Gå til innhold

Mister plutselig hørselen på det ene øret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legger dette i psykiatri-kategorien i og med at jeg selv kanskje føler det er pga. medisin at jeg plutselig "mister hørselen" på det ene øret? Plutselig blir det helt stille (som et slags trykk i øret) og en monoton piping oppstår, kun på det ene øret. Kan dette være bivirkning av medisin? Går pdd. på Ritalin. 

Har av og til øresus/piping om kveldene, spesielt når jeg er ekstra sliten/overanstrengt, men veldig merkelig når det oppstår kun på det ene øret og at det er veldig merkbart... selv om jeg er på jobb, har en samtale eller er i aktivitet. 

Noen som har lignende eller vet hva årsaken kan være? 

Skrevet
2 timer siden, Powpow94 skrev:

Legger dette i psykiatri-kategorien i og med at jeg selv kanskje føler det er pga. medisin at jeg plutselig "mister hørselen" på det ene øret? Plutselig blir det helt stille (som et slags trykk i øret) og en monoton piping oppstår, kun på det ene øret. Kan dette være bivirkning av medisin? Går pdd. på Ritalin. 

Har av og til øresus/piping om kveldene, spesielt når jeg er ekstra sliten/overanstrengt, men veldig merkelig når det oppstår kun på det ene øret og at det er veldig merkbart... selv om jeg er på jobb, har en samtale eller er i aktivitet. 

Noen som har lignende eller vet hva årsaken kan være? 

Min sønn er plaget med dette, vet ikke hva som gjør det men tror det er i forbindelse med stress. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Til TS/PP94: Jeg synes det er en utfordring at når personer med en psykisk lidelse får et somatisk symptom, så prøver en å forklare det som ledd i den psykiske lidelsen eller behandlingen.

I dette tilfellet synes jeg symptomet hører inn under ØNH og bør undersøkes der. Så får psyke eller Ritalin evt være en forklaring når annet er utelukket.

Skrevet
2 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg synes det er en utfordring at når personer med en psykisk lidelse får et somatisk symptom, så prøver en å forklare det som ledd i den psykiske lidelsen eller behandlingen.

I dette tilfellet synes jeg symptomet hører inn under ØNH og bør undersøkes der. Så får psyke eller Ritalin evt være en forklaring når annet er utelukket.

Min sønn var til lege sist uke og da sjekket de både det ene og det andre, legen mente det var psykisk. 

Skrevet

Jeg kan se for meg at det kan være stress-relatert ja.. kroppen kan si ifra på så mange underlige måter. 

Har vært plaget med ekstrem kløe i hals/øre også, så er vel en fordel å sjekke det for å utelukke. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er korrekt. Hvis en allerede har en "høreproblem" og/eller tinnitus (øresus), vil dette helt klart forverres under stress.

Skrevet
52 minutter siden, stjernestøv skrev:

Min sønn var til lege sist uke og da sjekket de både det ene og det andre, legen mente det var psykisk. 

Åpningsinnlegget gjelder ikke din sønn. 

Skrevet
12 minutter siden, Janus30 skrev:

Åpningsinnlegget gjelder ikke din sønn. 

Neida vet det. Bare sa det til hjelp for trådstarter. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...