Gå til innhold

Overdreven angst for allergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt av og på med angst hele livet (er 22 år nå) og gått til behandling for dette. Går også på Cipralex og Tolvon. Angsten min er stort sett basert på alt som har med kvelning å gjøre, da jeg er livredd for å bli kvalt. Har ikke hatt noen virkelige episoder i ungdomstiden/voksen alder, men frykter det likevel.

Jeg har aldri blitt påvist noe allergi mot medisiner, mat o.l, men for ikke så lenge siden reagerte jeg på flere typer øyedråper i forbindelse med øyebehandling. Det som skjedde da var at jeg ganske raskt etter å ha dryppet, ble varm og det føltes ut som jeg fikk feber innvendig. Følte meg slapp og litt dårlig. Ble litt blank i øynene. Ikke hovne slimhinner, pusteproblemer eller lignende - og det ga seg ganske fort. Dryppet én gang til før jeg ikke turte mer, og da ble det akkurat det samme en kort stund.

Selv om det gikk bra ble jeg ganske skremt av dette, og slik har angsten festet seg på nytt til medikamenter, matvarer osv. Nå begynner jeg blir ekstremt slimete i munnen først, og så føle at jeg blir varm i ansiktet 1-2 timer etter å ha spist sjokolade (noe jeg forøvrig har spist tonnevis av i mitt liv) og tørr derfor plutselig ikke å spise det mer. Blir ikke slapp eller blank på øynene, men blir veldig redd etter hvert. 

Kan denne varmen jeg føler bare være angst? Føles ut som det kommer heteslag i ansiktet, men får ingen særlig rødfarge, utslett eller lignende. Var heller ikke hoven i munnen, noe jeg så etter om.

Kanskje viktig å si at mine angstsymptomer ofte setter seg i halsen, med tungpust, kløende hals, mageproblemer, osv. Egentlig veldig typisk allergisk reaksjon, bare at det ikke er det. Det virker som psyken enten provoserer fram en allergisk reaksjon, eller så er det kanskje det. Føler meg rådvill. Er livredd for allergisk sjokk, selv om jeg aldri har hatt det. 

Bør jeg være redd og eventuelt sjekke opp dette før jeg spiser sjokolade igjen? Kan allergier oppstå helt plutselig? 

Skrevet

Må legge til at jeg også tar 10 mg kapsel med ritalin daglig.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Når personer med angst stiller spørsmål inneholdende "kan", blir det vanskelig. Dette fordi et spørsmål med "kan" så godt som alltid må besvares med "ja" selv om sannsynligheten er ekstremt lav.

"Kan jeg i løpet av kommende natt blir drept av et fly som faller ned på huset mitt?"  Svar: Ja. Se link:

Fly faller ned på hus

Personer med angst er kreative (når det gjelder å finne noe som kan være farlig) og utholdende (de fortsetter å være engstelige for det som enten er ufarlig og/eller ekstremt usannsynlig). Mitt svar vil derfor ikke hjelpe (mer enn noen timer).

Løsningen må være å la seg teste hos legen for sjokoladeallergi. Dog vil vel dette også ha kortvarig effekt, for det finnes alltid noe annet som en kan være allergisk for som en (foreløpig) ikke er testet for.

Løsningen er enkel, men de fleste med angst liker den ikke: En må bare ta livet som det kommer. En dag kommer døden. Frem til da bør en nyte livet, ikke bekymre seg.

Det alle engstelige og bekymrede imidlertid bør tenke over, er følgende: Hvordan vet du at du bekymrer deg for det rette? Kanskje det finnes noe langt farligere som du heller burde bekymre deg for?

Skrevet

Har selv slitt med kvelningsfornemmelse i forbindelse med angst. Selv om det mest sannsynlig er angst i ditt tilfelle også så er det jo helt greit å ta en prat med fastlegen om saken . Få undersøkt om du har noen allergier . Jeg har også hatt litt tvangsmessig forhold til sykdom.  Hvis det du opplever er tvangslidelse bør du få rett behandling for det . Jeg var sikker på at jeg hadde en smittsom sykdom. Googlet på nettet og kunne stadig få bekreftelser på at jeg hadde symptomer på dette. Selv om legen sa alt var i orden klarte tankene mine å finne nye ting. Trodde jeg kunne smitte mennesker ved å ta i de eller ting. Fikk akutt angst for at  de skulle dø. Jeg fikk hjelp av OCDteamet fordi det var en tvangstanke. ( hadde mange andre tvangstanker/ handlinger også). En annen ting er "helseangst" . En Ingmar Wilhelmsen skriver mye om dette. Tror NHD refererte litt til han. Vil bare si at du er så ung og jeg syns det er vondt at du skal slite med dette. Angst og bekymring er ikke noe kjekt å leve med. Forklar dette for fastlegen og spør om det er mulig å få behandling for det. Jeg ble helt kvitt denne angsten for sykdom ... 

Anonymkode: 763a1...42a

Skrevet

En liten rettelse : han heter ingvard wilhelmsen:)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han heter ingvard wilhelmsen:)

Det er korrekt. Han har et fantastisk foredrag som du kan se i den aller øverste tråden "Verdt å lese".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...