Gå til innhold

Til NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg lurer på om efexor øker dopaminet, eller minsker det? 

Og hvordan quetipan er ifht dopamin?

hilsen en med lavt dopamin, tror jeg

tusen takk for svar!

Anonymkode: c3900...e82

Skrevet

Jeg er ikke NHD, men svarer likevel. Efexor hindrer økning av dopamin. Seroquel har liten virkning på dopamin. Var iallfall slik jeg har forstått det. 

Skrevet
14 minutter siden, aa-k-j skrev:

Jeg er ikke NHD, men svarer likevel. Efexor hindrer økning av dopamin. Seroquel har liten virkning på dopamin. Var iallfall slik jeg har forstått det. 

Tror Efexor i høye nok doser kan øke dopamin i synapsespalten ved å hindre at det går tilbake i nervecellen det ble frigjort fra. 

Skrevet

Virkningsmekanisme: Effekten av venlafaksin og dets aktive hovedmetabolitt O-desmetylvenlafaksin oppnås i hovedsak gjennom hemming av reopptak av serotonin og noradrenalin i CNS, men også en svak hemming av dopaminreopptak kan sees.

Så vidt jeg har forstått så har efexor liten effekt på dopamin. Det har effekt på serotonin. I høye doser har det også effekt på noradrenalin.

Skrevet

Noradrenalintransportøren står også for transport av dopamin. Hvilket er en grunn til at Strattera virker mot ADHD. Så høye doser Efexor kan "øke dopamin". 

Imidlertid kan serotonineffekten "senke dopamin" (hvilket er grunnen til at noen føler seg avflatet av SSRI). Hva nettoeffekten er, er vanskelig å si.

Quetiapin: Som et antipsykotikum er jo hensikten å blokkere dopamin. Men det gjelder i høye doser. I lavere doser påvirkes det dopaminerge system lite, og kan til og med stimuleres litt. 

Skrevet
7 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Noradrenalintransportøren står også for transport av dopamin. Hvilket er en grunn til at Strattera virker mot ADHD. Så høye doser Efexor kan "øke dopamin". 

Er du sikker på det? Det er ikke sånn jeg har fått det forklart når jeg har fått adhd-medisiner. Folk med adhd kan ha nytte av både dopaminreopptakhemmere og noradrenalinreopptakhemmere. Strattera virker på noen med adhd fordi den øker noradrenerg aktivitet.

Skrevet
30 minutter siden, Trine skrev:

Er du sikker på det? Det er ikke sånn jeg har fått det forklart når jeg har fått adhd-medisiner. Folk med adhd kan ha nytte av både dopaminreopptakhemmere og noradrenalinreopptakhemmere. Strattera virker på noen med adhd fordi den øker noradrenerg aktivitet.

Vi begge har rett :)

Ja, noradrenerg aktivitet hjelper, men OGSÅ at NET står for reopptak av dopamin i visse deler av hjernen.

Skrevet
6 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Vi begge har rett :)

Ja, noradrenerg aktivitet hjelper, men OGSÅ at NET står for reopptak av dopamin i visse deler av hjernen.

Hva står NET for? 

Det med at transportør for noradrenalin også transporterer dopamin. ., mener du at hvis noradrenalin ikke blir reopptatt,  blir heller ikke dopamin det? 

Mener hovedeffekten av Strattera er hemming av reopptak av noradrenalin, og muligens også dopamin ved høye doser. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg lurer på om efexor øker dopaminet, eller minsker det? 

Og hvordan quetipan er ifht dopamin?

hilsen en med lavt dopamin, tror jeg

tusen takk for svar!

Håper du får oppklarende svar fra NHD!

Skrevet

Tusen takk for svar! Synes det er veldig vanskelig å forstå, men jeg tror jeg ble klokere :-)

Skrevet
12 timer siden, Villanda skrev:

Hva står NET for? 

Det med at transportør for noradrenalin også transporterer dopamin. ., mener du at hvis noradrenalin ikke blir reopptatt,  blir heller ikke dopamin det? 

Mener hovedeffekten av Strattera er hemming av reopptak av noradrenalin, og muligens også dopamin ved høye doser. 

NET = norepinephrine transporter (noradrenalintransportør). I visse deler av hjernen er det ikke dopamintransportører, så der gjør NET jobben. 

Skrevet
1 time siden, issomethingwrong skrev:

NET = norepinephrine transporter (noradrenalintransportør). I visse deler av hjernen er det ikke dopamintransportører, så der gjør NET jobben. 

Ok. Men ikke like mye som noradrenalin, vel? Må det ikke høye doser til før man merker klinisk effekt av at opptak av dopamin blir hemmet ( av Strattera?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...