ISW Skrevet 31. desember 2016 Skrevet 31. desember 2016 Hei, Vet du om noe forskning som viser affiniteten til Vallergan (alimemazin/trimeprazin) og Zonat (doksylamin) til ulike reseptorer? Altså foruten H1? Jeg har lett på Google Scholar, i PDSP, og diverse andre steder, uten å finne noe. Grunnen til at jeg spør, er at jeg tidvis bruker slike medisiner for søvn, og undres om disse medisinene har noen tilleggseffekter som f.eks vanskeliggjør vektnedgang. Vallergan er jo et fenotiazin, og denne stoffgruppen har jo en tendens til å være ganske "uselektive" i sin virkningsmekanisme og binde seg til mange reseptorer, selv om medisinen er klassifisert som et antihistamin, er den kjemisk sett som et antipsykotikum og jeg mistenker at den deler en del av disse egenskapene. Felleskatalogen lister jo mest klasseeffekter, så det er ikke så mye å hente på å lese den. Bare et enkelt og greit spørsmål. Finnes det ikke så finnes det ikke. Og ja, jeg vet at jeg burde finne meg en ny hobby :-) Godt nyttår! 1 Siter
motorPrøysen Skrevet 31. desember 2016 Skrevet 31. desember 2016 Vet ikke om noe desverre. Tolvon i lave doser (~ 5 mg ) er et alternativ, men det vet du nok. Godt nyttår! 1 Siter
kovakova Skrevet 31. desember 2016 Skrevet 31. desember 2016 Jeg får matsug av vallergal slik som på zyprexa og dette nekter legene på 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 Skrevet 31. desember 2016 En overlege jeg snakket med mente at Vallergan hadde en svak antipsykotisk effekt. Ofte er det vel slik at sedering korrelerer med vektøkning. Anonymkode: c5a34...d58 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.