Gå til innhold

NHD: spørsmål om bipolar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg lurer på noen ting anngående bipolar lidelse. Jeg er diagnostisert med bipolar type 2 og lurer på noen erfaringer jeg har hatt.

1) Er det mulig for en hypomani å vare i bare noen dager? Hvor mange dager må det vare for å "telle" som en (hypo)mani? Når jeg har blitt spurt før om mine episoder har jeg alltid bare telt med de som varte i mange uker, men jeg hørte at  man kunne ha kortere episoder og hvis det stemmer tror jeg at jeg har hatt mange fler. Har opplevd flere ganger 3-4 dager, kan dette alikvel være hypomanier?

Også kan blandingstilstander vare i bare noen dager?

2) Er det mulig å oppleve en blandingstilstand rett fra en depresjon? Jeg hadde alvorlig depresjon med psykotiske symptomer for noen år siden, midt inni denne depresjonen opplevde jeg en periode med mye energi, lite søvn og ekstrem bruk av penger. Jeg skulle også lære meg "enochian"(englespråk) og satt oppe for å lære meg dette, løp også ut i regnet og lå på bakken og syns det var veldig spennende og morsomt. Men jeg følte meg fremdeles svært engstelig og paranoid og det var ingen pause mellom dette og depresjonen. Og når det sluttet gikk jeg rett tilbake til en vanlig depresjon (med psykosesymptomer både før og etter denne mulige blandingstilstanden)

Jeg håper du kan hjelpe meg, har tenkt mye på denne episoden midt i depresjonen min.

Takk for hjelp og godt nyttår.

Anonymkode: baaca...f52

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. For at en hypoman episode skal "telle", må varigheten være 4 døgn. Også blandingstilstander kan vare like lenge.

2. Ja, alle varianter er mulig. Også at en depresjon går rett over i en blandingstilstand.

Gjest Kanuttius
Skrevet (endret)

Men kan en blandingstilstand vare i uker?

Endret av Kanuttius

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...