Gå til innhold

status er det viktigste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har mye å tenke på om dagen og jeg tenker at jeg som er utdannet barn- og ungdomsarbeider har en veldig lite status. Jeg klarer rett og slett ikke se meg verdifull nok med bare dette. Jeg ønsker noe mer, alle andre tar jo høye utdannelser og blir sett på som mye mer attraktive.jegbhar så inderlig lyst å bli vernepleier,men jeg er redd jeg ikke er smart eller flink nok. Jeg har hele mitt liv fått høre hvor dum jeg var på skolen. Dette ligger å gnager meg veldig. Føler liksom at jeg må overbevise for andre at jeg er smart og har muligheten til å vise dem med at jeg tar høyere utdannelse. Kjenner meg så fryktelig dårlig ifht andre. Og alt handler jo om hvor smarte vi er og hvor god utdannelse man har. En annen ting jeg liker dårlig når det i forskning  fagpersoner som uttaler seg at det er vi me lav utannelse, som gjerne har barn med litt skvanker og da blir det fort at det er vi lavt utdanna sin feil hvis noe skulle skje med barnet. Alt handler jo nesten bare om statusyrker og penger, de resussterke. Kan noen definere hva egentlig som ligger i dette ordet,

Anonymkode: 5c0dc...4a7

Skrevet

Så vonde tanker du har! 

Jeg synes ikke du har lav status. Når jeg tenker lite utdanning, så tenker jeg i retning ikke fullført ungdomsskole eller videregående. Du har jo en yrkesutdanning, men jeg kan forstå behovet ditt for å ta høyskoleutdanning. Mitt inntrykk er ikke at slike utdanninger er spesielt vanskelig, men det krever jo selvfølgelig at du har tid og energi til å lese en del. Veldig mye er gjort med god studieteknikk. Hvis du er sosial så blir det enda lettere, fordi det er mye gruppearbeid og det lærer man veldig mye av. Det du har av pedagogisk kunnskap kommer sikkert veldig godt med for din egen del når/hvis du skal lese på fagene.

Du har ingen grunn til å føle deg mindreverdig, det bør du ta til deg. Slike følelser forsvinner ikke over natta, og kanskje vil du føle at det ikke er bra nok å være vernepleier hvis du skulle blitt det. Men, å la være å forsøke fordi du alltid har fått høre at du er for dum, det blir for dumt. 

Anonymkode: 41cd7...ee6

Gjest Kanuttius
Skrevet

Jeg er førskolelærer og jeg trenger en dyktig fagarbeider jeg kan samarbeide med. Ikke skjema, vær stolt 

Skrevet

Jeg har høyskoleutdanning . Hadde et yrke med mye ansvar. Jeg opplevde dette ansvare belastende fordi jeg har en psykisk lidelse . Status betyr lite hvis man mistrives i jobben. Er nå uføretrygdet og har diverse diagnoser fordi jeg slet meg ut i en høystatus jobb. Hvis du liker å jobbe med barn og unge så gled deg over det. Gled deg over familien din, venner , intresser og livet...  Din verdi har INGENTING med skolegang og jobb å gjøre. Vi mennesker er rare når det  gjelder å hevde seg. Man prøver å få andre til å tro at man er bedre pga gode karakter , eller fordi man er slank, eller fordi man er pen osv. Vær et godt medmenneske , alle lengter etter det . Noen som bryr seg , som ser de . Det å jobbe tett på barn og unge er en utrolig viktig jobb.... 

Anonymkode: 0ad71...646

Skrevet

Jeg er førskolelærer og forguder barne- og ungdomsarbeiderne jeg jobber sammen med! 

En ting er om du har et inderlig ønske selv om høyere utdannelse, men vær så snill å ikke hopp på den karusellen kun for status.

Skrevet

Tusen takk for så fine svar! Dere er gode:-) jeg skal tenke på dette:-)

Anonymkode: 5c0dc...4a7

Skrevet

Mye av grunnen til at barn og ungdomsarbeidere har lav status (som mange andre fagbrev-yrker) er pga hvor latterlig lett det er å få et slikt fagbrev. Som voksen kan man ta noen kveldstimer, og til slutt fagprøven (praksisen har man jo) Jeg vil forøvrig anbefale barnehageassistent som er en kortere utdanning (15stp om jeg husker rett) på flere høgskoler. Dette gir et kort innblikk i pedagogikk på et dypere plan enn hva man får gjennom barn og ungdomsarbeider.

Når det er sagt-

Vi som har høyere utdanning innen oppvekst og helsesektoren er avhengig av gode fagarbeidere for å gjøre vår jobb best mulig. Så vi trenger mennesker med høyere utdanning og mennesker med yrkesutdanning for at kabalen skal gå ut. Uansett hva andre tenker, gi totalt faen. Lettere sagt enn gjort, jeg vet. Men det kan man øve på. Vær stolt over å jobbe med morgendagens arbeidere på alle plan! Barna du er rundt daglig er vår fremtid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...