Gå til innhold

Antihistamin og Steven Johnsons

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forebygger antihistamin SJS? Evt. også Tolvons og Remerons antihistaminerge effekt?

Skrevet

Vet ikke om det forebygger.

Men Tolvon og Remeron (og Truxal og Seroquel og Nozinan) sin antihistamineffekt/antiallergiske effekt er akkurat like god som Zyrtec og Aerius. Om ikke bedre.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis en skulle forske på dette, måtte en hatt ekstremt mange pasienter over svært lang tid. SJS er ekstremt sjelden. Å finne ut om noe reduserte risiko, ville være nesten umulig.

Vil det å gå med hjelm redusere risiko for å bli drept av lynet? Hvor mange i hver gruppe (med og uten hjelm) måtte en ha og hvor lenge før en kunne påvise en forskjell?

Skrevet

Ok. Forstår. Lurte siden ifølge Psykia skal man  ved utslett under Lamictalopptrapping bruke Zyrtec.

Men hvis det er som Isw sier, gjør Tolvon samme nytten. Da har det ingen betydning for meg.

Skrevet

Jeg har en i familien som fikk SJS, det var av Ibux, eller tilfeldig. Men det er større sjangse for å vinne 7 rette i lotto. Det er sjeldne saker. Det er vel vanlig å få utslett av lamictal, men det er ikke vanlig å få steve johnsons syndrom.

Anonymkode: 8de40...e07

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en i familien som fikk SJS, det var av Ibux, eller tilfeldig. Men det er større sjangse for å vinne 7 rette i lotto. Det er sjeldne saker. Det er vel vanlig å få utslett av lamictal, men det er ikke vanlig å få steve johnsons syndrom.

Klar over det. At utslett er vanlig og  sjs sjelden. Ja,  jeg kan godt ha hypokondritendenser. Men dette spm bunnet i et innlegg der jeg beklaga meg over at opptrapping av Lamictal tok så lang tid. Og jeg tenkte det kom til å gå sakte videre også på grunn av utslettet.  Da var det Psykia skrev at ved utslett skulle en bruke Zyrtec. Derfor jeg lurte på om det forebygger alvorlige reaksjoner eller bare tjener forfengelighet og hjelper litt på beskjeden kløe.

Skrevet

Mente bare å "berolige" deg. :)

Har ting jeg er redd for selv.

Skrevet

Erfaring med flere tusen pasienter som har brukt Lamictal er følgende:

- utslett forekommer hyppigere hos de som har mye allergier i utgangspunktet. Hvis man alltid bruker antihistamin i pollen sesongen bør de og alltid bruke zyrtec under opptrappingen av Lamictal, de kan seponere zyrtec noen uker etter endt opptrapping.

- andre som får utslett responderer godt på zyrtec hvis man starter tidlig med zyrtec  samt halverer Lamictal dosen. Jeg anslår at ca 80-90% av de som ellers ville sluttet med Lamictal allikevel kan benytte dette når zyrtec og en langsommere videre opptrapping velges.

- SJS er så ekstremt sjelden at det er umulig å si noe sikkert om dette. Men hvis det er slik at dette starter med en beskjeden hudreaksjon så er det naturlig å tenke at tiltakene over vil kunne ha effekt.

Min erfaring er ett tilfelle med SJS, utslett hos han startet som vanlige beskjedne Lamictal utslett. Imidlertid tok han ikke kontakt med lege da dette utviklet seg (noe alle informeres tydelig om) , han fortsatte å ta og øke Lamictal og etter noen uker hadde han SJS og måtte inn på sykehus.  Han ble helt frisk av SJS.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mente bare å "berolige" deg. :)

Har ting jeg er redd for selv.

Takk! Det var snilt.😀 Merkelig nok er jeg nesten mest urolig for å ikke få gi Lamictal en sjans. 

Skrevet
1 time siden, Psykia AS skrev:

- utslett forekommer hyppigere hos de som har mye allergier i utgangspunktet. Hvis man alltid bruker antihistamin i pollen sesongen bør de og alltid bruke zyrtec under opptrappingen av Lamictal, de kan seponere zyrtec noen uker etter endt opptrapping.

- andre som får utslett responderer godt på zyrtec hvis man starter tidlig med zyrtec  samt halverer Lamictal dosen. Jeg anslår at ca 80-90% av de som ellers ville sluttet med Lamictal allikevel kan benytte dette når zyrtec og en langsommere videre opptrapping velges.

- SJS er så ekstremt sjelden at det er umulig å si noe sikkert om dette. Men hvis det er slik at dette starter med en beskjeden hudreaksjon så er det naturlig å tenke at tiltakene over vil kunne ha effekt.

Min erfaring er ett tilfelle med SJS, utslett hos han startet som vanlige beskjedne Lamictal utslett. Imidlertid tok han ikke kontakt med lege da dette utviklet seg (noe alle informeres tydelig om) , han fortsatte å ta og øke Lamictal og etter noen uker hadde han SJS og måtte inn på sykehus.  Han ble helt frisk av SJS.

Ok. Er vel nok dekka med antihistamin med 10 mg. Tolvon? Sjs etter noen uker? Trodde det utvikla seg iløpet av timer eller dager.. kanskje jeg burde nære bekymra likevel da.  Har tenkt utslettet mitt er som sjs, bortsett fra at det ikke er så utbredt og utvikler seg senere.0

Skrevet
8 timer siden, Psykia AS skrev:

Saken (og sikkert feilen) er at jeg er utålmodig. Hvis jeg ikke skulle tåle medisinen vil jeg vite det først som sist. Så egentlig ville jeg økt med 100 mg  nå og kuttet med. med antihistaminerg effekt, og se hva som skjer. Blusser utslettet opp slutter jeg. Hvis ikke kan jeg fortsette. 

Begynte for et halvt år siden og er nok bare oppe i 8 i serumkonsentrasjon med dose på 300 mg. Hele tiden samtidig med Remeron /Tolvon. 

Samtidig som jeg er utålmodig, er frykten for å måtte seponere uten å vite sikkert at jeg ikke tåler dem, like stor som frykten for sjs.

Ikke allergisk mot annet enn mulig kleggbitt, da bare med lokal reaksjon

Kanskje motstridende og med lite fornuft dette. Men sånn er det. I mitt hode.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...