Gå til innhold

NHD : er litt forvirret.

Anbefalte innlegg

Skrevet
17 timer siden, emilie321 skrev:

Googlet spesifikk språkvansker, men det jeg fikk opp gjaldt bare barn. Kan ha gjort noe feil da....

Språkvansker oppdages som regel hos barn/ungdom, men hos mange varer problemene livet ut. Man kan bruke WISC og/eller WAIS for å finne ut av om man har en språkvanske. 

Skrevet
1 minutt siden, Janus30 skrev:

Språkvansker oppdages som regel hos barn/ungdom, men hos mange varer problemene livet ut. Man kan bruke WISC og/eller WAIS for å finne ut av om man har en språkvanske. 

Hei. Jeg fikk 'dårlig ordforståelse' på en slik test du nevner. Det som er rart er at jeg fikk flere seksere på videregående blant annet i norsk. Hvordan kan dette stemme da? Jeg husker jeg ikke skjønte poenget i en slik 'begrep' test. F.eks: stol og bord, og jeg svarer: treverk, hehe, og "appelsin og eple, og jeg svarer: rundt. Men etter disse to, forsto jeg poenget, altså svarene var møbel og frukt. Hmm

Anonymkode: 478d5...d65

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg fikk 'dårlig ordforståelse' på en slik test du nevner. Det som er rart er at jeg fikk flere seksere på videregående blant annet i norsk. Hvordan kan dette stemme da? Jeg husker jeg ikke skjønte poenget i en slik 'begrep' test. F.eks: stol og bord, og jeg svarer: treverk, hehe, og "appelsin og eple, og jeg svarer: rundt. Men etter disse to, forsto jeg poenget, altså svarene var møbel og frukt. Hmm

For å kunne kalle det språkvansker må din samlede skåre på indeksen verbal forståelse (VFI) være signifikant (betydelig) svakere enn din samlede skåre på indeksen perseptuell resonnering (PRI). I tillegg må PRI-skåren ligge innenfor normalområdet. Deltesten du refererer til heter 'likheter' og tilhører VFI-indeksen. Morsom oppgave!

Hvorfor du fikk gode karakterer er umulig for meg å svare på. Noen hemmes mest av sine språkvansker når de skal produsere og/eller forstå muntlig tale og har mindre vansker med tekst, mens andre har vansker med alt. Det varierer veldig. 

Skrevet

Takk, Janus30 :-)

Skrevet

To ting:

jeg har og fått behandling hos ocd team, tre ganger. Fått meget god hjelp! Men også mine behandlere her ønsket at jeg slutta på medisiner. Dette ble gjort- jeg ble veldig syk igjen. Da jeg fikk hjelp nå nettopp, kom det samme opp. "Nå trenger du ikke medisiner mer" 

Heldigvis stoler jeg mer på NHD på dette, så jeg går på 20 MG cipralex fortsatt. Min fastlege støtter også dette. 

Så jeg er ikke så sikker på at du burde hatt så lite medisin nei! Har inntrykk av at psykologer har stor yrkesstolthet- og bra er jo det. Men når det kommer til ocd er jeg skeptisk til null medisin.

så: jeg og leter etter ord! Trodde jeg var blitt glemsk etter år med medisiner. Jeg må se for meg det jeg leter etter, og bruker tid på å huske det. 

Skrevet

Takk Dory. Jeg er hun som startet "tråen". Godt å høre fra en som har opplevd det samme.:). Det står stor respekt av de som prøver OCDteamet. Det er virkelig tøff behandling. 

Anonymkode: 38e4b...89d

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk Dory. Jeg er hun som startet "tråen". Godt å høre fra en som har opplevd det samme.:). Det står stor respekt av de som prøver OCDteamet. Det er virkelig tøff behandling. 

Anonymkode: 38e4b...89d

I lige måde 😃

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...