Gå til innhold

Diagnoser-BP og/eller ADHD NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

ei stund sia jeg har vært her. Psykolog ønsket ikke starte behandling før jul fordi jeg var for aktiv og tok på meg for mange avtaler/ting/jobb. I tillegg ble timer og dager helt borte i hukommelsen min. Hu mente jeg ville bli dårligere hvis vi starta mens jeg var overaktiv.

Dager og/eller timer forsvinner fortsatt, men har roet meg ned med hjelp av økt Seroquel på morgendosen (til 300mg (fra 200)morgen,400kveld). Nå er jeg for dempet igjen, så mulig jeg må prøve å minske med 50mg...hvis ikke må jeg dessverre ta Fontex reduksjon igjen...

Er over referanseområde på Fontex og er oppstemt på den, dempet med Seroquel som sagt. Fontex 50mg funker ikke i det hele tatt, blir deprimert-prøvd flere ganger. 

Kom til en psykiater på VOP som skulle ha ansvaret for medsa mens fastlegen er i permisjon. Han utreda barnet mitt for 5-6 år siden, og var veldig klar på at han allerede da mente jeg har ADHD. Og nå sier han at han ikke vil gi slipp på meg...har han ansvaret for medsa, vil han jo at det skal bli rett..han har ikke ledig tid før i Februar, men det er jo ikke lenge til...Han sa første gang vi møttes at jeg hadde klassisk adhd-uro og at jeg hadde typisk adhd-tankegang...og han huska meg fra da han holdt kurs angående ADHD for alle disse årene siden...

jeg ba min daværende behandler (+at jeg spurte overlegen på det teamet) for to år siden om å bli utredet for ADHD, men det ville ikke de...det var da jeg fikk personlighetsforstyrrelser i diagnosesystemet mitt.

Ser ut for at det er håp for meg om å få rette diagnoser etterhvert...bare vært i aktiv behandling i 12 sammenhengende år..(psykiateren var overlege på BUP da barnet mitt ble utreda, nå er han overlegen på VOP)

Han vil også lære meg hvordan jeg skal fremtre for å ikke bli oppfatta som emosjonelt ustabil.

Endelig ser jeg fram til å gå igang med traumebehandling OG endelig bli utreda.

Til slutt:

Er det vanlig å ha både Bipolar (1?) og ADHD?

Går medisiner for begge diagnoser overens?

Er spent på nyåret nå!

Skrevet

Rakk ikke redigere...

Dette skulle også være med i innlegget...

Men egentlig føler jeg meg litt nedstemt nå, tenker mye at det meste er min feil, at jeg ikke har særlig grunn til å leve nå...ser liten grunn til å stå opp, alt jeg sier og gjør blir feil......alternativene er hypomani eller depresjon.(om jeg fjerner Seroquel-opptrappinga blir det hypomani...senker jeg Fontex er jeg garantert depresjon..) what to do??

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

BP og ADHD forekommer ofte samtidig.

Skrevet
5 timer siden, Janus30 skrev:

Bipolar lidelse med komorbid ADHD er ikke uvanlig. 

3 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

BP og ADHD forekommer ofte samtidig.

Takk for svar, begge to!

Bør jeg gå tilbake til 200mg S morgen og dermed føle meg i super form igjen? Evt gå ned til 250mg? (På 200mg +400mg ble jeg intervjuet av en journalist mens jeg var på jobb. Jeg husker ikke at jeg har sagt NOE av det denne skreiv...og det er rimelig å anta at jeg var litt(!) for høy da jeg sa at jeg kunne jobba som designarkitekt, men heller valgte å jobbe der jeg jobber...)jeg leste denne artikkelen etter at jeg fikk gjennomslag og virkning av de 100mg Seroquel ekstra...

Hva er en designarkitekt??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...