Gå til innhold

Helt unødvendig

Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i perioder vært "flink" og tatt omega 3, fordi det skal være bra for depresjon. Har lest et sted (en lege som svarte en mor med en deprimert datter, på nettet, her i Norge), en slik side som dol, hvis ikke det var her, det husker jeg ikke. Da i kombinasjon med c og e-vitamin, tror jeg. Kjøpte aldri e-vitamin, fordi det var så dyrt. Men har tatt ca 6-8 kapsler av Trippel Omega - fra Biopharma og en tablett C-vitamin fra Collet (kjøpt på rema). I tillegg har jeg tatt en jerntablett fra Collet, bare fordi jeg er dame. Er det farlig?

Anonymkode: 3f2bf...35a

Skrevet

Du som lurer på om du har gjort noe farlig, ring giftinformasjonen.

Huff, det var skremmende lesning!

Jeg tar ekstra D-vitamin, men det er fordi jeg har fått påvist mangel på det hos legen. Samme med jern. Putte i meg noe jeg ikke trenger og enda til betale i dyre dommer for det? Nei takk.  Grønnsaker og fet fisk smaker så mye bedre :)

Skrevet

Mener du alvor NHD eller er det bare for å få oss til å tenke.?. Man blir jo "pålagt " å gi barn tran fra de er spedbarn . De fleste er ikke god nok på vanlig kost...  Det er faktisk dyrere med fersk fisk og sunn mat til en stor familie enn kosttilskudd ... 

Anonymkode: c34ed...6d5

Skrevet

Omtrent alle har D-vitaminmangel om vinteren i Norge. Det er de færreste som greier å spise nok fet fisk til å dekke inn behovet når solen ikke er like sterk og vi går med lite klær som om sommeren. For min egen del, om jeg ikke tar tilskudd om vinteren, havner jeg på "alvorlig mangel" på senvinteren.

Men kosttilskudd som "testosteronbooster", VitaePro, etc. er bare svindel og tull. Sånn sett er jeg enig. 

Skrevet
3 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Omtrent alle har D-vitaminmangel om vinteren i Norge. Det er de færreste som greier å spise nok fet fisk til å dekke inn behovet når solen ikke er like sterk og vi går med lite klær som om sommeren. For min egen del, om jeg ikke tar tilskudd om vinteren, havner jeg på "alvorlig mangel" på senvinteren.

Men kosttilskudd som "testosteronbooster", VitaePro, etc. er bare svindel og tull. Sånn sett er jeg enig. 

Omtrent alle? Sist jeg leste en artikkel om D-vitaminmangel gjaldt det ca halve Norge.

Om man spiser laks, egg, margarin og drikker melk så kommer man meget langt i forhold til anbefalingene. Jeg har aldri tatt tran, og har heller ikke hatt mangel. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i perioder vært "flink" og tatt omega 3, fordi det skal være bra for depresjon. Har lest et sted (en lege som svarte en mor med en deprimert datter, på nettet, her i Norge), en slik side som dol, hvis ikke det var her, det husker jeg ikke. Da i kombinasjon med c og e-vitamin, tror jeg. Kjøpte aldri e-vitamin, fordi det var så dyrt. Men har tatt ca 6-8 kapsler av Trippel Omega - fra Biopharma og en tablett C-vitamin fra Collet (kjøpt på rema). I tillegg har jeg tatt en jerntablett fra Collet, bare fordi jeg er dame. Er det farlig?

Det er helt ufarlig :-)

Skrevet

Poenget mitt er omtrent slik: Vi trenger nok vitaminer og mineraler. Dessverre tror noen at det er enda bedre med mer enn nok. Det er det ikke. Det er enten uten positiv effekt eller i noen tilfeller faktisk skadelig.

De aller fleste, som har et sunt og variert kosthold, trenger ikke tilskudd av noe som helst. 

Så er det de som har fått påvist for lave verdier. De skal selvsagt ha et tilskudd i passe mengde.

For de aller fleste menstruerende kvinner vil det være ok å ta tilskudd av litt jern av og til. Men: Ved helseundersøkelsen i NT (HUNT) gjorde Kristian Hveem en stor studie for å komme på sporet av hemokromatose. Det viste seg da at mange, også av menstruerende kvinner, hadde for høye jernverdier. Disse skal absolutt ikke ha tilskudd av jern. Jeg, som ikke er spesialist på dette, tenker da at selv for jerninntak skal en basere seg på en påvist mangeltilstand. Helst jernmåling, men i det minste en for lav hemoglogin (blodprosent).

