Gå til innhold

NHD eller mP: Et meget komplisert spørsmål om Vallergan og sederende antihistaminer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vet du om noe forskning som viser affiniteten til Vallergan (alimemazin/trimeprazin) og Zonat (doksylamin) til ulike reseptorer? Altså foruten H1?

Jeg har lett på Google Scholar, i PDSP, og diverse andre steder, uten å finne noe. 

Grunnen til at jeg spør, er at jeg tidvis bruker slike medisiner for søvn, og undres om disse medisinene har noen tilleggseffekter som f.eks vanskeliggjør vektnedgang. Vallergan er jo et fenotiazin, og denne stoffgruppen har jo en tendens til å være ganske "uselektive" i sin virkningsmekanisme og binde seg til mange reseptorer, selv om medisinen er klassifisert som et antihistamin, er den kjemisk sett som et antipsykotikum og jeg mistenker at den deler en del av disse egenskapene. 

Felleskatalogen lister jo mest klasseeffekter, så det er ikke så mye å hente på å lese den. 

Bare et enkelt og greit spørsmål. Finnes det ikke så finnes det ikke. Og ja, jeg vet at jeg burde finne meg en ny hobby :-) 

Godt nyttår! 

Skrevet

Vet ikke om noe desverre. Tolvon i lave doser (~ 5 mg ) er et alternativ, men det vet du nok.

Godt nyttår!

Skrevet

Jeg får matsug av vallergal slik som på zyprexa og dette nekter legene på

Skrevet

En overlege jeg snakket med mente at Vallergan hadde en svak antipsykotisk effekt.

Ofte er det vel slik at sedering korrelerer med vektøkning.

Anonymkode: c5a34...d58

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...