Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kan man hente ut medisiner idag selv om man hentet ut i november? Eller reagerer apotekene på det? 

Endret av Gjest
Skrevet
5 minutter siden, MxxM skrev:

Kan man hente ut medisiner idag selv om man hentet ut i november? Eller reagerer apotekene på det? 

Du kan risikere de reagerer på det, men du kan ha "flaks".

Anonymkode: ab988...c28

Skrevet

Reagere hvordan da?   Så vidt jeg vet er det opp til deg hvor ofte du henter ut medisinen du har fått foreskrevet.  Jeg kjenner en som alltid henter ut alt på resepten umiddelbart, og oppbevarer det hjemme.  

Skrevet
2 minutter siden, Kalevaala skrev:

Reagere hvordan da?   Så vidt jeg vet er det opp til deg hvor ofte du henter ut medisinen du har fått foreskrevet.  Jeg kjenner en som alltid henter ut alt på resepten umiddelbart, og oppbevarer det hjemme.  

Jeg fikk beskjed en gang at det var for kort tid tiden forrige gang, og jeg måtte vente.

Anonymkode: ab988...c28

Skrevet
17 minutter siden, Kalevaala skrev:

Guttungen her har to bosteder og jeg har flere ganger blitt konfrontert (på en vennlig måte altså) med at "Det er jo tatt ut medisin for 3 mnd for bare noen dager siden her?" når jeg har hentet medisin til ham og faren har vært der like før. Fikk da ført inn i apotekets base (eller noe) at han har to bosteder og at det derfor kan bli veldig tette medisinuttak noen ganger, i tilfelle Helfo tar en stikkprøve så ikke apoteket får refs av den grunn.

Skrevet

Takk for svar.

Jeg fikk en kommentar for noen år siden da jeg hentet ut medisinene i desember.

Jeg lar det være.  

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Når det var i november, er det bare å hente ut.

Skrevet

Jeg pleier alltid å hamstre litt i starten av desember, fordi januar innebærer mange store regninger. Aldri vært noe problem.

Skrevet
5 timer siden, Kalevaala skrev:

Nekte å gi ut selvfølgelig! Og nei, det er ikke opp til hver enkelt. Maks 3 måneders bruk kan en hente ut, så går det en mnd og du prøver igjen, så skal du ikke få utlevert. Om en kan dokumentere et lengre opphold i utlandet kan en få utskrevet mer.

Skrevet

Jeg tok ut tidlig november, og igjen sent desember. Gikk fint det.

For noen år siden fikk jeg nei, men da tror jeg det var under en måned i mellem.

Skrevet
1 minutt siden, Inner self skrev:

Jeg tok ut tidlig november, og igjen sent desember. Gikk fint det.

For noen år siden fikk jeg nei, men da tror jeg det var under en måned i mellem.

Tidlig i november og sent i desember er jo typ 2 måneder, så det er selvklart ikke et problem.

Skrevet

Det er ikke så selvsagt.

Når du hentet i november går det trolig bra. Men apoteket har et ansvar ovenfor to forhold:

1. Folketrygden betaler, og det er bestemmelser for at man ikke skal hente ut mer enn tre måneders forbruk av gangen. 

2. På psykofarmaka er det (rent statistisk sett) større overdoserisiko. Hamstring av medisiner til selvmordsforsøk er ikke en ukjent problemstilling. Man kan risikere å bli møtt med skepsis.

Uansett, for frikortet er nettoeffekten null. Om man henter medisinen til vanlig tid, må man ikke betale mer. Man får bare frikortet tidligere til neste år.

Skrevet

Jo, det er ganske så selvklart om man har hentet ut resept i begynnelsen av februar og man får hentet ut igjen i slutten av desember. Ingen selvfølge, men meget høyt sannsynlig.

Det er forøvrig ikke noe poeng, om man ikke har dårlig råd i januar som mange har av en merkelig grunn.

Skrevet

Jeg prøvde å ta ut litt tett rett før nyttår et år.,men ble nektet.. Gjorde at jeg bare følte meg dum og en som lurte "systemet"..

Anonymkode: 937cd...a38

Skrevet
35 minutter siden, Maw87 skrev:

Nekte å gi ut selvfølgelig! Og nei, det er ikke opp til hver enkelt. Maks 3 måneders bruk kan en hente ut, så går det en mnd og du prøver igjen, så skal du ikke få utlevert. Om en kan dokumentere et lengre opphold i utlandet kan en få utskrevet mer.

OK. Jeg har bare ikke opplevd det selv.   Det kommer kanskje an på medisintypen også. 

Skrevet (endret)

3 måneders regelen gjelder blå resept. Man kan velge å få ut mer, men da må man betale egenandel som om den var på hvitresept.

Endret av Maw87
Skrevet
2 timer siden, Maw87 skrev:

3 måneders regelen gjelder blå resept. Man kan velge å få ut mer, men da må man betale egenandel som om den var på hvitresept.

Her hvor jeg henter ut ser de ikke etter dette i det hele tatt. Har hentet ut flere ganger i det siste på blå resept i det siste og det har gått helt greit på flere forskjellige apotek. Så dette varierer nok en del selv om praksisen skulle være lik.

Anonymkode: 6dc02...e7f

Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her hvor jeg henter ut ser de ikke etter dette i det hele tatt. Har hentet ut flere ganger i det siste på blå resept i det siste og det har gått helt greit på flere forskjellige apotek. Så dette varierer nok en del selv om praksisen skulle være lik.

Anonymkode: 6dc02...e7f

Vel, om de skal følge blåreseptforskriften, noe de må så er ikke dette lovlig.

Endret av Maw87

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...