Gå til innhold

Er flau hos psykiateren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal snart til psykiater igjen . Er litt flau. Jeg tok selv initiativet til å snakke om et problem som har med intimitet med min ektefelle å gjøre. Det virket som om psykiateren ble ille til mote, unngikk temaet. Jeg føler en dyp skam. Ligner ikke meg å snakke om slikt og føler skyld ( har opplevd incest). Er det ikke vanlig å snakke med psykiater om slikt? 

Anonymkode: e5ed9...c72

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er helt vanlig å snakke med psykiateren om slikt.

Det er også helt vanlig at de som har opplevd incest føler både skyld og skam uten at det er noen som helst grunn til det.

Skrevet

Er det da best å ikke snakke om det?. Min overgriper var en profilert mann i nærmiljøet .Viktig person i en kirke. Samtidig er jeg glad i min far. Får bare mer skyldfølelse når  psykiateren dømmer han .... 

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det da best å ikke snakke om det?. Min overgriper var en profilert mann i nærmiljøet .Viktig person i en kirke. Samtidig er jeg glad i min far. Får bare mer skyldfølelse når  psykiateren dømmer han .... 

Sikker på at psykiateren dømmer han? Og at det ikke er bare du som føler det sånn? 

Jeg vet hvor vanskelig det er å snakke om sånt.. Vet også at det er lett å feiltolke når ting er så vanskelig. 

Snakk med psykiateren din om det, det kan være til stor hjelp for deg. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva legger du i "dømme"? Jeg antar at så godt som alle mener den som påtvinger barn seksuelle handlinger gjør noe alvorlig galt. Ville det ikke vært langt verre om psykiateren var likegyldig til handlingen?

Skrevet

Er helt enig NDH. Det hadde vært verre om psykiateren var likegyldig. Har ikke tenkt på det slik. Er helt på sin plass å dømme en slik handling. Har bare et veldig komplisert forhold til min far... Han var min beste venn, den viktigste i livet mitt. Når jeg ser på han i dag. En eldre , trist og ensom mann gjør det bare vondt... Føler bare en dyp sorg og skyld!!!. Denne saken har aldri blitt snakket om med hverken han eller noen i familien... 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er helt enig NDH. Det hadde vært verre om psykiateren var likegyldig. Har ikke tenkt på det slik. Er helt på sin plass å dømme en slik handling. Har bare et veldig komplisert forhold til min far... Han var min beste venn, den viktigste i livet mitt. Når jeg ser på han i dag. En eldre , trist og ensom mann gjør det bare vondt... Føler bare en dyp sorg og skyld!!!. Denne saken har aldri blitt snakket om med hverken han eller noen i familien... 

Nå var det ikke meg du svarte, men jeg vet akkurat hvordan det er. Jeg hadde også et komplisert forhold til min far. Jeg var veldig ambivalent i forhold til han, jeg følte jeg burde hate han, men jeg klarte det ikke - i stedet følte jeg tvert om mye omsorg for han og syntes mye synd på han, særlig når han ble alvorlig syk så slet jeg med følelsene. Jeg var hos han nesten hver dag den siste mnd han levde, ingen av mine søsken stilte opp. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg valgte å stille opp. 

Det var nylig en annen tråd hvor en bruker skrev inn om noe lignende og fikk kritikk for at hun hadde latt faren:bestefaren få omgås ungene. Det er ikke alle som skjønner at det går an å ha et komplisert forhold til sin overgriper. Iallefall så fikk jeg forståelse for det av min behandler, og han hjalp meg gjennom den siste mnd min far levde. Hadde det ikke vært for dette hadde jeg slitt med det idag. Jeg gjorde det som føltes rett for MEG, noe han støttet meg i, andre ville ikke støttet meg i det, ikke en gsng mine søsken. 

Skrevet

Takk MxxM. Rart hvor komplisert ting kan bli. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk MxxM. Rart hvor komplisert ting kan bli. 

Ja, det er det. Folk er forskjellige, og det finnes ingen fasitsvar på hvordan man skal reagere og føle. Ta med deg rådene fra NHD inn i terapien din. Gjør det som føles rett for DEG og snakk med psykiateren din om det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...