Gå til innhold

NHD : er litt forvirret.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt forvirret. Psykiateren har redusert Cipralexen til 5 mg . Han mener effekten mot angst er like virksom om man har 5 eller 10 mg? (Har dessuten  fått mye terapi for å takle angst.) Jeg reagerte bla med å føle meg fjern og veldig avflatet  på 10 mg. Klarer ikke å vurdere om jeg er deprimert pga for lite cipralex eller om det er bivirkningen av de 5 mg som  gjør meg likegyldig og følelsesløs nå. Sliter med å finne mening med å være her på tross av at jeg er mor til fire... Problemet er at når jeg er hos psykiateren er jeg så angstpreget at hele timen går bort i å roe meg ned. Jeg klarer ikke å tenke klart og jeg prater i vei uten noen plan. Vet liksom ikke om jeg skal foreslå å kutte ut cipralex eller øke den ...eller foreslå annen medisin.... vil ikke ha tankekjøret og husken tilbake heller ... Er så ny på dette med medisin. Tror du det finnes en løsning for meg eller må man leve med bivirkninger ??? 

Anonymkode: 38e4b...89d

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er jeg også :-) Men du kan hjelpe meg å bli mindre forvirret.

Hvorfor og når begynte du hos psykiater? Har du fått noen diagnoser? Når begynte du med Cipralex, hvor lenge har du brukt den og i hvilke doser? Hva har blitt bedre, og hvilke bivirkninger har du fått? Har du fått andre medisiner?

Hva slags type psykoterapi har du fått, hvor ofte og hvor lenge? Hvordan har dette virket på deg? Har din funksjon i arbeid/skole, sosialt og i familien blitt bedre? Hvilke tilleggsbelastninger har du i hverdagen?

Skrevet

Har slitt med angst og depresjon i åresvis uten å oppsøke hjelp. Akutt forverrelse for fire år siden og fikk hjelp av DPS .  Ble etter hvert diagnostisert med PTSD , GAD , depresjon OCD. Da OCDen var veldig fremtredende og påvirket hele livet mitt ble dette fokus i behandlingen. Var pasient ved et OCDteam i over 1 år. Behandlingen var effektiv men jeg ble ikke helt frisk. Dessuten fikk jeg mye Flash back under eksponeringen pga et traume ... De valgte å avslutte behandlingen. Flere år med intens angst , katastrofefølelse , tvangstanker og tøff terspi osv gjorde at jeg gikk inn i en tyngre depresjon . For første gang ble fastlegen enig i å gi medisin. Fikk derfor 10 mg cipralex. Reagerte med å bli svært trøtt og sløv . Samtidig fikk jeg søvnproblemer . Problemer med å finne ord og følge med i en samtale. Men fikk energien tilbake. Etterhvert ble det bedre . Jeg var ikke lenger så opptatt av døden. Trappen ned Cipralexen pgs bedring av OCD . Psykiateren kom inn i bildet ganske nylig. Jeg har pga medisinen hatt problemer med å finne ord i samtalene. Nå da jeg går på 5 mg er det lettere å snakke. Men jeg et mer deprimert igjen. Kan en liten dose som 5 mg gi samme bivirkninger som 1O mg?. Er den tommheten, håpløsheten , likegyldigheten en depresjon eller er det det man kaller å være avflatet av medisin? . Dødsønsket er noe jeg tror jeg gradvis må avlæres fordi det har vært så sterkt så lenge .

Skrevet

Prøver å summere opp: Du har flere lidelser der påvirkning på serotoninsystemet er viktig i den medikamentelle behandling. OCD og depresjon er viktigst.

På den annen side opplever du bivirkninger med Cipralex slik som sløvhet, trøtthet, likegyldighet og følelsesløshet (anhedoni?). I tillegg har du fått den kjente, men heldigvis sjeldne bivirkningen der det er vanskelig å finne ord. (Her må jeg få legge inn en stor takk til den kvinnen som skrev så særdeles godt om dette på DOL for kanskje 10 år siden. Jeg brakte det videre, og norsk psykiatri ble oppmerksom på denne bivirkningen.)

Hvis du hadde vært min pasient, ville jeg foreslått å bytte ut Cipralex med det "gamle" førstevalget ved depresjon og OCD, nemlig Anafranil. Anafranil kan ha den bivirkning at en blir tørr i munnen. Det disponerer for hull i tennene (karies). For å forebygge dette anbefaler jeg at en suger "barneflux" 0,25 mg x 3.

Skrevet

Tusen takk for rådet og for at du tror meg. 

Drømmeautomat
Skrevet

Ang. Cipralex og glemming av ord: Går det over om man slutter på medisinen?

Skrevet

Ja, det går over.

