Gå til innhold

NHD Atacand

Anbefalte innlegg

Skrevet

1) Er det farlig å bruke Atacand hvis jeg har mild astma, har astma sjeldent. 2) Når jeg blir gammel og får lavt blodtrykk kan jeg da ikke bruke atacand , hva annet skal jeg bruke da?

Anonymkode: f1a93...d80

Skrevet

Hva er det aktuelt å ta Atacand mot?

Ser ikke ut som astma skal utgjøre problemer av det jeg finner når jeg søker rundt på nettet.

Hvis BT blir så lavt at det forårsaker ubehag og problemer, vil det være aktuelt å senke dosen eller kutte ut. Om BT er ok er det ikke noe poeng i å ta medisiner som senker det. Er det til migreneforebygging, finnes det alternativer. Betablokkere (men man kan få lavt BT av det og, det er jo antihypertensiva). Epilepsimedisiner som Lamictal og Topimax. Avhengig av hva man bruker Atacand til, er det lurest å være i kontakt med relevant spesialist. Nevrolog eller indremedisiner.

Skrevet

Atacand blir brukt hos personer med astma og kols. 

Der er slett ikke gitt at man får lavt blodtrykk når man blir eldre. Mange får økt blodtrykk. 

Skrevet
36 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Ser ikke ut som astma skal utgjøre problemer av det jeg finner når jeg søker rundt på nettet.

Hvis BT blir så lavt at det forårsaker ubehag og problemer, vil det være aktuelt å senke dosen eller kutte ut. Om BT er ok er det ikke noe poeng i å ta medisiner som senker det. Er det til migreneforebygging, finnes det alternativer. Betablokkere (men man kan få lavt BT av det og, det er jo antihypertensiva). Epilepsimedisiner som Lamictal og Topimax. Avhengig av hva man bruker Atacand til, er det lurest å være i kontakt med relevant spesialist. Nevrolog eller indremedisiner.

I forhold til astma er en vel noe mer forsiktig med uselektive betablokkere, men mulig det ikke har noe å si ved mild astma.

Skrevet
9 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Jeg vil bruke det for forebyggende mot migrene AURA. Bruker allerede lamictal, er lamictal bra mot migrene?

Skrevet

Atacand kan brukes forebyggende mot migrene, gjorde det selv i mange år. Snakk med fastlegen din om det og astmaen. 

Var nylig en tråd om Lamictal og migrene: 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
På 25.12.2016 den 16.00, AnonymBruker skrev:

1) Er det farlig å bruke Atacand hvis jeg har mild astma, har astma sjeldent. 2) Når jeg blir gammel og får lavt blodtrykk kan jeg da ikke bruke atacand , hva annet skal jeg bruke da?

1. Nei.    

2. Hvis du får lavt blodtrykk må du nok slutte med Atacand. Jeg understreker hvis og ikke når som du skriver. Det er ingen generell tendens til at BT synker med årene (unntatt de aller siste dager).

Skrevet
8 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

1. Nei.    

2. Hvis du får lavt blodtrykk må du nok slutte med Atacand. Jeg understreker hvis og ikke når som du skriver. Det er ingen generell tendens til at BT synker med årene (unntatt de aller siste dager).

Hvis jeg må slutte pga lav BT hva skal jeg da bruke? 

Skrevet

DTDS.

Nå får jeg lyst til å gi noen generelle råd som gjør livet lettere. Ikke ta alle sorger på forskudd. Om du skulle få lavt BT om 20 år, vil det sikkert finnes nye medisiner da som ikke finnes i dag.

Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

1. Nei.    

Er det strenge regler for å få Atacand som forebyggende mot migrene? 

Skrevet

Det vet jeg ikke. Hvis det er spesielle regler for det, står det i Felleskatalogteksten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...