Gå til innhold

Interessant om forskning på behandlingseffekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker kognitiv behandling er bra. Men opplevde som helsearbeider at mange tok " lynkurs " i emnet og ble litt " hobbypsykologer". Noen tror at kognitiv psykologi er litt sånn "Quick fix". Tror det er vesentlig at terapeuten er god på det han gjør og at man først har opparbeidet en god relasjon. Se også på  you tube : Leif Jonny Mandelid : " ny kunnskap om psykoterapi" 

Anonymkode: 2ebf0...601

Skrevet

Tusen takk for at du fortalte om denne videoen. Dette er veldig interessant å høre på. Han ser så snill ut også.

Anonymkode: af79e...34d

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker kognitiv behandling er bra. Men opplevde som helsearbeider at mange tok " lynkurs " i emnet og ble litt " hobbypsykologer". Noen tror at kognitiv psykologi er litt sånn "Quick fix". Tror det er vesentlig at terapeuten er god på det han gjør og at man først har opparbeidet en god relasjon. Se også på  you tube : Leif Jonny Mandelid : " ny kunnskap om psykoterapi" 

Jeg tror ikke dette med hobbypsykologer er forklaringen på at studiene viser mindre effekt enn tidligere. I effektstudier så vil man jo normalt sørge for at intervensjonen gjennomføres korrekt.

Skrevet

Sorry frosken. Jeg sliter litt kognitivt for tiden og klarte ikke helt å henge med i hele artikkelen . Vet bare at ALLE jeg har hatt kontakt med i systemet skryter av kognitiv behandling . Jeg har hatt bare litt nytte av det men har ikke turt å si det... Fordi det betyr jo bare at jeg ikke er flink nok liksom .... Håper noen andre kan diskutere dette med deg på et litt "høyere nivå"... :)

Skrevet

Mye av forskningen som gjøres når en metode er ny utføres ofte av entusiaster med tro på metoden (noen ganger til og med av de samme som har utviklet metoden). Etter hvert får man andre typer studier, f.eks. har det jo kommet mange studier de siste årene som antyder at særlig langtidseffektene av kognitiv terapi er dårligere enn antatt. Man kan aldri eliminere bias helt fra forskning.

En annen ting er at kognitive teknikker nå er kjent i kulturen, gjennom selvhjelp o.l. Kanskje har mange pasienter som oppsøker kognitive terapeuter allerede forsøkt lignende teknikker med mer eller mindre hell og det er begrenset hva terapeuten kan tilføre.

Skrevet
2 timer siden, motorPrøysen skrev:

Mye av forskningen som gjøres når en metode er ny utføres ofte av entusiaster med tro på metoden (noen ganger til og med av de samme som har utviklet metoden). Etter hvert får man andre typer studier, f.eks. har det jo kommet mange studier de siste årene som antyder at særlig langtidseffektene av kognitiv terapi er dårligere enn antatt. Man kan aldri eliminere bias helt fra forskning.

En annen ting er at kognitive teknikker nå er kjent i kulturen, gjennom selvhjelp o.l. Kanskje har mange pasienter som oppsøker kognitive terapeuter allerede forsøkt lignende teknikker med mer eller mindre hell og det er begrenset hva terapeuten kan tilføre.

Jeg fikk assosiasjoner til nåtidens bølge av mindfulnessbaserte intervensjoner.  Mange av studiene så langt er også gjennomført av entusiaster, og kanskje vil resultatene bli mer varierte om noen år. Synes for øvrig poenget ditt om at kognitive teknikker etter hvert har blitt allemannseie, er godt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...