Gå til innhold

NHD - Ritalin - psykiske og fysiske bivirkninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tidligere brukt 20 mg Ritalin (kapsel) i lang tid, men har gått ned en del i vekt i det siste, så byttet da til 10 mg (kapsel). Bestemmer selv om jeg vil bruke 20 mg eller 10 mg. Noe over det er for mye for meg. Helt siden jeg startet med medisinen for mange år siden, har det vært noen bivirkninger, men jeg har noen ubesvarte spørsmål til noen av dem. 

Jeg har trent sport på ganske høyt nivå fram til nå, og opplever ganske kort tid etter at jeg har tatt medisinen, at jeg blir litt "oppgiret", hjertet dunker fortere, det blir litt/merkbart tyngre å puste (noe som ikke er noe særlig for meg med angst, blir redd... men det går heldigvis over, og ingen direkte åndenød). Jeg blir også plutselig veldig varm i ansiktet og ikke resten av kroppen. Det føles nesten som om jeg får litt feber, uten at jeg har det. Dette varer maks 1 time, så forsvinner det.

I tillegg kan jeg kort tid etter inntak, vel og merke kun for en kort stund, bli veldig giret og snakkesalig. Kjenner en slags rus av medisinen, men dette går fort over. Heldigvis, for selv om jeg blir lykkelig, så liker jeg ikke å kjenne at medisiner "gjør noe med kroppen". 

Dersom jeg forsøker å trene før det blir kveld og Ritalinen kommer seg mer ut av kroppen, klarer jeg ikke å prestere i nærheten av hva jeg vanligvis gjør. Blir kvalm, får meget fort veldig høy puls og kondisjonen er nærmest på bunn. Dette, sammen med de andre symptomene, har jeg kommet fram til at må være medisinen som er skyld i. Kan jeg ha rett her? 

Det som bekymrer meg mest er at det blir tyngre å puste. Kjennes ut som det kan ha noe med musklene å gjøre? At jeg blir stram og kortpust. Merker også at jeg har litt angst når medisinen går ut av kroppen og gjennom dagen generelt, men blir ikke depressiv når medisinen går ut. Heller tvert i mot. 

Mine spørsmål er da om noe av dette kan være farlig, spesielt pusten? Kan det ha noe med doseendringen å gjøre? Mener å ha kjent det før, men kanskje ikke gitt det så mye oppmerksomhet. Ritalin er en medisin som funker veldig bra for meg på mange måter, men at den påvirker pusten gjør meg veldig skremt. Har brukt den i mange år, og ønsker ikke å slutte. Føler du nok kan vite mer om Ritalinens virkning på psyken, enn legen kanskje gjør. Kan man få mer angst av Ritalin?

Tusen takk for hjelpen.

Anonymkode: dbc3e...1aa

Skrevet

Jeg raste også i vekt av Ritalin. Hadde også høy puls til tider. Meget ubehaglig. Jeg fikk også angst etter bruk av Ritalin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...