PS. Om hun som skrev så godt om dette noen gang leser dette, vil jeg gjerne få en tilbakemelding.

Skrevet

Skulle gjerne ha lest det hun skrev også  .😊. Husker hvordan jeg prøvde å forklare dette for fastlegen. Han bladde i felleskatalogen og sa at dette bare var innbilning. 

Skrevet

Jeg skriver det fritt etter hukommelsen: Hun var en kvinne som levde av å skrive (journalist?). Hun hadde begynt på cipramil eller cipralex og merket at hun hadde vanskelig for å finne ord både muntlig og skriftlig. Uten at hun hadde sagt noe eller klaget, påpekte hennes mann at han hadde merket at hun var dårligere til å ordlegge seg. Hun valgte da å seponere medisin.

Det som overbeviste meg, bortsett fra hennes nøkterne måte å uttrykke seg på, var at hun deretter fulgte opp med et nytt forsøk. Hun begynte på igjen med samme dose, og etter noen uker kom symptomet tilbake. Hun fortsatte å ta medisinen en stund for å se om bivirkningen vedvarte, hvilket den gjorde. Da seponerte hun for godt, og symptomene (afasien?) forsvant.

Skrevet
12 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg skriver det fritt etter hukommelsen: Hun var en kvinne som levde av å skrive (journalist?). Hun hadde begynt på cipramil eller cipralex og merket at hun hadde vanskelig for å finne ord både muntlig og skriftlig. Uten at hun hadde sagt noe eller klaget, påpekte hennes mann at han hadde merket at hun var dårligere til å ordlegge seg. Hun valgte da å seponere medisin.

Det som overbeviste meg, bortsett fra hennes nøkterne måte å uttrykke seg på, var at hun deretter fulgte opp med et nytt forsøk. Hun begynte på igjen med samme dose, og etter noen uker kom symptomet tilbake. Hun fortsatte å ta medisinen en stund for å se om bivirkningen vedvarte, hvilket den gjorde. Da seponerte hun for godt, og symptomene (afasien?) forsvant.

Dette? 

Skrevet

Tror dette var en oppfølger fra en annen bruker. Men meget nyttig at du fant igjen denne også. Takk :-)

Skrevet

Oj, så det å ikke finne riktig ord/glemme ord både muntlig og skriftlig kan være en bivirkning på cipralex? Jeg som har tenkt siden oppstart at det bare har blitt sånn, med meg. Utrolig frustrerende og ikke minst flaut i enkelte situasjoner. I min vennekrets er jeg kjent som han som glemmer ord.

Beklager om jeg kuppet tråden, ble bare så overrasket at dette kan være en bivirkning.

Skrevet

Dette er ikke kupping. Det er i hvert fall for meg en meget nyttig opplysning.

Skrevet

Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Jeg vet på en måte hva jeg skal si/skrive, men får ikke frem ordet. Har aldri stammet eller noe, men hvis jeg får frem ordet, la oss si "studier" så kommer det ut noe som "ssssstudier", jeg drar ut første bokstav, dette er muntlig. 

Skriftlig så skriver jeg ofte ordet feil, om det dukker opp. Jeg må ofte google meg frem til et ord eller bruke synonymordbok for å finne frem til det. 

Ordene er der, men jeg får de ikke frem. 

Skrevet

Jeg glemmer også ord, helt vanlige ord. Har lenge tenkt at det er meg det er noe virkelig galt med.  Synes det har blitt litt bedre fra i høst. Begynte da på ny i terapi og har tenkt at bedringen kom pga terapien.  Men fra i sommer så byttet jeg fra Cipralex til Brintellix, kanskje Brintellix er bedre på det området også (føler meg ikke så flat på Brintellix)

Gjest Kanuttius
Skrevet

For dere som har hatt disse problemene lenge så finnes det noe som heter "spesifikk språkvanske". Det kan være nyttig å Google, statped har en fin PDF man kan laste ned. 

Skrevet
32 minutter siden, BamseLiten skrev:

For dere som har hatt disse problemene lenge så finnes det noe som heter "spesifikk språkvanske". Det kan være nyttig å Google, statped har en fin PDF man kan laste ned. 

Googlet spesifikk språkvansker, men det jeg fikk opp gjaldt bare barn. Kan ha gjort noe feil da....

Skrevet

Dette problemet har jeg også, men da på efexor. Hver gang jeg har gått over 75mg dose, skjer dette. 

Anonymkode: 478d5...d65

Gjest Kanuttius
Skrevet
16 timer siden, emilie321 skrev:

Googlet spesifikk språkvansker, men det jeg fikk opp gjaldt bare barn. Kan ha gjort noe feil da....

Nei. Det gjelder også voksne men fokuset er på barn da problemene ofte oppdages i skolen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...