Når noen forteller at de får økt energi etter å ha tatt et par jerntabletter eller c-vitamin, er det ren placeboeffekt.

Skrevet
26 minutter siden, Maw87 skrev:

Omtrent alle? Sist jeg leste en artikkel om D-vitaminmangel gjaldt det ca halve Norge.

Ja, fordi den andre halvparten tar tilskudd eller tran :-)

(omtrent). 

Skrevet
7 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Ja, fordi den andre halvparten tar tilskudd eller tran :-)

(omtrent). 

Jeg vil nå ikke si at halvparten av Norges befolkning er omtrent alle. Heller langt i fra. 

Skrevet

Jeg er opptatt av å ta jerntilskudd fordi min mor gikk lenge med diagnosen deprimert og medisinert før blodprøver ble tatt og det viste seg at hun hadde veldig lav blodprosent. Dette er jo selvfølgelig "hundre år siden". 

Mine blodprøver har alltid vært "bra" av en eller annen grunn.

At jeg mener hun har en personlighetsforstyrrelse og er veldig glad i henne for det, er jo en annen side av saken.

Skrevet

Jeg klarer ikke helt å følge logikken her. Din mor hadde lav blodprosent. Da er det fornuftig at hun tar jern.

Du har normale blodprøver, men tar jern fordi din mor tidligere hadde lav blodprosent?

Skrevet

Er det ikke arvelig da? Jeg trodde det. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke arvelig da? Jeg trodde det. 

Tydeligvis ikke siden du har normale blodprøver.

Skrevet
6 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

For somatisk friske folk med et vanlig kosthold er kosttilskudd og vitaminpiller helt unødvendig og bortkastede penger.

https://www.nrk.no/buskerud/kollapset-etter-to-vitaminpiller-1.13297211

Hvis kegen sier at man må ta D-vitamin også? Jeg fikk beskjed om å ta D-vitamin tidligere i år. Men nå har jeg lagt om kostholdet, og da trenger jeg det kanskje ikke lenger da.. 

Skrevet

Følg legens råd. Ta det opp med hen ved neste korsvei.

Skrevet

Hva tenker du om naturprodukter ved overgangsalder i stedet for østrogenbehandling. Eller alle disse detox produktene som skal gjøre at tarmen tar opp næringsstoffene bedre??. Har så dårlig samvittighet for alt  jeg " burde " ta... At min psykiske lidelse er pga en masse greier jeg ikke har spist eller gifter i kroppen pga ting jeg har spist ???? . Har MANGE rundt meg som maser im dette 

Anonymkode: c34ed...6d5

Skrevet
13 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Tydeligvis ikke siden du har normale blodprøver.

Jeg vet ikke hva som har skjedd med maskinen min nå. Caps-lock vil ikke slå seg av. Jeg har ingen aggressive følelser, bare så dere vet det.

nhd, stemmer det ikke at "lav blodprosent" ligger til familien? Jeg har bare gått ut i fra ( og, ja jeg tåler å bli kalt for uvitende) at slike ting går i "arv" og det at jeg og min søster har vært bevisst på det og fått i oss riktig næring deretter, er det bare tull? Mamma snakker veldig seriøst om disse tingene, og hun er så jævlig gjærrig at hun ikke ville ville brukt en femmer på vitaminer.

Neste uleste emne NHD: kan en som er " psyk" jobbe i psykiatrien ?

Skrevet
2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg spiser ikke fisk. Tar ikke tran. Jeg hadde ikke D vitaminmangel når jeg testet for en måneds tid siden. 

Anonymkode: 9250a...3a9

Skrevet

Vi trenger å få i oss nok vitaminer og mineraler. Enkelte vitaminer skiller kroppen enkelt ut selv når vi får for mye, og da er det bortkastet penger det du tar for mye av. Andre vitaminer hoper seg opp i kroppen og kan være farlig hvis du får for mye. Da er tilskudd farlig.

Har du fått påvist mangel mener jeg det er liten tvil om at det er lurt med tilskudd hvis du ikke klarer å få i deg nok på andre måter. Men ikke mer eller lengre enn du trenger det. 

Jeg tror kroppen lettere klarer å balansere disse forhold når vi får de igjennom maten enn piller.

Anonymkode: 9250a...3a9

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...