Gå til innhold

vil ha hjelp, men får så lite NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre. Jeg ønsker hjelp men får bare time hver 3 uke på dps. Jeg har eupf, spiseforstyrrelser, sliter med selvskading og selvmordstanker, og har store søvnvansker og depresjon.  Jeg holder på å gi opp. Jeg har bedt om hjelp hos fastlegen, bedt om oftere time på dps, prøvd å få hjelp via avdeling psykisk helse i kommunen og legevakt ved akutte situasjoner.  Jeg føler meg avvist alle steder. Eneste tilbudet jeg har er 45min hver 3 uke. Begrunnelsen er ofte at siden jeg har god selvinnsikt i sykdomsbildet så vil jeg kunne klare det med den hjelpen jeg har nå. Men det gjør jeg ikke, for jeg har ingen nettverk utenom. Ingen venner og bare kontakt med mine foreldre.

Hva gjør jeg da? Jeg er i en dårlig spiral som jeg ikke klarer å snu. Nå sover jeg 1-2 timer i døgnet (men får ikke noe å sove på pga tidligere intox), behandleren min ønsker ikke at jeg blir innlagt (pga eupf), får ikke antidepresiva (pga tidligere intox)  Og i behandling blir det bare fokus på at jeg må opp i næringsinntak raskest mulig(må opp til 1500 kcal, jeg er på 300-600 nå) men jeg har prøvd flere ganger å si fra om at det vil ikke være vits å fyke opp i 1500 hvis jeg ikke får kontroll på det at jeg kaster opp. Jeghar prøvd å foreslå at det å øke litt og så få stabilisert det uten oppkast før jeg øker litt til. Men det blir ikke jeg hørt på.

Jeg er i ferd med å gi opp. Jeg har begynt å miste håp om at dette kan bli bedre. Hva gjør jeg. Jeg begynner å tro at det kanskje er bedre om jeg bare dør. Men jeg vil jo egentlig ikke det, jeg er bare så sliten nå. Og jeg ser ikke noe annen utvei. Er det noe jeg kan gjøre for å bli hørt, og få hjelp som gjør at jeg kan klare dette. 

Jeg opplever at alle problemene blir vurdert hver for seg, og hver for seg er de ikke alvorlig nok. Men det begynner å slite så mye på meg både psykisk og fysisk at jeg er svært  bekymret for at jeg ikke orker denne kampen stort lenger.

Skrevet
3 timer siden, Rosa_smurf skrev:

Jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre. Jeg ønsker hjelp men får bare time hver 3 uke på dps. Jeg har eupf, spiseforstyrrelser, sliter med selvskading og selvmordstanker, og har store søvnvansker og depresjon.  Jeg holder på å gi opp. Jeg har bedt om hjelp hos fastlegen, bedt om oftere time på dps, prøvd å få hjelp via avdeling psykisk helse i kommunen og legevakt ved akutte situasjoner.  Jeg føler meg avvist alle steder. Eneste tilbudet jeg har er 45min hver 3 uke. Begrunnelsen er ofte at siden jeg har god selvinnsikt i sykdomsbildet så vil jeg kunne klare det med den hjelpen jeg har nå. Men det gjør jeg ikke, for jeg har ingen nettverk utenom. Ingen venner og bare kontakt med mine foreldre.

Hva gjør jeg da? Jeg er i en dårlig spiral som jeg ikke klarer å snu. Nå sover jeg 1-2 timer i døgnet (men får ikke noe å sove på pga tidligere intox), behandleren min ønsker ikke at jeg blir innlagt (pga eupf), får ikke antidepresiva (pga tidligere intox)  Og i behandling blir det bare fokus på at jeg må opp i næringsinntak raskest mulig(må opp til 1500 kcal, jeg er på 300-600 nå) men jeg har prøvd flere ganger å si fra om at det vil ikke være vits å fyke opp i 1500 hvis jeg ikke får kontroll på det at jeg kaster opp. Jeghar prøvd å foreslå at det å øke litt og så få stabilisert det uten oppkast før jeg øker litt til. Men det blir ikke jeg hørt på.

Jeg er i ferd med å gi opp. Jeg har begynt å miste håp om at dette kan bli bedre. Hva gjør jeg. Jeg begynner å tro at det kanskje er bedre om jeg bare dør. Men jeg vil jo egentlig ikke det, jeg er bare så sliten nå. Og jeg ser ikke noe annen utvei. Er det noe jeg kan gjøre for å bli hørt, og få hjelp som gjør at jeg kan klare dette. 

Jeg opplever at alle problemene blir vurdert hver for seg, og hver for seg er de ikke alvorlig nok. Men det begynner å slite så mye på meg både psykisk og fysisk at jeg er svært  bekymret for at jeg ikke orker denne kampen stort lenger.

Hvis du hadde kunnet velge selv, hva slags tilbud ville du da ha ønsket deg fra hjelpeapparatet?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En skal alltid høre begge siders versjon før en konkluderer. Nå har jeg kun din versjon, og ut fra den er jeg enig med deg i dette er for lite.

Jeg mener at du kan klage til Fylkeslegen (offisielt heter det fylkesmannen) og få en vurdering av tilbudet. Om fylkeslegen er enig med deg, er de nødt til å gi deg mer.

Skrevet
4 timer siden, frosken skrev:

Hvis du hadde kunnet velge selv, hva slags tilbud ville du ha ønsket deg fra hjelpeapparatet?

Hvis jeg kunne velge selv så ville jeg hatt time hos psykologen hver uke. Og fått noe som hjalp til å sove, men at noen andre oppbevarte det og at jeg bare fikk utdelt noen om gangen. 

Og jeg ville hatt kort innleggelse   nå i starten av å øke opp ift hvor mye jeg spiser. Det er for nå når jeg begynner å spise mer så trigger det mye    negative tanker som gjør at jeg får veldig destruktive impulser. 

Skrevet
2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

En skal alltid høre begge siders versjon før en konkluderer. Nå har jeg kun din versjon og ut fra den er jeg enig med deg i dette er for lite.

Jeg mener at du kan klage til Fylkeslegen (offisielt heter det fylkesmannen) og få en vurdering av tilbudet. Om fylkeslegen er enig med deg, er de nødt til å gi deg mer.

Hvordan klager jeg? Er det et skjema som må fylles ut eller må jeg bare skrive et brev?

Jeg tenker ofte på hva andre tenker om meg og valgene jeg tar. Jeg er redd for at psykologen skal bli sint på meg for at jeg klager, og at jeg da vil miste det lille tilbudet jeg har. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du skriver et brev til Fylkeslegen. Du beskriver dine diagnoser/symptomer/plager. Kort sagt sykehistorien. Så skriver du hva du er tilbudt. Til slutt ber du Fylkeslegen ta stilling til om dette er et tilstrekkelig tilbud eller ikke ut fra din tilstand og dine rettigheter.

Lykke til :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...