden det står vanlig, er det vanlig å få det? 

Anonymkode: d54b4...7af

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det står at begge bivirkninger forekommer med en hyppighet på mellom 1% og 10%.

Dog er vektnedgang vanligere med mer enn 10%.

Skrevet
8 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det står at begge bivirkninger forekommer med en hyppighet på mellom 1% og 10%.

Dog er vektnedgang vanligere med mer enn 10%.

Men kan jeg spørre om hvilke medisin av lamictal og topimax som gir mest vekttapt. Har lyst å gå ned i vekt skjønner du...

Skrevet

Topimax. Jeg har ikke prøvd den (ennå), men Psyika/Dr. Thor Kvakkestad har sagt her på DOL at den er mest effektiv.

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men kan jeg spørre om hvilke medisin av lamictal og topimax som gir mest vekttapt. Har lyst å gå ned i vekt skjønner du...

Jeg har gått ned åtte kilo siden jeg begynte på topimax siden i høst en gang.

Skrevet
8 timer siden, tilstede skrev:

Men det står at en vanlig bivirkniing av topimax er vektøkning. Men på Lamictal står det ikke veklnedgang eller vektøkning. Har begynt på Lamictal, kan jeg gå ned av den?

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det står at en vanlig bivirkniing av topimax er vektøkning. Men på Lamictal står det ikke veklnedgang eller vektøkning. Har begynt på Lamictal, kan jeg gå ned av den?

Det er vanligere å gå ned av topimax enn opp. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ingen medisin som sikrer vektnedgang. Hvis det hadde vært slik, ville den vært den mest solgte i verden.

Den eneste sikre veien til vektnedgang er å spise mindre.

Skrevet
8 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det finnes ingen medisin som sikrer vektnedgang. Hvis det hadde vært slik, ville den vært den mest solgte i verden.

Den eneste sikre veien til vektnedgang er å spise mindre.

Er enig, men man går ikke ned i vekt av å spise mindre når man samtidig bruker en medisin som gir vektøkning. Noen medisiner gir vektøkning og da hjelper det ikke å spise mindre, jeg snakker av erfaring.

Skrevet
9 timer siden, tilstede skrev:

Trente du eller gikk du ned i vekt av seg selv?

Skrevet

Jeg gikk ned henholdsvis 20 Og 15 kg da jeg brukte lamictal. 3 kg på topimax 

Skrevet

Men jeg jobbet for det. Var tillegg av litium som ødela virkningen av topimax. Kanskje jeg ble for utålmodig. Burde begynne igjen for å forebygge mani. Kan fastlege skrive ut topimax? 

Skrevet

Ja, det kan hun.

Skrevet
8 timer siden, kovakova skrev:

Men jeg jobbet for det. Var tillegg av litium som ødela virkningen av topimax. Kanskje jeg ble for utålmodig. Burde begynne igjen for å forebygge mani. Kan fastlege skrive ut topimax? 

Når du gikk 3 kg ned på topimax jobbet du for det, eller bare gikk du ned?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du gikk 3 kg ned på topimax jobbet du for det, eller bare gikk du ned?

Det var lett å spise lite derfor gikk jeg ned den mnd jeg gikk på topimax før litiumtillegg

aldri mer litium

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trente du eller gikk du ned i vekt av seg selv?

Jeg har ikke trent nei, men jeg har mistet mye matlyst og vært en del kvalm og dermed gått ned i vekt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...