frosken Skrevet 30. desember 2016 Skrevet 30. desember 2016 http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=446733&a=3 Jeg synes dette er en tankevekkende studie. Vi ønsker jo å tro at forskningsresultater ikke påvirkes av hva som for tiden er den mest populære behandlingsmetoden, men kanskje er ikke det tilfelle. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2016 Skrevet 30. desember 2016 Tenker kognitiv behandling er bra. Men opplevde som helsearbeider at mange tok " lynkurs " i emnet og ble litt " hobbypsykologer". Noen tror at kognitiv psykologi er litt sånn "Quick fix". Tror det er vesentlig at terapeuten er god på det han gjør og at man først har opparbeidet en god relasjon. Se også på you tube : Leif Jonny Mandelid : " ny kunnskap om psykoterapi" Anonymkode: 2ebf0...601 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 Skrevet 31. desember 2016 Tusen takk for at du fortalte om denne videoen. Dette er veldig interessant å høre på. Han ser så snill ut også. Anonymkode: af79e...34d 0 Siter
frosken Skrevet 31. desember 2016 Forfatter Skrevet 31. desember 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenker kognitiv behandling er bra. Men opplevde som helsearbeider at mange tok " lynkurs " i emnet og ble litt " hobbypsykologer". Noen tror at kognitiv psykologi er litt sånn "Quick fix". Tror det er vesentlig at terapeuten er god på det han gjør og at man først har opparbeidet en god relasjon. Se også på you tube : Leif Jonny Mandelid : " ny kunnskap om psykoterapi" Anonymkode: 2ebf0...601 Jeg tror ikke dette med hobbypsykologer er forklaringen på at studiene viser mindre effekt enn tidligere. I effektstudier så vil man jo normalt sørge for at intervensjonen gjennomføres korrekt. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 Skrevet 31. desember 2016 Sorry frosken. Jeg sliter litt kognitivt for tiden og klarte ikke helt å henge med i hele artikkelen . Vet bare at ALLE jeg har hatt kontakt med i systemet skryter av kognitiv behandling . Jeg har hatt bare litt nytte av det men har ikke turt å si det... Fordi det betyr jo bare at jeg ikke er flink nok liksom .... Håper noen andre kan diskutere dette med deg på et litt "høyere nivå"... Anonymkode: 2ebf0...601 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 31. desember 2016 Skrevet 31. desember 2016 Mye av forskningen som gjøres når en metode er ny utføres ofte av entusiaster med tro på metoden (noen ganger til og med av de samme som har utviklet metoden). Etter hvert får man andre typer studier, f.eks. har det jo kommet mange studier de siste årene som antyder at særlig langtidseffektene av kognitiv terapi er dårligere enn antatt. Man kan aldri eliminere bias helt fra forskning. En annen ting er at kognitive teknikker nå er kjent i kulturen, gjennom selvhjelp o.l. Kanskje har mange pasienter som oppsøker kognitive terapeuter allerede forsøkt lignende teknikker med mer eller mindre hell og det er begrenset hva terapeuten kan tilføre. 0 Siter
frosken Skrevet 31. desember 2016 Forfatter Skrevet 31. desember 2016 2 timer siden, motorPrøysen skrev: Mye av forskningen som gjøres når en metode er ny utføres ofte av entusiaster med tro på metoden (noen ganger til og med av de samme som har utviklet metoden). Etter hvert får man andre typer studier, f.eks. har det jo kommet mange studier de siste årene som antyder at særlig langtidseffektene av kognitiv terapi er dårligere enn antatt. Man kan aldri eliminere bias helt fra forskning. En annen ting er at kognitive teknikker nå er kjent i kulturen, gjennom selvhjelp o.l. Kanskje har mange pasienter som oppsøker kognitive terapeuter allerede forsøkt lignende teknikker med mer eller mindre hell og det er begrenset hva terapeuten kan tilføre. Jeg fikk assosiasjoner til nåtidens bølge av mindfulnessbaserte intervensjoner. Mange av studiene så langt er også gjennomført av entusiaster, og kanskje vil resultatene bli mer varierte om noen år. Synes for øvrig poenget ditt om at kognitive teknikker etter hvert har blitt allemannseie, er godt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.