Gå til innhold

Helt unødvendig

Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
2 timer siden, Maw87 skrev:

Jeg vil nå ikke si at halvparten av Norges befolkning er omtrent alle. Heller langt i fra. 

Slutt å misforstå.

Hvis du måler d-vitamin hos 100 mennesker, har 50 av de mangel. 50 har ikke det. Av de 50 som ikke har det, er det sannsynlig at en god del tar tilskudd, og derfor ikke har det. Altså ville hatt det om de ikke tok tilskudd.

Uansett, at over halvparten mangler d-vitamin er i mine øyne et godt argument for at ikke alle vitamintilskudd bare er tull. 

Endret av issomethingwrong
Skrevet
11 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Slutt å misforstå.

Hvis du måler d-vitamin hos 100 mennesker, har 50 av de mangel. 50 har ikke det. Av de 50 som ikke har det, er det sannsynlig at en god del tar tilskudd, og derfor ikke har det. Altså ville hatt det om de ikke tok tilskudd.

Uansett, at over halvparten mangler d-vitamin er i mine øyne et godt argument for at ikke alle vitamintilskudd bare er tull. 

Å kjære gud. Av "dine" 50% er de som tar tran inkludert. Slutt å misforstå.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du om naturprodukter ved overgangsalder i stedet for østrogenbehandling. Eller alle disse detox produktene som skal gjøre at tarmen tar opp næringsstoffene bedre??. Har så dårlig samvittighet for alt  jeg " burde " ta... At min psykiske lidelse er pga en masse greier jeg ikke har spist eller gifter i kroppen pga ting jeg har spist ???? . Har MANGE rundt meg som maser im dette 

Anonymkode: c34ed...6d5

Ta det helt med ro :-) Det du refererer til er bare tull. Du kan ha helt god samvittighet for ikke å ha kastet bort dine penger på dette.

Skrevet

Ingen her i huset tar vitamintilskudd. Eneste tilskudd som tas er ekstra jern til 15-åringen (fikk påvist lavt jernbaner hos legen og anbefalt jern). Det hender 17 åringen tar tran, men det er svært sporadisk.

jeg tok tran og jerntilskudd under graviditeten etter anbefaling fra legen.  Er frisk og opplagt. Vi drikker ekstra lett melk (med d-vitamin) og skummet melk, har fisk et par ganger i uka.

Jeg tror det er enormt med humbug i kosttilskuddindustrien. De fleste får i seg nok gjennom maten hvis de spiser normalt og variert. Har en mangler, bør en selvsagt ta tilskudd, men jeg tviler på at det gjelder så mange.

Skrevet

Hva tenker du om naturprodukter ved overgangsalder i stedet for østrogenbehandling. Eller alle disse detox produktene som skal gjøre at tarmen tar opp næringsstoffene bedre??. Har så dårlig samvittighet for alt  jeg " burde " ta... At min psykiske lidelse er pga en masse greier jeg ikke har spist eller gifter i kroppen pga ting jeg har spist ???? . Har MANGE rundt meg som maser im dette 

Anonymkode: c34ed...6d5

De detox-greiene er bare juks og fanteri. Ikke la deg lokke til å bruke penger på det!

Skrevet

nhd, stemmer det ikke at "lav blodprosent" ligger til familien? Jeg har bare gått ut i fra ( og, ja jeg tåler å bli kalt for uvitende) at slike ting går i "arv" og det at jeg og min søster har vært bevisst på det og fått i oss riktig næring deretter, er det bare tull? Mamma snakker veldig seriøst om disse tingene, og hun er så jævlig gjærrig at hun ikke ville ville brukt en femmer på vitaminer.

Anonymkode: 3f2bf...35a

Det er mulig at det kan være en viss trend, men noe absolutt er det ikke. Uansett skriver jo du at du har normal Hb, så da får vi stole på blodprøven.

Jeg ville ikke basert meg på et utsagn fra mamma om dette og latt det være avgjørende for et livslangt inntak av jern som kanskje er helt unødvendig.

Skrevet

Hehe, ja du sier noe der. Et livslangt inntak blir det neppe, fordi jeg surrer veldig med slike ting. Glemmer å ta osv. Smaker vondt også.

Anonymkode: 3f2bf...35a

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...