Gå til innhold

NHD: spørsmål om bipolar type 1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på:

1: Når jeg har vært manisk, så har jeg vært det i ca. tre uker (før fler medisiner har roet meg). Er det en vanlig lengde på en mani?

2: Den ene manien ga seg etter 3x25 mg Sobril pr dag i fire uker. Er det vanlig?

3: Sist jeg var manisk, og ble innlagt, ga manien seg etter to ukers innleggelse med zyprexa kun en dose, deretter temesta i forskjellige doser pr døgn. Er det en vanlig måte å behandle en mani? Pluss meds jeg vanligvis tar. Det funket..

Jeg bare har en følelse av at jeg er unormal i kategorien bipolar, og er redd behandlere skal tenke om meg at jeg skiller meg ut. Hva mener du?

Anonymkode: f4fa2...fac

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

For det første er det stor spredning i sykdomstilfellene, så det er vanskelig å si hva som er "vanlig".

1. Det er ikke uvanlig.

2. Ikke uvanlig, men i den "snillere" delen av spekteret.

3. Ja, en helt ok måte å behandle på. Tar en resultatet i betraktning, er det helt utmerket behandling.

Skrevet

Det er vel inviduelt, jeg var hypoman og så manisk i flere måneder, var innlagt i 6 uker etter at det brøt ut alvorlig psykose, da fikk jeg svære doser litium, zyprexa/cisordinol, orfiril, sovemeds, berolignende, og var like manisk, tror det måtte brenne ut av seg selv. Var også psykotisk og fikk hukommelsestap i 1 måned i strekk. En annen gang nektet jeg mere zyprexa annet enn første døgnet pga vektøkningen, og da ble jeg flyttet til en annen avdeling og fikk 20 mg abilify i tilleggg til at jeg sto på abiilify depot og berolignende og sovemeds og fikk også topimax, var vel manisk i en måned før jeg ble deprimert.

Leste i en blogg av psykiater av innleggelse for mani ofte varer i en måned med medisiner og ville vart 4 måneder uten medisiner.

Skrevet

Takk for svar. 

Føler med deg kovakova, du har vært hardere rammet enn meg. 

Anonymkode: f4fa2...fac

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...